او افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد با توجه به اینکه مهلت ۲ ماه بررسی‌های مجلس برای پیوستن به کنوانسیون «اف‌ای‌تی‌اف» پایان یافته و پیشنهادات جدیدی در این زمینه وجود دارد، CFT برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شود تا اعضای کمیسیون مذکور آن را مجدد بررسی و اعلام نظر کنند.

عواقب عدم تصویب لوایح چهارگانه

همچنین دیروز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «طبق پیش‌بینی‌ها بخش عمده‌ای از کنوانسیون‌های مرتبط با FATF در فرجه زمانی باقیمانده تصویب می‌شود»، گفت: در صورت تصویب نشدن این کنوانسیون‌ها ضررهایی متوجه منافع ملی کشور می‌شود؛ چون حتی کشورهای دوست ما همچون روسیه هم اعلام کردند با تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF بانک‌های این کشور نمی‌توانند همکاری کنند. به گزارش «ایسنا» فلاحت‌پیشه در توضیح جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی که روز شنبه برگزار شد، با بیان اینکه «موضوع FATF و کنوانسیون‌های مرتبط با آن بخشی از منافع ملی کشور است»، افزود:FATF به ما ۴۱ توصیه را اعلام کرد که کنوانسیون‌های چهارگانه عملا ۴۱ توصیه را در بر می‌گیرند؛ ضمن آنکه یکسری حق شرط‌ها تعیین شده که این توصیه‌ها توام با حفظ منافع و امنیت ملی و قوانین کشور است. او گفت: در جلسه روز گذشته کسی راجع به محتوای CFT بحثی نداشت. همگان آن را پذیرفتند؛ اما موضوع بر سر یکسری موارد انشایی بود که باید مرتبط و هماهنگ با نثر و نظم حقوق بین‌الملل باشد. بنابراین مقرر شد مجددا این لایحه به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شود تا حتی کوچک‌ترین تغییرات املایی به رای گذاشته شود. کمیسیون این لایحه را در جلسه سه‌شنبه هفته جاری بررسی خواهد کرد و نظرش را اعلام می‌کند.

استیضاح آخوندی تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد

در خبری دیگر از مجلس علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات‌رئیسه پارلمان گفت که تقاضای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه با بیش از ۵۰ امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد.