البته مجلسی‌ها بر اساس برنامه‌های اعلام‌شده، پیش از آغاز جلسه علنی، میهمان کمیسیون امنیت ملی در جلسه‌ای شدند که محور اصلی آن بررسی لایحه CFT و نیز قرار گرفتن نام ایران در فهرست کشورهای همکار FATF است. علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس، دیروز گفته بود که این جلسه به صورت غیرعلنی در روز یکشنبه ساعت ۷ تا ۸ صبح با حضور کارشناسان مخالف و موافق در صحن مجلس برگزار می‌شود. البته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفته بود که این جلسه، از ساعت ۶ تا ۸ صبح در صحن مجلس برگزار می‌شود و وزیر امورخارجه، وزیر اطلاعات، سرپرست وزارت اقتصاد و امور دارایی، مسوولان بانک مرکزی و جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران دانشگاهی برای بررسی ابعاد این لایحه دعوت شدند.

با این همه احتمال دوباره جنجالی‌شدن جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به CFT وجود دارد؛ لایحه‌ای که ۲۰ خردادماه نیز به دلیل جنجالی شدن جلسه بررسی و اعتراض مخالفان، مسکوت شد. اعتراض مخالفان این لایحه از سه هفته پیش دوباره از سر گرفته شد و نمایندگان مخالف اعتراضات خود را در رسانه‌های همسو و نیز صفحات شخصی خود در فضای مجازی منتشر کردند. دیروز سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از اعضای فراکسیون ولایی که به‌عنوان اصولگرایان مخالف دولت شناخته می‌شوند، از جلسات علی لاریجانی برای تصویب FATF خبر داد. به گزارش الف، سیدحسین نقوی‌حسینی در توییتی اعتراضی نوشت که «علی لاریجانی رئیس مجلس حتی یک جلسه برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص لوایح جنجالی FATF نگذاشتند ولی برای رای آوردن آن حداقل ۷ جلسه در مجلس شورای اسلامی گذاشتند. این موضوع کاملا روشن است؛ تحریم‌های ثانویه فوق FATF و تصویب و پیوستن به این کنوانسیون.»

این لایحه خارج از مجلس هم معترضانی دارد؛ علاوه‌بر آیت‌الله موحدی‌کرمانی که دو روز پیش اعتراض خود را درباره FATF اعلام کرده بود، دیروز آیت‌الله یزدی رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان پارلمان، درباره بررسی FATF از آنها خواست کاری نکنند که به‌زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی و در تاریخ کشور نقطه‌ ضعف مجلس به‌حساب آید. به گزارش خبرگزاری تسنیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی این نامه، از رئیس و نمایندگان خانه ملت خواست، ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سایر مراجع عظام تقلید (دامت‌برکاتهم) مراقبت کنند تا کاری به‌زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی در مجلس به‌تصویب نرسد.

با این حال موافقان لایحه CFT و به‌طور کلی قرارگرفتن نام ایران در فهرست کشورهای همکار FATF نیز تاکید دارند که پیوستن به «FATF» مبادلات اقتصادی ایران را تسهیل می‌کند. دیروز علیرضا رحیمی عضو هیات‌رئیسه مجلس با تاکید بر ضرورت پیوستن ایران «FATF»  گفت: کنوانسیون مبارزه با منع مالی تروریسم، یک کنوانسیون حقوقی و تشکیلاتی است و هدف آن مبارزه با تروریسم است که در بخش منع مالی تروریسم فعالیت می‌کند و ارتباط مستقیمی با بخش اقتصادی داخلی ندارد، در واقع  تصویب مجموعه لوایح قانونی که مرتبط با بحث «FATF» هستند اثر روانی مثبت دارد، منتها اینکه بخواهیم توقعات اقتصادی را بالا ببریم و بگوییم اینها در مسائل اقتصادی معجزه می‌کنند درست نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به برخی مخالفت‌ها در داخل کشور برای پیوستن ایران به  «FATF» بیان کرد: مافیایی که پول‌های زیرزمینی چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی مبادله می‌کنند، نگرانی‌شان از پیوستن به این سازمان از دست دادن منافع‌شان است و این مافیا در صحنه اعتراض حضور ندارد، در واقع در صحنه اعتراض، چه در داخل مجلس وچه خارج از مجلس صدایی از اینها شنیده نمی‌شود و مخالفان عملا اگرچه دردمندانه با دغدغه منافع ملی مخالفت‌شان را بیان می‌کنند؛ ولی به‌نظر می‌رسد اهداف افرادی را تامین می‌کنند که عملا با تصویب این لوایح زمین‌گیر می‌شوند. با همه نظرات موافق و مخالفی که درباره لایحه CFT و نیز همکاری ایران با FATF وجود دارد، احتمالا تکلیف این لایحه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس روشن می‌شود.