«نه» عراق به تحریم‌های ضد ایرانی

جعفری در گفت‌وگو با RT درباره روابط و تعامل عراق با سایر کشورها در جهان گفت: ما هم منافعی ملی داریم و هم دارای منافع دوجانبه با این یا آن کشور هستیم... [بنابراین روابط ما بر همین اساس] می‌تواند کم یا زیاد شود...ما با کشورهای مختلف براساس منافعمان ارتباط می‌گیریم بدون اینکه این رابطه به یک رابطه محوری یا درگیری میان قطب‌های مختلف تبدیل شود.ما با کشورهایی ارتباط گرفتیم که هیچ منافعی ما را به هم مرتبط نمی‌کرد اما تروریسم مانند یک شوک جهان را لرزاند و تروریسمی جهانی را هشدار داد و عراق را ایستگاه خود قرار داد.

حفظ روابط با ایران

وزیرخارجه عراق درباره ارتباط کشورش با ایران گفت آنچه کشورش را به ایران مرتبط می‌کند، همسایگی جغرافیایی و مشترکات تاریخی و اجتماعی است و عراق نیز این روابط را حفظ می‌کند. اما آمریکا در مرحله‌ای مشخص در کنار عراق ماند و ما نیز با مردم آمریکا در چارچوب منافع مشترک دوطرفه تعامل می‌کنیم و از آن می‌خواهیم که همان‌گونه که با آن رفتار می‌کنیم با ما تعامل کند و در امور ما دخالت نکند.

در محاصره ایران شرکت نمی‌کنیم

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند است، گفت: عراق حقایق جغرافیایی با کشورهای همسایه را در نظر دارد و خود را از دخالت در حاکمیت آنها دور نگه می‌دارد و در فراهم کردن بستر برای کشاندن منطقه به سوی جنگ‌ها سهیم نمی‌کند. ما کشوری دارای قانون اساسی هستیم و پارلمان داریم. یک تصمیم در کشور ما با عبور از چندین مرحله و حلقه اتخاذ می‌شود اما ما در هیچ محاصره‌ای مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت نمی‌کنیم. ابراهیم الجعفری تصریح کرد: عراق دارای تجربه محاصره در دهه آخر قرن ۲۰ از سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ است. ما می‌دانیم محاصره به چه معناست و حاکمیت را تضعیف نمی‌کند و تنها روی ملت و بخش‌های مختلف جامعه تاثیر می‌گذارد. ما همه این امور را درک می‌کنیم و خطوط قرمزی داریم. زمانی که این خطوط قرمز ما رعایت نشود و به عمق بشریت در هر کشوری وارد شود، ما آن را نمی‌پذیریم. انسان و کودک، هویتی جهانی است و ما با کودکان و سالمندان در هر جای جهان همراهیم بنابراین نمی‌پذیریم که به این مردم آسیب و ضرری وارد شود.

احتمال نزدیکی آمریکا و ایران

الجعفری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در آینده نزدیک شاهد نزدیکی آمریکایی - ایرانی باشیم؛ آن‌چنان که در کره‌شمالی روی داد، گفت: این امر وارد است .چرا آنچه میان آمریکا و کره‌شمالی روی داد میان ایران و آمریکا حاصل نشود؟ دوری میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بیشتر و بزرگ‌تر از فاصله میان واشنگتن و تهران نیست. الجعفری گفت: در زمان «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، آنها دور یک میز نشستند و اختلافاتشان را کنار گذاشتند و برای مشکلاتشان راهکار یافتند و امروز نیز جهان مسلح به فرهنگ حل بحران‌ها است. اگر بحرانی در یک کشور حاصل شود، آن بحران در حدود مرزهای آن کشور به تنهایی باقی نخواهد ماند بنابراین هر کشوری که روی بحران‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند باید بداند که مقابل ملت‌های یک منطقه به‌طور کامل قرار خواهد گرفت.

