بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی را در هفته نخست مهر ماه منتشر کرد. براساس گزارش بانک مرکزی از ۱۱ گروه خوراکی اعلام شده، ۸ گروه تورم هفتگی مثبت و ۳ گروه تورم هفتگی منفی را ثبت کرده‌اند. آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۷ مهرماه سال جاری، از ۸ گروه خوراکی با تورم مثبت تنها سه گروه روغن نباتی، سبزی‌های تازه و لبنیات تورم هفتگی بیش از یک درصد را ثبت کرده‌اند. گروه سبزی‌های تازه با تورم ۸/ ۶ درصد بیشترین تورم هفتگی را در میان سایر گروه‌های خوراکی به خود اختصاص داده است. در این گروه یکی از اقلام خبرساز هفته گذشته گوجه فرنگی بود که در اکثر میوه‌فروشی‌های شهر تهران با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه بود. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو گوجه فرنگی ۵۴۰۰ تومان بوده که رشد هفتگی ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. قیمت سیب زمینی نیز رشد ۹/ ۲۱ درصدی را تجربه کرده و هر کیلوی آن به قیمت ۲۹۰۰ تومان رسیده است. البته اخبار رسیده نشان می‌دهد با بهتر شدن شرایط عرضه این دو محصول قیمت آنها در بازار با کاهش مواجه شده است. براساس گزارش بانک مرکزی در گروه روغن نباتی، هر لیتر روغن نباتی مایع به‌طور متوسط به قیمت ۶۲۰۰ تومان به فروش رسیده است که ۹/ ۴ درصد افزایش قیمت را در یک هفته تجربه کرده است.

علاوه براین هر حلب ۵ کیلویی روغن نباتی جامد نیز به قیمت ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسیده که تورم هفتگی ۲/ ۸ درصدی را ثبت کرده است.در مجموع گروه روغن نباتی در هفته نخست مهرماه با افزایش ۸/ ۵ درصدی قیمت مواجه بوده است.

گروه لبنیات سومین گروه با تورم هفتگی مثبت بالای یک درصد بوده است. آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم هفتگی این گروه ۱/ ۱ درصد بوده است. در این گروه پنیر پاستوریزه همچنان با افزایش قیمت مواجه بوده است. براساس آمار منتشر شده، هر بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه به‌طور متوسط به قیمت ۷۲۰۰ تومان عرضه شده است که به نسبت هفته آخر شهریور‌ماه ۱/ ۳ درصد قیمت آن رشد داشته است. ماست پاستوریزه و ماست غیرپاستوریزه نیز رشد قیمتی ۴/ ۱ درصد و یک درصد را تجربه کرده است. در مقابل کره پاستوریزه و شیر پاستوریزه تغییر قیمتی نداشته‌اند. در هفته مورد بررسی، در گروه برنج، برنج وارداتی غیرتایلندی با تورم منفی ۲/ ۰ درصدی مواجه شد و هر کیلوی آن به قیمت ۸۲۰۰ تومان به فروش رسید. اما برنج داخله درجه یک رشد قیمتی یک درصدی را تجربه کرد و هر کیلوی آن به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. برنج داخله درجه دو نیز تورم هفتگی ۱/ ۰ درصدی را تجربه کرد و در مجموع تورم این گروه را به ۹/ ۰ درصد رساند.

درگروه حبوب، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا سفید افزایش قیمت ۳ درصد و ۲/ ۲ درصد را داشته‌اند و سایر اقلام این گروه تورمی بین ۴/ ۰ تا ۶/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. گروه حبوب در هفته منتهی به ۷ مهرماه، تورم ۸/ ۰ درصدی داشته است. در گزارش بانک مرکزی آمده است که هر کیلو شکر ۴۲۰۰ تومان و هر کیلو قند ۵۱۰۰ تومان به فروش رسیده است که رشد هفتگی ۸/ ۰ درصد و ۱/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند و در مجموع تورم ۵/ ۰ درصدی را برای این گروه حاصل کرده است.دو گروه چای و میوه‌های تازه نیز در هفته مورد بررسی تورم ۲/ ۰ درصدی را ثبت کرده‌اند. در گروه چای، هر بسته نیم کیلوگرمی چای خارجی به قیمت ۲۹ هزارتومان عرضه شده است. در گروه میوه‌های تازه نیز برخی میوه‌ها با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. قیمت میوه‌هایی مانند انار، انگور، هندوانه و خربزه به ترتیب ۴/ ۱۰ درصد، ۵/ ۵ درصد، ۳/ ۳ درصد، ۸/ ۱ درصد و ۷/ ۰ درصد کاهش را تجربه کرده است. اما در مقابل قیمت لیمو شیرین و گلابی با افزایش قیمت مواجه بوده است.

