دستگیری بخش عمده‌ای از تیم تروریستی اهواز عكس: خبرگزاری فارس

سپس آیت‌الله موسوی جزایری بر پیکرهای مطهر شهدای جنایت تروریستی اهواز نماز اقامه کرد. درادامه پیکر مطهر ۱۲ شهید حادثه تروریستی اهواز در گلزار بهشت‌آباد این شهر به خاک سپرده شد. همچنین پیکر مطهر شهید سرگرد هادی الماسی قرار است امروز سه‌شنبه، سوم مهرماه در خرم‌آباد تشییع‎ شود. قرار است باقی پیکرها برای خاکسپاری به سایر شهرستان‌ها منتقل ‌شوند. در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای روز شنبه اهواز، وزیران اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲ نماینده مقام معظم رهبری، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،   معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان لشگری و کشوری و شهردار تهران حضور داشتند. هیات دولت روز گذشته را عزای عمومی اعلام کرده بود.

همزمان سید‌محمود علوی، وزیر اطلاعات از دستگیری بخش عمده‌ای از تیم تروریستی که دست به اقدام تروریستی در اهواز زده است، خبر داد. علوی که روز گذشته در مراسم تشییع پیکر جانباختگان حادثه تروریستی اهواز شرکت کرده بود با بیان اینکه تروریست‌هایی که اقدام به تیراندازی به‌سوی مردم کرده‌اند، به هلاکت رسیده‌اند، تاکید کرد: عقبه آنها تا آخرین نفر شناسایی خواهند شد و بخش عمده‌ای از آنها هم دستگیر شده‌اند. او همچنین گفت: ما به دنیا اعلام می‌کنیم که ایران اسلامی جای دست زدن به این جنایات نیست. فرزندان این کشور در برابر این جنایات سکوت نمی‌کنند. مجرمین تاوان عمل خود را پس خواهند داد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه نیز روز گذشته در جلسه مسوولان عالی قضایی گفت: از نظر ما امنیت مردم به هیچ‌وجه قابل‌مسامحه نیست و بر این اساس به سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز دستور داده‌ام که علل وقوع این حادثه تروریستی بررسی  شود. به گزارش «ایسنا» رئیس قوه‌قضائیه افزود: از نیروهای امنیتی و انتظامی به‌صورت قاطعانه و جدی می‌خواهیم که در اسرع‌وقت کسانی را که به انجام این عملیات کمک کردند یا به هر نحو در آن شرکت داشته‌اند، شناسایی کنند و به دستگاه قضایی بسپارند. رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان و مجموعه قضایی این استان نیز برای محاکمه این عوامل آمادگی کامل دارند تا این افراد به اشد مجازات برسند. در پی حمله تروریستی روز شنبه به رژه نیروهای مسلح در اهواز، بیش از ۲۵ نفر شهید و۶۰ تن زخمی شدند. به گزارش «ایرنا» از ۶۸ مصدوم حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز تاکنون حدود ۴۰ نفر از بیمارستان مرخص شده‌اند. مسوولیت این حمله تروریستی را ابتدا جریان «الاحوازیه» و سپس داعش بر عهده گرفتند. با این حال یکشنبه شب خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که گروهک الاحوازیه در حالی که پیش‌تر مسوولیت حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را برعهده گرفته بود، مسوولیت خود در این حمله تروریستی را رد کرده است.درهمین حال داعش نیز با انتشار فیلمی سه نفر را به‌عنوان عاملان حمله تروریستی اهواز معرفی کرد و مسوولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفت. با این حال همچنان مشخص نیست کدام گروه تروریستی دقیقا پشت حمله روز شنبه در اهواز بوده است.

