معاون پارلمانی به موضوع وزیران پیشنهادی برای دو وزارتخانه «امور اقتصادی و دارایی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» که طی دو ماه گذشته وزیران آن استیضاح شدند، اشاره کرد و گفت: قانون اساسی به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد تا سه ماه وزارتخانه‌های دولت را با سرپرست معرفی کند. بر این اساس، در موعد قانونی یعنی تا قبل از انقضای این سه ماه وزرای پیشنهادی معرفی خواهند شد.

علاوه‌بر برکناری علی ربیعی و مسعود کرباسیان از کابینه دوازدهم با ابزار استیضاح مجلسی‌ها، همچنان طرح استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و راه و شهرسازی مطرح است که از هیات‌رئیسه مجلس آنها را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده و اکنون در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس است. حسینعلی امیری در واکنش به این سوال که سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفته است که وزرای پیشنهادی کار و اقتصاد طی هفته جاری معرفی می‌شوند، اظهار کرد: من نمی‌‌توانم زمان معرفی وزرای پیشنهادی را تعیین و اعلام کنم.

 از سوی دیگر، دیروز سید محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با تاکید بر اینکه دولت از مشکلات مردم آگاهی دارد و دنبال راه حل برای آنهاست، گفت: وزیر کار و اقتصاد استیضاح شدند؛ اما اکنون وضع بهتر شده است؟ او توضیح داد: دولت دنبال آن بود وزیری را انتخاب کند که بهتر از قبل باشد. روی آن مطالعه می‌کرد؛ اما مجلس، وزرا را استیضاح کرد. به هر حال انتخاب وزرای جدید در حال بررسی است و یک‌شبه نمی‌توان وزیر جدید انتخاب کرد.

به گفته واعظی، رئیس‌جمهور هم در حال مطالعه و مشورت گرفتن برای انتخاب وزرا است.

تصویب کلیات لایحه تفکیک وزارت کار

در این میان، موضوعی دیگر می‌تواند در معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس موثر باشد؛ درحالی‌که ۵۰ روز از استیضاح علی ربیعی می‌گذرد و هنوز حسن روحانی فردی را به‌عنوان گزینه وزارت به مجلس پیشنهاد نداده است، کمیسیون اجتماعی مجلس کلیات لایحه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تصویب کرد. روح‌الله بابایی صالح، نماینده بوئین‌زهرا در مجلس و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اجتماعی به «ایرنا» توضیح داد: سه‌شنبه هفته گذشته، در جلسه کمیسیون اجتماعی با حضور رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و نماینده مرکز پژوهش‌ها موضوع تفکیک وزارتخانه تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی بررسی شده و نمایندگان نیز با آن موافقت کردند. این عضو کمیسیون اجتماعی درباره اینکه گفته می‌شود مجلس و دولت درباره معرفی دو وزیر برای وزارتخانه‌های «رفاه و تامین اجتماعی» و «کار و تعاون» توافق کرده‌اند، اضافه کرد: خیر! کلیات این لایحه رای آورده و باید در صحن بررسی شود. اگر در صحن تصویب شود، دولت باید دو وزیر معرفی کند. بر این اساس در صورت تایید نهایی این تفکیک درصحن علنی،‌ دولت می‌تواند به جای یک وزیر، دو وزیر را برای مدیریت دو وزارتخانه تفکیک شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کند. بنابراین وزارتخانه تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی بعد از استیضاح علی ربیعی در مرداد ماه امسال، شاید وارد مرحله جدیدی شود. هرچند نمایندگان فوریت لایحه تفکیک وزارت کار و تعاون از رفاه را تصویب نکردند؛ اما این لایحه به‌صورت عادی در کمیسیون اجتماعی بررسی شده است. سال ۱۳۹۰، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت، لوایح ادغام ۶ وزارتخانه را برای کوچک‌سازی دولت و کاهش هزینه‌های جاری آن، به مجلس هشتم برد و توانست موافقت مجلس را کسب کند.