کاهش قیمت در سه گروه خوراکی

گزارش بانک مرکزی از گروه‌های خوراکی منتخب نشان می‌دهد که سه گروه تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت قرمز با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. براساس آمار منتشر شده در گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی در هفته منتهی به ۷ مهرماه سال جاری، هر شانه حدود ۲ کیلوگرمی تخم مرغ، حدود ۷۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش رسید و تورم هفتگی منفی ۹/ ۳ درصد را ثبت کرد. گوشت مرغ نیز در هفته مورد بررسی با کاهش قیمت مواجه بود و هر کیلوی آن به قیمت ۸۷۰۰ تومان به فروش رسید. در گروه گوشت قرمز هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به قیمت ۶۴ هزار تومان عرضه شد که تورم هفتگی آن منفی ۷/ ۰ درصد بود. هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان نیز به قیمت ۶۶ هزار تومان به فروش رسیده که تغییرات قیمتی هفتگی آن منفی ۱/ ۰ درصد گزارش شده است. در گزارش منتهی به ۷ مهرما، تورم هفتگی گروه گوشت قرمز منفی ۶/ ۰ درصد گزارش شده است.

آنالیز ماهانه گروه‌های خوراکی

آمارهای بانک مرکزی از قیمت برخی گروه‌های خوراکی در یک ماه منتهی به ۷ مهر نشان می‌دهد که گروه سبزی‌های تازه با تورم مثبت ۷/ ۲۱ درصد بیشترین تورم ماهانه را ثبت کرده است. در گروه روغن نیز تغییرات قیمت به نسبت مدت مشابه ماه قبل ۳/ ۱۰ درصد گزارش شده است. گزارش نشان می‌دهد تورم ماهانه روغن نباتی جامد ۴/ ۱۷ درصد و تورم روغن نباتی مایع ۷/ ۷ درصد بوده است. در گروه گوشت قرمز نیز افزایش قیمت ماهانه ۸/ ۷ درصد بوده است. در این گروه رشد قیمت گوشت گاو و گوساله بیشتر از گوشت گوسفند بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی تورم ماهانه گوشت گاو ۱/ ۱۹ درصد و تورم ماهانه گوشت گوسفند ۷/ ۴ درصد بوده است. در مقابل سه گروه گوشت مرغ، تخم مرغ و میوه‌های تازه تورم ماهانه منفی ۳/ ۲۰ درصد، منفی ۵/ ۲ درصد و منفی ۵/ ۶ درصد را ثبت کرده‌اند.

تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ابتدای پاییز

گزارش بانک مرکزی از گروه‌های خوراکی منتخب در هفته ابتدایی مهرماه نشان می‌دهد که تمام ۱۱ گروه خوراکی به نسبت مدت مشابه سال گذشته تورم مثبت داشته‌اند. براساس این گزارش بیشترین تورم سالانه به گروه تخم مرغ با افزایش قیمت ۲/ ۷۰ درصدی تعلق داشته و کمترین افزایش نیز به گروه حبوبات با افزایش ۹/ ۸ درصدی اختصاص یافته است. گروه‌هایی مانند لبنیات، روغن و قند و شکر نیز از شهریورماه به بعد با افزایش قیمت چشمگیری مواجه بوده‌اند. به‌طوری که تورم سالانه آنها به ترتیب ۵/ ۴۰ درصد، ۳/ ۲۱‌درصد و ۳۱‌درصد بوده است. این در حالی است که میانگین تورم قند و شکر از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه کمتر از ۸‌درصد بوده است.

 

06-03