دو وزارتخانه کار و اقتصاد از تابستان به‌دنبال استیضاح وزرایشان (علی ربیعی و مسعود کرباسیان) با سرپرست اداره می‌شوند. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ازسوی رئیس‌جمهوری برای تصدی پست وزارت کار معرفی شد و از همین رو باید دولت وزیر جدیدی برای وزارت صمت معرفی می‌کرد. این در حالی است که موضوع استیضاح شریعتمداری نیز در مجلس مطرح بود. ازسوی دیگر عباس آخوندی، وزیر سابق راه چند روز پیش در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از سمت خود استعفا کرد. ۴ وزیر معرفی شده امروز در شرایطی در مجلس حاضر می‌شوند که گفته می‌شود از میان آنها محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صمت مسیر دشواری را برای رسیدن به کرسی وزارت در پیش‌رو دارند.

روز گذشته اما معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد وزرای پیشنهادی راه، اقتصاد، صنعت و کار رای بالایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخذ کنند. حسینعلی امیری در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره رویکرد مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری اظهار کرد: نسبت به رویکرد مجلس شورای اسلامی درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی بسیار خوش‌بین هستم و با توجه به گفت‌وگو‌هایی که در حال انجام است و همچنین حضوری که افراد معرفی شده در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی مجلس داشته‌اند، بسیار امیدوارم که وزرای پیشنهادی رای بالایی از نمایندگان اخذ کنند. وی درباره طرح اظهاراتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار ازسوی تعدادی از نمایندگان مجلس گفت: آقای شریعتمداری برای پاسخگویی به ابهامات مطرح شده اعلام آمادگی کرده‌ است. همچنین طی روزهای گذشته در جلساتی که در مجلس داشته‌اند، پاسخ‌های خوبی به این ابهامات مطرح کردند و توانستند نمایندگان را قانع کنند. در کنار پیش‌بینی خوشبینانه معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: قطعا دو وزیر از چهار وزیر پیشنهادی مجلس توانند رای اعتماد بگیرند.

رحیمی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص و وضعیت فعلی اقتصادی کشور، انتظار می‌رفت که رئیس‌جمهور گزینه‌هایی در سطح وزارت و با سابقه وزارتی در دو وزارتخانه راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌کرد تا بتوانند موتور سنگین صنعت و راه و شهرسازی را به حرکت درآورده و به سمت مطلوبی برسانند.  وی توضیح داد: به‌نظر می‌رسد وزرای پیشنهادی دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی مسیر سختی پیش‌رو دارند گرچه وزیر پیشنهادی صمت به‌دلیل سابقه نمایندگی مجلس توانسته مقداری جو مجلس را تکان داده و به حرکت درآورد منتها فضا بیشتر احساسی و رفاقتی است تا اینکه فضای حرفه‌ای و مدیریتی نسبت به آقای رحمانی وجود داشته باشد. رحیمی با بیان اینکه شریعتمداری با حضور در تمامی کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها به‌طور قاطع از عملکردش دفاع می‌کند، گفت: فضای مجلس به نفع ایشان بوده و توانسته تاحدودی نمایندگان را اقناع کند. اگر امثال آقای شریعتمداری برای سایر وزارتخانه‌ها معرفی می‌شدند، می‌توانست امتیاز و اعتبار کابینه روحانی بیشتر شود، ولی به هر حال باید منتظر نظر مجلس و رایزنی‌های وزرا باشیم.

ازسوی دیگر ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: مجلس با رای بالا به چهار گزینه پیشنهادی برای چهار وزارتخانه، در شرایط کنونی به دولت کمک خواهد کرد. در همین حال حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: فراکسیون نمایندگان ولایی در نشست امروز (دیروز) خود درباره رأی اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی دولت تصمیم‌گیری می‌کند. قرار است کمیته‌ها گزارشی از رایزنی‌های خود با این وزرا را در جلسه مذکور ارائه کنند. در همین راستا جبار کوچکی‌نژاد، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت‌وگو با فارس گفت: وزرای‌ پیشنهادی اقتصاد و کار به‌دلیل عملکرد ضعیف لب مرز قرار دارند.