این موضوعی است که پیش از این عباس آخوندی به آن واکنش نشان داد و در یادداشتی آن را بدعت در روند قانون‌گذاری خوانده بود. علی مطهری روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره اقدام هیات‌عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام گفت: اخیرا یک مرحله جدید در روند قانون‌گذاری کشور اضافه شده است و آن ورود هیاتی موسوم به «هیات‌عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» در روند قانون‌گذاری مجلس است. او با یادآوری اینکه این هیات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است، افزود: روشن است که اکثر سیاست‌های کلی نظام مفاهیم کشداری است که به آسانی می‌توان بر اساس آن به مصوبات مجلس ایراد گرفت.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: اصل این نظارت کار درستی است اما نحوه اجرای آن محل بحث است. قبول دارم که این هیات نظارت می‌تواند نظرات خود را درباره لوایح و طرح‌هایی که قرار است در مجلس مطرح شود از نظر انطباق بر سیاست‌های کلی به کمیسیون‌های مجلس ارائه کند و حتی می‌تواند نماینده‌ای را به کمیسیون مربوطه اعزام کند، اما تصمیم گیرنده، کمیسیون و در مرحله بعد صحن علنی مجلس است. مطهری تاکید کرد: این رویه درست است اما اکنون بدعتی در سیر قانون‌گذاری کشور ایجاد شده و آن این است که بعد از آنکه طرح یا لایحه‌ای به تصویب مجلس رسید و به شورای نگهبان رفت، همزمان با بررسی شورای نگهبان از نظر انطباق مصوبه مجلس با شرع اسلام و قانون اساسی، هیات نظارت مذکور مصوبه را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی بررسی می‌کند و نظر خود را به شورای نگهبان می‌فرستد.

او ادامه داد: شورای نگهبان این طرح یا لایحه را بدون بررسی و اظهارنظر به مجلس ارسال می‌کند تا مجلس ایرادها را رفع کند، یعنی علاوه بر شرع و قانون اساسی، مبنای سومی نیز برای انطباق مصوبات مجلس با آن اضافه شده است و مرجع تشخیص آن هم هیات نظارت است. مطهری تاکید کرد: بدین ترتیب، هم دو مبنای انطباق به سه مبنا افزایش یافته و هم یک شورای‌نگهبان دیگر اضافه شده و ما دو شورای نگهبان پیدا کرده‌ایم که هردو پدیده خلاف بیّن و آشکار قانون اساسی است.  او تصریح کرد: این بدعت قطعا موجب تحدید قدرت قانون‌گذاری و تنزل جایگاه مجلس می‌شود و مجلس باید از کیان خود دفاع کند. به گفته نماینده مردم تهران، مجلس باید فقط ارسال نظرات هیات نظارت مذکور به کمیسیون‌های خود حین بررسی طرح‌ها و لوایح را بپذیرد و نه چیزی بیشتر. مطهری با بیان اینکه در واقع ما قانون اساسی خوبی داریم که یک مجلس قوی را پیش‌بینی کرده است، بیان کرد: ولی با این کارها مجلس را تبدیل به شیر بی‌یال و دم و اشکم می‌کنیم و فقط دکوری از آن باقی می‌ماند که به دنیا بگوییم ما هم مجلس و پارلمان و دموکراسی داریم.

دو شورای نگهبان نداریم

مطهری علاوه بر این گفت‌وگو، دیروز در صحن علنی مجلس نیز درباره این موضوع صحبت کرد؛ نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا صباغیان نماینده مهریز در مجلس در مورد روش کار هیات‌عالی نظارت مجمع گفت: دو شورای نگهبان نداریم، اگر هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظری دارد در حین بررسی طرح‌ها و لوایح ارائه کند، زیرا پس از تصویب در مجلس فقط شورای نگهبان از نظر مطابقت مصوبه با شرع و قانون اساسی می‌تواند نظر بدهد.  بر اساس گزارش «ایرنا» محمدرضا صباغیان در جلسه علنی روز سه‌شنبه در تذکری خطاب به مطهری در مورد روش کار هیات‌عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: سازو کار و مجاری قانونی رعایت نمی‌شود، مجلس از هر شکلی مورد هجوم قرار گرفته و ما این موضوع را مورد توجه قرار نمی‌دهیم. اینکه شورای نگهبان به‌عنوان یک کانال نظر هیات‌عالی نظارت مجمع را برای ما بفرستد در شأن مجلس نیست؛ شورای نگهبان فقط حق تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی را آن هم بعد از تصویب مصوبات دارد.