به‌دنبال پشیمان کردن آمریکا هستیم

روحانی با اشاره به اینکه با حضور در مقر سازمان ملل فرصت دیدار و مذاکره با سران بسیاری از کشورها فراهم است که به‌طور معمول برای دیدار و مذاکره با این سران باید سفرهای زیادی انجام گیرد یا آنها باید به تهران بیایند، تاکید کرد: «ولی آنجا برای ملاقات‌های دوجانبه کاملا مناسب است؛ همچنین معمولا همه ساله هم با رهبران کشورهایی که آنجا حضور دارند و هم با مسلمان‌هایی که آنجا فعالیت دارند و نیز با سیاسیون و سردبیران روزنامه‌ها و رسانه‌های مهم که در آنجا فعالند و علاقه‌مندند ملاقات داریم و مصاحبه‌هایی هم انجام می‌دهیم.»

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت این مساله که شرایط امروز جهانی مناسب نیست، خاطرنشان کرد: «از همه مهم‌تر اینکه امروز آمریکایی‌ها بیش از همیشه حالت قلدرمآبی خودشان را به رخ جهانیان می‌کشند و سیاست یکجانبه‌گرایی‌شان را ادامه می‌دهند. آنها فکر می‌کنند هر کسی زور دارد، بنابراین بر مبنای زور می‌تواند نسبت به دنیا تصمیم بگیرد و هر کسی حق وتو دارد، می‌تواند در شورای امنیت هر کاری را انجام دهد. هر کسی میزبان یک سازمانی است، آنجا فکر می‌کند نسبت به آن سازمان اختیاراتی دارد.»

سو‌ءاستفاده آمریکا از سازمان ملل

روحانی در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که اختیارات آمریکا در سازمان ملل باید مشابه همه کشورهای دیگر باشد و نه بیشتر و افزود: «متاسفانه آمریکا از سازمان ملل سوءاستفاده می‌کند.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای دنیا نتوانستند به خوبی از سازمان ملل در شرایط بحران منطقه‌ای و جهانی استفاده کنند، گفت: «به نظر من شرایط امروز و حکومت فعلی کاخ سفید با همیشه آمریکا متفاوت است، امروز افرادی در آنجا در سر کار هستند که به هیچ مقررات بین‌المللی و به هیچ معاهده‌ای احترام نمی‌گذارند نه به معاهده‌های تجاری خودشان با دیگران احترام می‌گذارند و نه به شورای حقوق بشر احترام می‌گذارند و نه به معاهده پاریس احترام می‌گذارند و تقریبا همه مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند.»

رئیس‌جمهور اضافه کرد: «متاسفانه کارهایی کردند که کمتر قابل تصور بود که مثلا این‌چنین با مسلمان‌ها و ملت فلسطین مقابله کنند و سفارت خودشان را به اورشلیم و قدس شریف ببرند یا اینکه برای مسلمان‌ها آن همه مضیقه در صدور ویزا ایجاد کنند.»

یکجانبه‌گرایی ترامپ

رئیس‌جمهور همچنین به ویژگی‌های دولت کنونی آمریکا اشاره کرد و گفت: «امروز در آمریکا حکومتی با ویژگی‌ها و تفکر یکجانبه‌گرایی سر کار است که مسائل مربوط به ناسیونالیسم افراطی را در آمریکا دنبال می‌کند. در این زمینه فکر می‌کنم بسیاری از کشورها و از جمله جمهوری اسلامی ایران حرف‌های فراوانی برای گفتن دارند و حتما مطرح خواهند کرد.»

روحانی با اشاره به اینکه برجام یکی از تعهدات و پیمان‌هایی بود که آمریکا خودش به آن پشت پا زد و آن را نقض کرد، گفت: «برجام توافقی بین ۷ کشور بود و سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن را تایید کرده بود. بنابراین یک سند بین‌المللی تلقی می‌شود؛ اما آمریکا به بهانه‌های واهی از این توافق خارج شد.»

به گفته رئیس‌جمهوری ایران، واشنگتن کاری برخلاف حقوق بشر را شروع کرده است و آن اینکه تلاش دارد ملتی را تحت فشار قرار بدهد و ملت‌ها و شرکت‌های دیگر را با قانون داخلی خودش مجبور کند که مشکلاتی را در روابط با ایران به‌وجود بیاورند.

روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اهدافی را دنبال می‌کنند که قطعا به اهدافشان نخواهند رسید، تصریح کرد: «آمریکایی‌ها می‌خواهند مردم را تحت فشار قرار دهند و از اراده و تصمیم خودشان برای استقلال پشیمان کنند؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند در کشور امنیت نباشد و بلوا و آشوب درست کنند؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند شرایطی را فراهم کنند که یک روزی بتوانند به این کشور برگردند و باز مثل قدیم اربابی کنند. اما هیچ‌یک از اینها امکان‌پذیر نیست. این خیالات، خیالات خام است و هیچ‌گاه آمریکا به این اهدافش نمی‌رسد؛ اما در عین حال کارهایی شروع کرده که عِرض(آبرو) خودش می‌برد و زحمت برای دیگران و ما هم است.»

عبور از دوران سختی

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه بی‌تردید مردم ایران مقاومت خواهند کرد و دولت نیز خود را برای مقابله کاملا آماده کرده است، افزود: «ما از این ماه‌هایی که کمی مردم با سختی مواجه خواهند شد، به حول و قوه الهی دست به دست هم خواهیم داد و عبور خواهیم کرد و آمریکایی‌ها از این کارشان پشیمان خواهند شد؛ چون کار بسیار غلط و اشتباهی را انتخاب کردند.»

ادامه کار با کشورهای دوست

روحانی با بیان اینکه در این سفر و طی دیدارهای دوجانبه، در سخنرانی مجمع عمومی و در فرصت‌های مصاحبه به جنایت و تخلف آمریکا و نقض حقوق بین‌الملل از سوی این کشور اشاره خواهد کرد؛ ادامه داد: «همچنین با کشورهای دوست‌ برای ادامه کار برجام در حاشیه این اجلاس و با رهبران برخی کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار دارم و این موضوع مهم را دنبال خواهیم کرد که بتوانیم با کمترین هزینه از این تحریم عبور کنیم و آمریکا را برای تجاوزگری و دخالت نسبت به کشورها و به‌ویژه ایران پشیمان کنیم. وزیر امورخارجه هم در حاشیه مجمع با ۱+۴ در نیویورک دیدار خواهد داشت.»

به گفته رئیس‌جمهور مسائل مربوط به منطقه مثل مسائل سوریه، یمن و سایر مسائلی که در منطقه وجود دارد نیز با کشورهای دوست‌ ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برنامه‌های سفر روحانی

حسن روحانی روز گذشته با حضور علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و بدرقه رسمی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و نیز حضور جمعی از معاونان و وزیران کابینه تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. رئیس‌جمهور برای سخنرانی و تبیین مواضع ایران درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. روحانی در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، سخنرانی دیگری نیز در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا در صحن عمومی سازمان ملل خواهد داشت. همچنین جلسه با مدیران ارشد و نخبگان رسانه‌ای حاضر در نیویورک، نشست با جمعی از نخبگان سیاست خارجی و نیز دیدار با تعدادی از رهبران جوامع اسلامی در آمریکا از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر اعلام شده است. روحانی همچنین در زمان حضور در نیویورک مصاحبه با برخی رسانه‌های بین‌المللی و نیز برگزاری کنفرانس خبری عمومی و دیدار و گفت‌وگو با برخی سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل و نیز برخی روسای سازمان‌های بین‌المللی را در برنامه‌های خود خواهد داشت.