حسن روحانی روز گذشته پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل نیز با اشاره به حمله تروریستی روز شنبه اهواز ضمن تاثرانگیز توصیف کردن این حادثه با تاکید بر اینکه بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران از این جنایت نخواهد گذشت، گفت: کاملا برای ما روشن است که چه کسانی این کار را کردند، چه گروهی هستند و به کجاها وابسته‌ هستند. روحانی با بیان اینکه آنهایی که امروز در سطح جهانی ادعای حقوق بشر را مرتب تکرار می‌کنند در قبال این جنایت‌ها باید پاسخگو باشند، اظهار کرد: پشتوانه‌ همه این کشورهای کوچک مزدوری که در این منطقه هستند، آمریکا است. آمریکایی‌ها هستند که اینها را تحریک می‌کنند. آمریکایی‌ها هستند که شرایط لازم را در اختیارشان می‌گذارند که این جنایات را مرتکب می‌شوند. اینها هیچ تاثیری در راه، اراده و مسیر ملت ما ندارد. ملت ما در برابر جنایت‌های بسیار بزرگ‌تری ایستادگی و مقاومت کرده‌اند. روحانی تصریح کرد: پاسخ این جنایات در چارچوب قانونی و در چارچوب مصالح کشور به جانیان این حادثه داده خواهد شد و همه عوامل آن دستگیر و به مجازات خواهند رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اولا مراسم به مناسبت دفاع مقدس، ایستادگی مردم و شروع تجاوز متجاوزان و صدامیان به کشور بود و اینهایی که این فاجعه را آفریدند در مسیر همان متجاوزین هستند نه اینکه بخواهم تشبیه کنم در دورانی که دوران جنگ تحمیلی بود همین جمع با همین اسم‌ها، از متجاوزان حمایت می‌کردند و جنایاتی را می‌آفریدند.

لزوم فوریت رسیدگی به حادثه

همزمان علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز روز گذشته در ابتدای جلسه علنی مجلس، با اشاره به حادثه تروریستی اهواز گفت: سال‌ها است با تبلیغات وسیع در جهت اخاذی کشورهای منطقه این تئوری را دنبال می‌کنند که ایران را به خاطر حمایت از کشورهای منطقه تحریم نظامی کردیم و با خرید سلاح‌های مدرن از آمریکا می‌توانید در مقابل قدرت محدود و تحریم شده ایران بایستید. به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس دهم بابیان اینکه هدف آنان علاوه بر اخاذی، تسلط رژیم صهیونیستی به این کشورهای فلاکت زده است، گفت: برای انحراف افکار عمومی دنیا باید این صحنه را با یک اقدام سبعانه، تحت‌الشعاع تبلیغاتی قرار دهند تا ابعاد قدرت نظامی ایران دیده نشود، بلکه به عکس با تبلیغات زیاد، عملیات تروریستی را بزرگ‌نمایی کنند و نشانه ضعف قدرت امنیتی ایران قلمداد کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایش انبوه سلاح‌های مدرن در رژه امسال نیروهای مسلح را مانور اقتدار و استقلال جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: این صحنه برای قدرت‌های چپاولگر قابل تحمل نیست و به همین دلیل دست به عملیات جنایتکارانه در اهواز زدند. وی همچنین بابیان اینکه این اقدام نشان می‌دهد آمریکایی‌ها با همه اقدامات تحریمی و تبلیغات وسیع، دچار یأس شده‌اند، گفت: دستگاه‌های امنیتی کشور باید این موضوع را جدی بگیرند. موضوع امنیت ملت، مساله‌ای نیست که تعلل در آن توجیهی داشته باشد. بنابراین همان‌گونه که رهبر معظم دستور دادند باید نیروهای امنیتی با جدیت و فوریت مساله را پیگیری کنند و ریشه این تبهکاران را بخشکانند. رئیس مجلس همچنین به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ماموریت داد که به دلیل اهمیت مساله حادثه تروریستی اهواز، موضوع را به‌طور جدی پیگیری کنند. در همین راستا قرار است امروز هیاتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی اهواز به این شهر سفر کنند. به گفته علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی سرنخ‌هایی از ارتباط میان تیم تروریستی با برخی کشورهای منطقه وجود دارد. پیش از این مقامات بلندپایه کشور و وزارت خارجه، دولت‌های دست‌نشانده آمریکا در منطقه و حامیان تروریسم در منطقه را به نقش داشتن در حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز متهم کرده بودند. ساعت ۹ صبح روز شنبه همزمان با مراسم رژه سراسری نیروهای مسلح که به مناسبت سی و هشتمین سالگرد دفاع مقدس در میدان اصلی شهر اهواز برگزار شد، یک تیم چهار نفره تروریستی از مخفیگاهشان در داخل پارکی که مقابل بلوار قدس محل رژه نیروهای رژه رونده بود به سمت مردم و رژه‌روندگان تیراندازی کردند که ۲۵ کشته و ۶۰ زخمی برجا گذاشت. مسوولیت این حادثه تروریستی را ابتدا جریان «الاحوازیه» و سپس گروهک تروریستی داعش بر عهده گرفتند.