جزئیات حادثه

در همین حال روز گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان جزئیاتی از این حادثه پرداخت. او در گفت‌وگو با «ایسنا» مدت تیراندازی تروریست‌ها به مردم و نیروهای مسلح را حدود 10 تا 12 دقیقه اعلام کرد و گفت: آنها بین مردم حدود 10 تا 12 دقیقه شروع به تیراندازی کردند و پس از حدود 12 دقیقه به درک واصل شدند. همچنین به گزارش انتخاب به نقل از فارس، تروریست‌ها از ساعت ۴:۳۰ بامداد روز شنبه در محل حاضر و مجددا ۸ صبح وارد صحنه شده و کار‌ها را چک کردند و نهایتا ۹ صبح عملیات تروریستی را آغاز کردند. خودروی تروریست‌ها یک پراید سفید بود و این افراد لباس مبدل بسیج را بر تن داشتند و مسلح به سلاح کلاشینکف با چندین خشاب اضافه بودند. همچنین پنج تروریست در عملیات تروریستی اهوازهلاک شدند. پیش از این با توجه به اینکه جنازه این تروریست لابه‌لای پیکر سایر شهدا بود، شناسایی نشده بود. براساس این گزارش سه نفر از این تروریست‌ها در یک خانواده بودند که ۲ نفر از آنها برادر و نفر سوم پسر عموی آنها بوده است. شغل این افراد تا قبل از استخدام توسط گروهک‌های تجزیه‌طلب، نجاری و کابینت‌سازی بوده است.

بررسی ضعف‌های امنیتی مراسم

ازسوی دیگر با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست مسوولیت تامین امنیت رژه نیروهای مسلح در اهواز با چه نهادی بوده است، روز گذشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حادثه تروریستی در اهواز گفت: ضعف‌های امنیتی وجود داشته است که تروریست‌ها توانستند دست به چنین اقدامی بزنند. نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس در گفت‌وگو با عصر ایران ادامه داد: نباید به هیچ‌وجه چند نفر مسلح در هشت یا ده متری جایگاه حضور پیدا می‌کردند و عده‌ای بیگناه را به رگبار می‌بستند. وی با تاکید بر اینکه باید تشریفات و پروتکل خاصی در حوزه امنیت برای برگزاری اینگونه مراسم داشته باشیم، گفت: پشت جایگاه برگزاری مراسم پادگان بعد خیابان و بعد پارکی است که از داخل همین پارک حمله صورت گرفته است که مورد تفتیش و بازبینی لازم قرار نگرفته و این موضوعی است که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: مسوولیت عملی و عملیاتی برگزاری هرگونه همایشی باید مشخصا در اختیار دستگاه خاص و پاسخگو باشد، متاسفانه در این حوزه ما ضعف داریم و از همین خلأ است که این مسائل پیش می‌آید. فلاحت‌پیشه پیش از این نیز اعلام کرده که در حادثه حمله تروریستی به رژه نیروهای نظامی در اهواز سهل‌انگاری مشهود بوده و قابل‌قبول نیست. به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار است مسوولان وزارت اطلاعات و کشور با اسناد و اطلاعات کامل در جلسه این کمیسیون حضور یابند. در همین راستا، به گزارش خبرآنلاین، امیر نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره اینکه گفته می‌شود سطح امنیتی رژه پایین بوده است، گفت: در مراسم رژه در داخل شهر وقتی که مراسمی نظامی می‌خواهد انجام شود قسمت‌های زیادی مسوول هستند و اینکه دست کم گرفته شود اینطور نیست و مسوولان در حال بررسی هستند. قطعا اگر جایی سستی صورت گرفته باشد کسانی که از همان لحظه اول در منطقه هستند، بررسی و برخورد می‌کنند. روز یکشنبه نیز غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در گفت‌وگو با «ایرنا» گفته بود که برای بررسی اینکه چه نهادی در تامین امنیت مراسم رژه اهواز قصور داشته، نهادهای مختلفی برای بررسی مساله به اهواز آمده‌اند. ازسوی دیگر سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران هم روز شنبه پس از حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز با بیان اینکه برگزاری مراسم رژه امسال بر عهده ارتش بود، گفت: بهتر است دوستان ارتش در این رابطه اطلاعات دقیق‌تری بدهند.

ادامه هشدارها به عاملان حادثه

همچنین در مراسم روز گذشته تشییع شهدای حادثه تروریستی اهواز، احمد مروی نماینده مقام معظم رهبری گفت: کسانی که در این حادثه به فیض شهادت نائل شدند، تقاص طرفداری، عشق و محبت به امام حسین(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) را پس دادند و کسانی که به این حادثه خونبار دست زدند، همان فرزندان پلید ابوسفیان هستند.

