مجلسی‌ها که چندی پیش قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را با ارائه یک طرح اصلاحی، اصلاح کرده و براساس آن، استثنائات این قانون را کاهش دادند، در اقدام دیروز خود با ۹۴ رای موافق، ۱۲۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه ، با بررسی فوری طرح استفساریه‌ای درمورد ادامه فعالیت شهردار تهران مخالفت کردند. هرچند این طرح استفساریه را  ۱۳۷ نماینده مجلس امضا کرده و به هیات‌رئیسه ارائه کرده بودند اما تعداد آرا نشان می‌دهد که از میان امضا‌کنندگان تنها ۹۴ نماینده به این طرح رای موافق دادند. این به معنای آن است که ۴۳ نماینده از امضای خود بر این طرح منصرف شدند.  با وجود آنکه برخی نمایندگان حامی ادامه فعالیت محمدعلی افشانی در شهرداری تهران، پیش از این از تدوین طرحی سخن می‌گفتند که قصد داشت قانون اصلاح شده جدید برای منع به‌کارگیری بازنشستگان را یک بار دیگر اصلاح کند، اما توفیق نیافتند و در ادامه به ارائه طرح استفساریه برای این قانون اصلاحی دست زدند؛ طرحی که در تفسیر قانون اصلاحی منع به‌کارگیری بازنشستگان، شهردار تهران را از میان مشمولان این قانون مستثنی می‌کرد.  طراحان در این جزئیات این طرح استفساریه از اداره قوانین مجلس سوال کردند: «آیا همچنان که وزرا و معاونان رئیس جمهوری در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان استثنا شده‌اند، شهردار تهران نیز با توجه به موارد پیش گفته از این قانون مستثنی است؟» اداره قوانین مجلس در نظر تفسیری خود این‌گونه پاسخ داد: «بله شهردار تهران مستثنی است.»

آنچه موافقان این تفسیر به آن استناد می‌کنند آن است که شهردار تهران همتراز وزرا است و چون براساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، وزرا در زمره مستثناشدگان از این قانون قرار دارند، بنابراین شهردار تهران نیز از شمول این قانون مستثنا است.  مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس که از موافقان یک فوریت این طرح بود، دیروز در صحن علنی در دفاع از این طرح استفساریه گفت: ما خواهان بررسی هرچه سریع‌تر با اولویت این طرح در مجلس هستیم تا آن را در کمیسیون شوراها بررسی کنیم.   او ادامه داد: ممکن است استدلال‌های حقوقی ما برای بقای شهردار تهران و استثنا بودن وی غلط باشد؛ بنابراین خواهش می‌کنم که نمایندگان به این مساله رای مثبت دهند تا موضوع در کمیسیون بررسی شود.  عضو فراکسیون مستقلین مجلس با تاکید بر این که باید ابهام‌ها در این زمینه برطرف شود، تاکید کرد: تهران فقط یک شهر نیست بلکه پایتخت ایران و متعلق به همه مردم است بنابراین شهردار تهران باید همتراز وزرا محسوب شود.

براساس گزارش «ایسنا» در این زمان بسیاری از نمایندگان با فریادهای دو - دو مخالفت خود را با صحبت‌های لاهوتی اعلام کردند. در مقابل اما سید فرید موسوی نماینده مردم تهران که خود از مدافعان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است به مقابل جایگاه هیات‌رئیسه رفت و با فریادهای خود مخالفتش را اعلام کرد.

همچنین سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک نیز در مخالفت با یک فوریت این طرح استفساریه گفت: ما به تازگی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردیم، این قانون را نمی‌توانیم به این زودی برای یک فرد اصلاح کنیم.  او تاکید کرد:  ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دایره شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گسترده‌تر شود نه اینکه آن را محدود کنیم. این نماینده مجلس تاکید کرد: از زمان قاجار تاکنون برای یک فرد قانون را اصلاح نکرده‌اند. محمدعلی افشانی اردیبهشت‌ماه امسال بر کرسی شهرداری تهران نشست. حالا براساس آنچه دیوان محاسبات اعلام کرده، او و همه مشمولان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید تا ۲۴ آبان‌ماه پست خود را ترک کنند.