از سوی دیگر، مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا در این نشست بر ضرورت توقف فعالیت‌های ایران در منطقه و شکست داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی تاکید کرده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی دیگر کشورها ندارد و خواستار ایجاد راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران‌های کشورهای عربی از جمله یمن و سوریه است.

پیش‌تر نیز رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در نشستی در نیویورک ادعاهای بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد. برایان هوک در نشست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که ۴ مهر همزمان با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در نیویورک برگزار شد با اشاره به حضور نیروهای ایرانی در سوریه مدعی شد: ایران به‌دنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه است. هوک مدعی شد: تمام موشک‌هایی که به عربستان شلیک شدند نشانه و اثری از ایران روی آنها وجود دارد. یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن نیز در نشست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد. سفیر امارات مدعی شد که ایران به‌طور مداوم تلاش می‌کند تا راه‌حلی برای بحران یمن ایجاد نشود و هیچ‌یک از مسوولان انصارالله در نشست ژنو شرکت نکردند و دلیل آن نفوذ ایران در انصارالله است.

حمایت عربستان از استراتژی جدید آمریکا

همزمان، وزیرخارجه عربستان با طرح ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که کشورش از استراتژی جدید آمریکا برای تقابل با ایران حمایت می‌کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، عادل الجبیر، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که عربستان از استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با ایران از جمله برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و آنچه حمایت‌های ایران از تروریسم خواند، حمایت می‌کند.

او مدعی شد که محقق شدن صلح و ثبات در خاورمیانه نیازمند مقابله با سیاست‌های توسعه‌طلبانه و تخریبی ایران است. الجبیر در ادامه مدعی شد که رفتارهای خصمانه ایران نقض آشکار تمام معاهدات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است که این امر باعث شد ایران در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار گیرد. عادل الجبیر وزیرخارجه سعودی پیش از این نیز در نشست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که در نیویورک برگزار شد، مدعی شد که این کشور جنگ یمن را انتخاب نکرده است. در واکنش به ادعاهای عادل الجبیر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: منشأ تروریسمی که امروز تمام جهان به‌ویژه خاورمیانه را در کام خود کشیده است، جایی جز عربستان سعودی و افکار و اندیشه‌های افراطی که توسط این رژیم تبلیغ، ترویج و تامین مالی می‌شود، نیست. دولت ترامپ پس از اعلام خروج خود از برجام در ماه مه، بخش اول تحریم‌های خود علیه ایران را بازگردانده و مرحله دوم تحریم‌های آمریکا نیز از روز ۱۳ آبان (۴ نوامبر) به اجرا گذاشته می‌شود و واشنگتن هدف خود را وارد کردن فشار مالی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی و به‌خصوص کاهش هرچه بیشتر درآمد نفتی ایران عنوان کرده است.

ادعاهای بحرین علیه ایران

همراستا با عربستان، وزیرخارجه بحرین نیز از حمایت کشورش از مواضع ضدایرانی آمریکا در منطقه سخن به میان آورد. خالد بن‌احمد، وزیرخارجه بحرین در گفت‌وگو با اسکای نیوز عربی با تاکید بر ضرورت مقابله با ایران گفت: بحرین از موضع قاطع آمریکا در رابطه با فعالیت‌های ایران در منطقه حمایت می‌کند. او مدعی شد: امروز بیشتر کشورها به موضع رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با فعالیت‌های ایران در خاورمیانه احترام می‌گذارند. وزیرخارجه رژیم آل‌خلیفه در ادامه مدعی شد که اکنون هدف به انزوا کشیدن ایران نیست، زیرا این کشور خودش را به انزوا کشیده است، بلکه هدف اکنون مقابله با تجاوزهای ایران است.  او مدعی شد: تلاش کنونی ما برای مقابله با خطرات تهران، ملت ایران را هدف قرار نمی‌دهد بلکه هدف ما مقابله با اقدامات نظام ایران است. خالد بن‌احمد درباره برجام گفت: توافق هسته‌ای ایران که واشنگتن از آن خارج شد منافع کشورهای همسایه ایران را در نظر نگرفته بود و پایبندی به آن غیرممکن بود.

وزیرخارجه بحرین در رابطه با احتمال ایجاد توافق جایگزین گفت: این مساله مطرح است اما چیزی که برای ما مهم است توقف سیاست‌های تخریبی ایران است. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که در هر توافقی که قرار است ایجاد شود امنیت کشورها و ملت‌های ما در نظر گرفته شود. پیش‌تر نیز انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امورخارجه در توییترش نوشت که در هر مذاکره جدیدی، باید کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس هم حضور داشته باشند. قرقاش نوشت: ملاحظات آمریکا درباره امضای معاهده‌ای فراگیر که نگرانی از برنامه هسته‌ای و موشکی و دخالت‌های منطقه‌ای ایران را مهار کند، مهم است. ضروری است که کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] هم یک طرف مذاکرات پیشنهادی باشند.

این تحولات در شرایطی است که وزیر امور خارجه عراق در مجمع عمومی سازمان ملل از کشورهای عربی خواست برای حل مشکلات خود با ایران «گفت‌وگوی صریحی» داشته باشند. «ابراهیم الجعفری»، وزیر امورخارجه عراق شامگاه جمعه در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. او با بیان اینکه «هیچ گزینه‌ای جز گفت‌وگوی صریح با ایران وجود ندارد»، از کشورهای عربی خواست با ایران به صراحت وارد گفت‌وگو شوند.