جزئیات جدید از بسته حمایتی دولت

پیش‌تر روزنامه «دنیای اقتصاد» هم جزئیات این بسته حمایتی را منتشر کرده بود. با این حال عصر دیروز سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای با اشاره به نقل‌قول‌های غیررسمی درمورد جزئیات بسته‌های حمایتی دولت اعلام کرد که جلسه صبح دیروز مجلس شورای اسلامی به‌صورت غیرعلنی بوده و هرگونه اطلاع‌رسانی و بیان جزئیات به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مورد تایید این سازمان نیست. بر این اساس جزئیات بسته حمایتی دولت که دولتی‌ها بارها به تهیه و تدوین آن اشاره کرده بودند، همچنان در ‌هاله‌ای از ابهام است. با این همه بر مبنای آنچه دیروز برخی نمایندگان مجلس از مذاکرات جلسه غیرعلنی پارلمان به خبرنگاران گفتند، بسته حمایتی برای اقشار با درآمد ماهانه کمتر از ۳ میلیون تومان درنظر گرفته شده و در قالب کارت‌های اعتباری در اختیار افراد مشمول قرار می‌گیرد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌و‌گو با «ایسنا» توضیح داد که براساس این بسته حمایتی، هر خانوار آسیب‌پذیر در دو مرحله جمعا ۶۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. او با بیان اینکه دولت در دو مرحله یعنی هر مرحله ۳۰۰ هزار تومان بسته حمایتی را به اقشار آسیب‌پذیر می‌دهد، گفت: اعتبار ریالی در کارت‌های اعتباری شارژ خواهد شد. پورابراهیمی همچنین تاکیدکرد که این میزان تنها برای خرید کالا خواهد بود و عملا در حوزه دیگر کاربردی ندارد. به‌عبارتی دیگر انجام خرید کالا از طریق شارژ کارت خواهد بود. به گفته پورابراهیمی جامعه هدف در این طرح، ۲۰ میلیون خانوار خواهد بود که جمع کل اعتبار تخصیص یافته حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. با این حال، بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران به جزئیاتی از این بسته حمایتی اشاره کرد که ضمن آنکه موید جزئیاتی بود که پورابراهیمی درباره بسته حمایتی گفته بود، از جزئیات بیشتری نیز حکایت داشت.

نعمتی در جمع خبرنگاران در توضیح جلسه غیر علنی دیروز گفت که این جلسه غیر علنی با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمود حجتی وزیر کشاورزی، معاون اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان تعزیرات و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها برای بررسی وضعیت اقتصادی برگزار شد.  او افزود: با توجه به بحث‌هایی که پیرامون بسته حمایتی دولت برای اقشار آسیب‌پذیر شده است، مقرر شد ۲۰ میلیون نفر از اقشار آسیب‌پذیر جامعه که زیر ۳ میلیون تومان درآمد دارند که ممکن است بخشی از آنها کارمندان، کارگران و افراد تحت پوشش کمیته امداد یا تحت پوشش سازمان بهزیستی باشند در دو مرحله بسته حمایتی بگیرند.

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در پاسخ به این پرسش که بسته حمایتی کالاهای اساسی شامل چه مواردی می‌شود گفت: دولت مکلف است که ۲۵ قلم کالا را تامین و به مردم نیازمند بدهد. آنها شامل ۶ میلیون حقوق بگیر و ۱۴ میلیون اقشار مختلف هستند که زیر ۳ میلیون تومان درآمد دارند. این کالاها مربوط به اقلام روزمره و نیازمندی‌های مردم است. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس ادامه داد: مقرر شد که کمیسیون‌های اقتصادی، کشاورزی، برنامه و بودجه و صنایع مجلس جلسات متعددی با دولت داشته باشند تا موارد موجود در بحث تولید و گرانی‌ها را مورد بررسی قرار دهند تا ارتباط نزدیکی بین دولت و مجلس برقرار شود که بتوانیم مشکلات بخش تولید را حل کنیم.

بانک اطلاعاتی مشمولان

نعمتی همچنین گفت که افراد مشمول این بسته‌های حمایتی مشخص شده‌اند و بانک اطلاعاتی آنها تشکیل شده است و از این طریق بسته‌ها به افراد ارائه می‌شود. فرض کنیم فردی که پرداخت‌کننده به بیمه تامین اجتماعی باشد اگر کمتر از سه میلیون تومان دریافتی داشته باشد خانواده‌اش تحت پوشش قرار می‌گیرد. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در ادامه با بیان اینکه موضوع مهار نقدینگی یکی از بحث‌های جدی در جلسه غیرعلنی دیروز بود، گفت: ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد. قرار شد دولت و مجلس با همفکری هم به راه‌هایی برسند که نقدینگی را مهار کرده و اقدام عملی انجام دهند. نعمتی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکلی از نظر تامین کالا‌های اساسی وجود ندارد، گفت: وزیر کشاورزی و وزارت صمت به مجلس اعلام کردند که نیازمندی‌های کالاهای اساسی برای بلندمدت را تهیه کرده‌اند و سیلوها و انبارهای ما اشباع شده‌اند. او در مورد موضوع گرانی و افزایش قیمت‌ها هم گفت: رئیس سازمان تعزیرات گزارشی از نوع برخورد با افتتاح و گرانفروشی و چند قیمتی‌ها دادند.