او در همین راستا گفت که به همین دلیل در سال‌های آینده با چالش بزرگی در صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو خواهیم بود. جهانگیری با تاکید بر اینکه باید تامین هزینه‌های بازنشستگی و نیروهای سالمند در دستور کار دولت قرار بگیرد، گفت: در برنامه‌های توسعه‌ای و هم در برنامه‌های نظام سیاسی و اجتماعی، در استفاده از ظرفیت سالمندان تاکید شده است.

به گزارش «ایسنا» وی گفت: دولت باید بتواند از ظرفیت انسانی و کمک به نهادهای مدنی استفاده کند. جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای ایران موضوع آینده‌نگری برای برنامه‌های آتی کشور بسیار مهم است؛ ما در دورانی رشدهای جمعیت بالای چهار درصد را داشته‌ایم، باید بدانیم رشدهای جمعیتی بالا نیازهای بسیار زیادی از جمله تسهیلات آموزشی دارد. به گزارش «ایرنا» جهانگیری تاکید کرد: این رشد جمعیتی در دوران تحصیلات ابتدایی و آموزش و پرورش باعث شد در مواقعی مدارس سه‌شیفت و حتی چهارشیفت داشته باشیم. وی ادامه داد: برخی مواقع که این رشد جمعیت به دانشگاه وارد شدند برای دوره ظرفیت دانشگاه‌ها کنکورهای بزرگی برگزار کردیم و حتی در اقصی‌نقاط کشور دانشگاه ایجاد شد و به برکت آنها امروز در شهرهای کوچک دانشگاه وجود دارد. معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: آن جمعیت می‌تواند در ۳۰ سال آینده به یک رشد جمعیت سالمند  و تعداد سالمندان کشور متمرکز شود که از الان باید برای آن برنامه‌ریزی شود.  

جهانگیری گفت: جمعیت سالمند ایران هفت میلیون و۴۰۰ هزار نفر براساس سرشماری سال ۱۳۹۶ شمسی است که تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که کشور در هیچ مقطعی با چنین جمعیت سالمندی روبه‌رو نبوده است و این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق برای تامین نیازهای آنان است. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: امیدواریم این نشست با توجه به دستوری که برایش تهیه شده و البته تجربیات کشورهای مختلف نقطه مهمی برای کشور ما جهت برنامه‌ریزی‌های آتی برای سالمندی باشد. وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: قدرت نظام سیاسی و مدنی در استفاده از توان سالمندان است؛ به این معنا که دولت بتواند ظرفیت این مجموعه انسانی را با کمک نهادهای مدنی مورد استفاده قرار دهد. جهانگیری همچنین خاطرنشان کرد: ما به‌طور طبیعی از برنامه هفتم توسعه به بعد سرفصل مشخصی برای نیازهای سالمندان باید داشته باشیم و به جز درمان سایر هزینه‌های آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش «ایرنا» وی با اشاره به اینکه در سال‌های آینده با انباشت بیشتری از نیروی انسانی سالمند روبه‌رو هستیم و باید هزینه‌های بازنشستگی آنها از طریق صندوق‌های بازنشستگی تامین شود، گفت: خوشبختانه از اوایل دهه ۸۰ قانون و آیین‌نامه‌هایی در دولت‌های وقت تدوین شد و در دولت یازدهم به‌طور جدی به این موضوع پرداخته شد و در برنامه‌های توسعه‌ای و سیاست‌های کلی به آن توجه شده است. همچنین به گزارش جماران، معاون اول رئیس‌جمهور از رسانه‌ها، صدا و سیما، شخصیت‌های موثر و نخبگان جامعه خواست وضعیت آینده جمعیتی کشور را برای مردم تبیین کنند تا خیران تمرکز بیشتری در این حوزه داشته باشند تا در سال‌های آینده دغدغه کمتری برای تامین نیازهای سالمندان داشته باشیم.