در ملاقات با وزیر انرژی که رئیس تاجیکی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز است، طرفین ضمن بررسی آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فنی دو کشور، بر ضرورت گسترش و تقویت این همکاری‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی تاکید کردند. در این نشست سرمدی با اشاره به اهمیت جایگاه کشورهای همسایه در سیاست خارجی کشورمان، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت مناسبات همه‌جانبه با جمهوری تاجیکستان به‌ویژه در حوزه اقتصاد تاکید کرد.

عثمان‌زاده نیز ضمن اشاره به همکاری‌های خوب دو کشور به‌ویژه در حوزه انرژی، از عملکرد شرکت‌ها و مهندسان ایرانی فعال در پروژه‌های تاجیکستان، به‌ویژه نیروگاه در دست احداث راغون تمجید کرد. سرمدی در ملاقات با وزیر امور خارجه تاجیکستان با اشاره به پیوندهای عمیق دو ملت و یادآوری سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران که همواره حمایت از پیشرفت و توسعه تاجیکستان بوده است، بر لزوم گشوده شدن فصل جدیدی از همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور تاکید کرد.

مهرالدین نیز ضمن اشاره به سفرهای سازنده یک سال اخیر مقامات ایرانی به ویژه محمد‌جواد ظریف، بر آمادگی کشورش در ارتقای مناسبات سطح بالا و تقویت همکاری‌های دو کشور تاکید کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفدهمین اجلاس شورای روسای دولت‌های سازمان همکاری شانگهای، در شهر دوشنبه، با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز دیدار کرد.

بر اساس اعلام سفارت ایران در تاجیکستان، در این دیدار طرفین آخرین وضعیت روابط دو‌جانبه را بررسی و بر ضرورت تقویت آن تاکید کردند.

سرمدی با آرزوی برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات آتی پارلمانی افغانستان گفت: «موضوعات دو‌جانبه در چارچوب کمیته‌های پنج‌گانه کاری، به خوبی در حال پیگیری است.»