وی در مراسم تشییع شهدای حمله تروریستی اهواز اظهار کرد: به‌عنوان نماینده مقام معظم رهبری، مراتب سلام گرم و تسلیت ایشان را به مردم عزیز و عزادار خوزستان ابلاغ می‌کنم. مطمئنم اگر محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی که مقام معظم رهبری ناگزیر به قبول و تمکین آن هستند، وجود نداشت، ایشان شخصا در این مراسم حضور پیدا می‌کردند. هرچند که جسم شریف آقا در این مراسم حضور ندارد، اما ذهن و قلب پاک و رئوف ایشان همواره با مردم عزیز و خصوصا با خانواده‌های داغدار این حادثه است. همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی اهواز بر هوشیاری مسوولان جهت پیشگیری از این گونه حوادث تاکید کرد.

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه نیز گفت: هیچ کس گمان نکند، مردمانی که در هشت سال دوران دفاع مقدس از حمله بمب‌ها و موشک‌ها نترسیدند، امروز از حرکت چهار پشه در بیشه شیران نگرانند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: به همه کسانی که پشت این ماجرا هستند اخطار می‌دهیم و به مردم ایران قول می‌دهیم که واکنش‌مان به این حمله تروریستی، پشیمان‌کننده، نابودگر و ویران‌کننده باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، جانشین فرمانده کل سپاه همچنین گفت که این ماجرا خاتمه نیافته است.

حمایت مثلث عبری، عربی، غربی

در واکنشی دیگر علی یونسی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به حمله روز شنبه در اهواز گفت: در یک جمله از عملیات کور تروریستی که در خوزستان رخ داد و مردم مظلوم، کودکان و زنان را هدف قرار داد، ‌همان مثلث عربی، عبری و غربی حمایت می‌کند.

ادامه محکومیت‌ها

در همین حال موج محکومیت این حادثه از سوی کشورها و مقامات مختلف جهان ادامه دارد. روز گذشته اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای به حمله تروریستی در اهواز واکنش نشان داد و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد. ژاک ورنر سفیر هلند در تهران، بن علی الشرف، سخنگوی رسمی وزارت خارجه الجزایر، سفارت افغانستان در تهران، مبارک ابو یامین، وزیر دولت اردن در امور رسانه، الکساندر وولین وزیر دفاع صربستان، دولت برزیل و سلیم الجبوری رئیس سابق پارلمان عراق و دولت اردن نیز حادثه اهواز را محکوم کردند.

تحویل اعضای جریان «الاحوازیه» به ایران

ازسوی دیگر به‌دنبال هشدار وزارت امور خارجه به سفرای هلند و دانمارک درخصوص اقامت برخی از اعضای جریان «الاحوازیه» در این کشورها، روز گذشته سورن اسپرسن، سخنگوی وزارت امور خارجه دانمارک گفت که در صورت وجود شواهد کافی، اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه که در دانمارک به سر می‌برند، به ایران تحویل داده خواهند شد. به گزارش «ایسنا» وی همچنین گفت: اگر افرادی (در دانمارک) وجود داشته باشند که ثابت شود از اعضای این گروه تروریستی هستند یا وابستگی به آنها دارند، باید به یک دادگاه دانمارکی فرستاده و زندانی شوند. همچنین اندرس ساموئلسن، وزیر امورخارجه دانمارک اظهار کرد: ایرانی‌ها ادعا می‌کنند آنهایی که مسوول این حمله تروریستی بوده‌اند، در دیگر کشورها از جمله دانمارک عضو فعال دارند. اگر مشخص شود کسانی که مسوول هستند با دانمارک ارتباطی دارند، قطعا تبعاتی خواهد داشت. ازسوی دیگر به‌دنبال احضار کاردار امارات به وزرات خارجه درپی دفاع یک مقام اماراتی از حمله تروریستی اهواز، روزگذشته انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در صفحه توییتر خود به احضار کاردار این کشور توسط وزارت امور خارجه ایران واکنش نشان داد و گفت: تحریک رسمی علیه امارات در داخل ایران که پس از حمله اهواز افزایش یافته تاسف‌برانگیز است. به گزارش «ایسنا» قرقاش افزود: موضع تاریخی امارات در قبال تروریسم و خشونت روشن است و ادعاهای تهران بی‌اساس هستند.