بستن کنسولگری آمریکا

او درباره مساله بستن کنسولگری آمریکا در بصره و اعتراض واشنگتن به نفوذ روزافزون ایران گفت: ایران پیش از آمریکا قربانی شده بود، آیا این عاقلانه است که قربانی را مجرم و جانی بدانیم؟ ابتدا کنسولگری ایران در بصره هدف قرار گرفت و شعارهای ضدایرانی سر داده شد درحالی‌که این کشور بهترین جوانانش را به‌عنوان مستشار نظامی برای کمک به عراق در جنگ با تروریسم به کشورمان اعزام کرده بود.

الجعفری گفت: این بی‌معنی است. از نظر ما کنسولگری‌ها و هیات‌های دیپلماتیک موجود در عراق، میهمان ما هستند و بخشی اساسی از حاکمیت ما به شمار می‌روند؛ امنیت آنها برای ما مهم است و دولت بر دفاع از آنها با هر پیشینه سیاسی و جغرافیایی تاکید دارد. بنابراین معتقدم که این اقدام (اشاره به تصمیم واشنگتن در بستن کنسولگری‌اش در بصره) شتاب‌زده بود و امیدوارم واشنگتن در تصمیمش تجدیدنظر کند زیرا این اقدام به نفعش نیست. سوال دیگری که از وزیرخارجه عراق پرسیده شد این بود: شما چگونه با کشورهای عربی از یک‌سو و با ایران از سوی دیگر ارتباط دارید. به‌ویژه که تهران انگشت اتهامش در حمله اخیر به اهواز را به سوی ریاض و ابوظبی نشانه گرفت. آیا شما می‌توانید نقاط توافقی ایجاد کنید؟ ابراهیم الجعفری توضیح داد: ما روابط مستحکمی با کشورهای عربی حوزه خلیج [فارس]، ایران، آمریکا، روسیه و همه کشورهای جهان داریم. عراق براساس اعتقاداتش با این طرف‌ها رفتار می‌کند و کسی را از این معادله خارج نمی‌کند. ما کشور متمدنی هستیم و هنر تعامل با هر طرفی هرچند که دور باشد را به خوبی می‌دانیم. ما آماده‌ایم که بخشی از راه حل باشیم اما آماده آن نیستیم که بخشی از مشکل باشیم.

ناتوی عربی

او در پاسخ به این سوال که نظرش درباره تشکیل «ناتوی عربی» چیست، گفت: ناتوی عربی علیه چه کسی؟ من از گذشته تا به حال خواستار ایجاد یک بازار اقتصادی مشترک و حتی نیروی امنیتی مشترک بوده‌ام اما نه با نیت اشغالگری یا جناح‌بندی تا بتوانیم از این راه منطقه را از تمامی طرف‌هایی که قصد سلطه بر جهان را دارند، دور نگه داریم.

توانایی مقابله با اسرائیل

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه عراق به بهانه وجود سلاح‌های بالستیک ایران در این کشور گفت: عراق از پایه‌ها و اصول مقاومت مقابل این چالش‌ها برخوردار است؛ همان‌گونه که مقابل داعش نیز این امر را نشان داد. ما به‌دنبال جنگ نیستیم اما ارزش‌های معنوی، فرهنگ، نیروهای جوان و سربازانی داریم که می‌توانند از کشورشان دفاع کنند. وی در ادامه به ضرب‌المثلی خطاب به رژیم صهیونیستی و نظامیان آن اشاره کرد و گفت که «ستاره‌های آسمان به آنها نزدیک‌ترند تا خاک عراق.» پیش‌تر نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه (روز دوشنبه) با انتقاد از تهدید آمریکا به تحریم این کشور به خاطر تداوم روابط با ایران، تاکید کرد که تهران نباید از هیچ مساله منطقه‌ای کنار گذاشته شود. اردوغان طی اولین سخنرانی در ساختار جدید پارلمان ترکیه به‌عنوان رئیس‌جمهور تحت نظام جدید ریاستی گفت: «تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران نادرست هستند. تهران نباید از مسائل منطقه کنار گذاشته شود.» رئیس‌جمهور ترکیه پیش‌تر هم در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفته بود با وجود تحریم‌های آمریکا به واردات گاز طبیعی از ایران ادامه می‌دهد.

ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. او همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت.