به گزارش خبرگزاری تسنیم، سنائی درباره شرط ایران برای ادامه پایبندی به توافقات در چارچوب توافق هسته‌ای بعد از خروج آمریکا از آن گفت: «قبل از هر چیز می‌خواهم یادآور شوم که برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) دو ویژگی دارد، اولین ویژگی آن است که این توافق‌نامه دوجانبه نیست، بلکه یک توافق‌نامه بین‌المللی است که توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفته است. نکته دوم آن است که ایران و دیگر شرکت‌کنندگان در برجام تعهدات مشخصی را برعهده گرفتند که باید آنها را انجام دهند. اتفاقی که افتاده این است که یکی از شرکت‌کنندگان در این توافق‌نامه به‌طور غیرقانونی از آن خارج شده است. ایران با توجه به تمایل خویش تاکنون صبر زیادی نشان داده و همچنان به تعهدات خود پایبند بوده است. ولی ما خواستار آن هستیم که منافع اقتصادی ایران در چارچوب این توافق‌نامه تامین شود. ولی اگر ایران به‌خاطر خروج یکی از طرفین، از این منافع محروم شود، ما مسلما این حق را برای خود قائل هستیم تا از این توافق‌نامه خارج شویم.»

وی یادآور شد: «درحال‌حاضر جامعه بین‌المللی اقدام آمریکا در خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای را محکوم می‌کند. برای همه مشخص است که مسوولیت این تصمیم‌گیری بر عهده یک شخص نبوده، بلکه بر عهده دولت آمریکا است. یک شخص نمی‌تواند حتی در سمت ریاست جمهوری توافقات صورت گرفته از زمان رئیس‌جمهوری سابق را لغو کند. سایر شرکت‌کنندگان در برجام در حاشیه سازمان ملل نشست‌ها و رایزنی‌هایی را درباره ادامه اقدامات برای اجرای برجام انجام داده‌اند که این مسائل نشان می‌دهد آن کسی که پس از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای در انزوا قرار گرفته، آمریکا است و نه ایران.»

قدردانی از نقش روسیه

در ادامه مهدی سنائی تاکید کرد: «ایران عضو مسوولیت‌پذیری از جامعه جهانی است و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تاکنون بیش از ۱۲مورد بوده، ثابت کرده که جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات خویش عمل کرده است. اتحادیه اروپا نیز تلاش زیادی را نشان می‌دهد تا طرح مالی-اقتصادی برای ادامه همکاری‌های تجاری با ایران تهیه کند. این مکانیزم قرار است در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸(آذر ماه) اجرا شود. بدون تردید، روسیه و چین نقش مهمی در روند تحقق برجام ایفا می‌کنند. من در اینجا می‌خواهم از نقش بسیار مثبت روسیه در این راستا قدردانی کنم. مسکو همواره با قاطعیت خواستار ادامه تحقق برجام بوده است.»

سفیر ایران درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا که از اوایل ماه نوامبر قرار است اجرا شود، نیز گفت: «تحریم‌هایی که واشنگتن می‌خواهد اعمال کند از قبل هم وجود داشته و مساله تازه‌ای در ماه نوامبر رخ نخواهد داد. مسلما برخی شرکت‌های اروپایی که دارای منافع بیشتری در ایالات‌متحده هستند، از ایران خارج شده‌اند، برای مثال شرکت توتال فرانسه. ولی بسیاری از شرکت‌ها همچنان در بازار ایران فعالیت داشته و قصد دارند به همکاری خود ادامه دهند.»

وی همچنین با اشاره به این موضوع که روشی که آمریکا در پیش گرفته منجر به آن خواهد شد که شرکت‌های تجاری در دورنمای درازمدت به فکر کاهش وابستگی خود به اقتصاد آمریکا و دلار  باشند، گفت: «در شرایط تحریم‌ها نقش شرکت‌های بزرگ کاهش یافته و این تجار کوچک و متوسط هستند که نقش بیشتری خواهند یافت. البته تحریم‌ها یک سیاست غیرقابل قبول است که تاثیر منفی از جمله روی مردم عادی خواهد گذاشت. ولی حقیقت این است که این روش آمریکایی همه کشورهای جهان و حتی دوستان واشنگتن را به این فکر واداشته که لازم است تا وابستگی اقتصاد ملی خود را به آمریکا کاهش دهند.» این دیپلمات بلندپایه یادآور شد: «تحریم‌ها نتوانسته اقتصاد ایران را از بین ببرد، آنها نمی‌توانند عزم راسخ ملت ایران و رهبران ایران را از بین ببرند. البته محدودیت‌ها مسلما تاثیرات منفی را نیز به همراه دارند، ولی ایران پیش از این چنین راهی را پیموده است.