عزای عمومی

درهمین حال آیت‌الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و غلامرضا شریعتی،‌ استاندار خوزستان در پیامی مشترک ضمن محکومیت حمله تروریستی روزشنبه در اهواز، روز دوشنبه، دوم مهرماه(امروز) را در استان خوزستان عزای عمومی اعلام کردند. همچنین پیکر مطهر شهیدان حادثه تروریستی اهواز امروز در این شهر تشییع می‌شود. هیات دولت نیز با صدور بیانیه‌ای امروز را در کشور عزای عمومی اعلام کرد.

هشدار مقام‌های نظامی به عاملان

روز گذشته نیز واکنش‌های داخلی و خارجی به حمله تروریستی اهواز ادامه داشت. درهمین راستا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های معزز شهدای حادثه تروریستی اهواز، به ملت ایران اطمینان داد در آینده نزدیک تروریست‌ها با انتقام مهلک و فراموش‌ناشدنی مواجه خواهند شد. به گزارش خبرگزاری فارس در بخشی از این بیانیه آمده است: به فضل الهی و با همت و غیرت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور و اشراف و تسلط موجود بر عقبه‌ها و کانون‌های استقرار هدایتگران تروریست‌های خبیث و جنایتکار و با یاری خداوند متعال، در آینده نزدیک انتقام مهلک و فراموش ناشدنی از آنها گرفته خواهد شد. امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز درواکنش به این حادثه تصریح کرد: تروریست‌های حقیر باید بدانند که پاسخی سخت و غافلگیرکننده در انتقام خون‌های پاک به زمین ریخته شده هموطنان‌مان دریافت خواهند کرد. سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح هم در پیامی تاکید کرد: نیروهای مسلح، مصمم‌تر از گذشته تروریست‌ها و دنباله‌های آنها را تحت تعقیب قرار داده و تا ریشه‌کنی این پدیده نفرت‌انگیز از پای نخواهد نشست. به گزارش «ایسنا» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این پایان این پیام با یادآوری مواضع کینه‌توزانه برخی مقامات کشورهای منطقه که آشکارا از انتقال ناامنی به درون مرزهای جمهوری اسلامی ایران سخن گفته‌اند، هشدار داده است که ضمن تصحیح رفتارهای خصمانه خود با جمهوری اسلامی ایران، از پیشگاه ملت بزرگ ایران عذرخواهی کنند؛ در غیر این صورت نیروهای مسلح حق پاسخ کوبنده به دشمنی‌ها با ملت ایران را برای خود در هر زمان و مکان محفوظ می‌دارند و جنایتکاران را در هر نقطه از جهان تحت تعقیب قرار خواهند داد.از سوی دیگر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه دریک نشست خبری گفت: گروهی که روز شنبه اقدامات تروریستی را انجام داده و آن را بر عهده گرفته باید به‌عنوان گروه تروریستی توسط مقامات کشور در دادگاه‌های بین‌المللی و داخلی علیه‌شان اقامه دعوا شود و همه حامیان آنها نیز دستگیر شده و مورد بازخواست قرار گیرند. سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز تاکید کرد: در اولین فرصت پاسخی کوبنده به طراحان اقدام ضد بشری اهواز خواهیم داد.

 

روحانی آدرس داد؛ کارگردان جنـایت اهـواز

 

08-01