با این حال اگر بخواهیم موضوع تغییر و تحولات احتمالی کابینه را به‌طور کلی بررسی کنیم، آنها را می‌توان در دو دسته استعفای وزیران و طرح استیضاح وزرا مطرح کرد. دو وزیری که در این ماجرا بیش از همه شهرت یافته‌اند، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هستند که نامشان هم در وزیران احتمالی مستعفی یاد می‌شود و هم در فهرست استیضاح مجلسی‌ها قرار گرفته‌اند.

دولتی‌ها اما در مواجهه با اخباری که به احتمال استعفای برخی وزیران می‌پردازد، این اخبار را رد می‌کنند.

احتمال استعفای شریعتمداری و آخوندی

پس از آنکه طی دو روز گذشته موضوع استعفا و کناره‌گیری محمد شریعتمداری از وزارت صنعت مطرح شده و برخی در احتمالات مطرح شده خود، سرنوشت آن را به بازگشت حسن روحانی رئیس‌جمهوری از نیویورک موکول کرده‌اند، دیروز یک منبع آگاه در کمیسیون عمران مجلس به خبرگزاری مهر گفت که هفته آینده عباس آخوندی شخصا استعفا می‌دهد یا رئیس‌جمهور او را برکنار خواهد کرد. آخوندی طی تصدی ۵ ساله‌اش بر وزارت راه و شهرسازی، رکورددار استیضاح نیز است. درواقع آخوندی با سه استیضاح ناکام به علاوه دو رای اعتماد آغاز به‌کار کابینه یازدهم و دوازدهم، تا امروز ۵ بار توانسته است از مجلس رای اعتماد بگیرد.

از سوی دیگر، با وجود آنکه موضوع استعفای شریعتمداری پیش از آخوندی مطرح شد، او دیروز به‌عنوان وزیر صمت در جلسه هیات دولت حضور یافت. خبرگزاری تسنیم دیروز، با اعلام این خبر یادآوری کرد که برخی نمایندگان مجلس از پذیرش احتمالی استعفای وی‌ توسط رئیس‌جمهور نیز خبر‌ داده بودند. حضور نیافتن شریعتمداری وزیر صنعت در جلسه با استیضاح‌کنندگان که قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود نیز خبر استعفا و کنار رفتن وی از وزارت صنعت را تقویت کرده بود. در این میان دیروز یک نماینده مجلس استیضاح شریعتمداری را به‌دلیل استعفای او منتفی خواند و تاکید کرد که وزیر جدید روز یکشنبه به مجلس معرفی می‌شود. سیده‌حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن خبر داد: دستور جلسه چهارشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که به علت آنکه مطلع شدیم وزیر جدید این وزارتخانه روز یکشنبه به مجلس معرفی می‌شود، کمیسیون دستور جلسه دیگری برای بررسی نداشت.

استعفای اعضای دولت مطرح نیست

با این همه دیروز حسینعلی امیری معاون پارلمانی حسن روحانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که استعفای برخی وزرا صحت دارد یا خیر، گفت: بحث استعفایی مطرح نیست. برخی از اعضای دولت از ابتدا گفتند هر وقت رئیس‌جمهور می‌خواهد آنها را کنار بگذارند و این قول و قرار بین وزرا و رئیس‌جمهوری از اول وجود داشت. براساس گزارش «ایسنا» امیری تصریح کرد: همه اعضای دولت در ابتدای کار به رئیس‌جمهوری اعلام کردند که در هر مرحله و هر مقطعی که منافع و مصالح کشور اقتضا می‌کند و لازم دانستند هر تصمیمی که درباره هرکدام از آنها صلاح ببینند، اتخاذ کنند. امیری در پاسخ به این پرسش که وزارتخانه‌هایی که درحال‌حاضر دارای سرپرست هستند چه زمان وزرایشان مشخص می‌شوند گفت: قطعا در موعد قانونی وزرای مربوط به این وزارتخانه‌ها از سوی آقای روحانی به مجلس معرفی خواهند شد.

کرباسیان به وزارت صنعت می‌رود؟

در میانه خبرهای استعفای وزیران که برخی آن را محتمل می‌خوانند و دولتی‌ها آن را رد می‌کنند، دیروز خبرگزاری مهر از شنیده‌هایی مبنی بر افزایش فشار به مسعود کرباسیان برای قبول وزارت صنعت خبر داده است. البته خبرگزاری مهر در ادامه این خبر، از شنیده‌ها مبنی بر امتناع کرباسیان از این موضوع نیز نوشت. خبرگزاری مهر نوشت: با قطعیت یافتن خداحافظی محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرها حکایت از رایزنی جدی مجلسی‌ها و افراد ذی‌نفوذ در دولت با مسعود کرباسیان، وزیر سابق اقتصاد برای پذیرفتن این مسوولیت دارد. این درحالی است که بنا به گفته یکی از نزدیکان کرباسیان، وی به صراحت اعلام کرده که قصد بازگشت به دولت را ندارد. مسعود کرباسیان چهارم شهریور ماه امسال، پس از حدود یک سال تکیه زدن بر کرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی با ۱۳۷ رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این وزارتخانه را ترک کرد.

تقدیم طرح استیضاح وزیر نیرو به هیات‌رئیسه

در کنار همه خبرهایی که درباره تغییرات احتمالی در ترکیب کابینه حسن روحانی مطرح شده و می‌شود، دیروز یک عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از تقاضای بیش از ۲۰ نماینده برای استیضاح وزیر نیرو خبر داد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که تقاضای بیش از ۲۰ نماینده برای استیضاح رضا اردکانیان وزیر نیرو در ۱۴ محور تحویل هیات‌رئیسه مجلس شده که بر این اساس هیات‌رئیسه آن را به کمیسیون مربوطه برای بررسی ارجاع خواهد کرد. به گفته یوسف‌نژاد، فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تصدی وزارتخانه نیرو، عدم رعایت عدالت و اقدام تبعیض‌آمیز بین مناطق مختلف از جمله در تخصیص اعتبارات عمرانی، عدم اجرای تعهدات داده شده در گزارش برنامه خود در زمان رای اعتماد دولت یازدهم، طولانی شدن اجرای مصوبات دولت و تعهدات وزارت نیرو برای اجرای سدها، آبرسانی و فاضلاب، عدم تامین آب و برق مورد نیاز طرح‌های صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی، فقدان برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی طرح‌های آبرسانی و تامین برق شهری و روستایی و... ازجمله محورهای استیضاح وزیر نیرو است.