به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس‌نیوز» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران آماده ایستادگی در برابر تحریم‌های نفتی آمریکا علیه تهران است و اینکه این تحریم‌ها به تغییر سیاست ایران منجر خواهد شد یا نه؟ گفت: «تحریم‌ها تاثیر اقتصادی خواهد داشت اما موجب تغییر سیاست نخواهد شد. آمریکا باید این درس را یاد بگیرد. آمریکا به اعمال تحریم اعتیاد دارد و بر این باور است که تحریم‌ها اکسیری است که می‌تواند تمام مشکلات را حل‌وفصل کند.» وی ادامه داد: «اما چنین نیست، آنها در واقع به مردم آسیب می‌زنند و ما به‌عنوان یک دولت موظفیم که این تاثیر را بر مردم به حداقل برسانیم. با این حال تحریم‌ها هرگز به تغییر سیاست نخواهد انجامید.» آمریکا ۱۸ اردیبهشت در مسیر جامه عمل پوشاندن به یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، از توافق هسته‌ای منعقده میان ایران و ۱+۵ خارج شد. از آن پس، دور اول تحریم‌های آمریکا اواسط مرداد ماه بازگشت و دور دوم آن هم ۱۳ آبان بازمی‌گردد. ظریف درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت که ایران به همکاری با اروپا، چین و روسیه برای حفظ این توافق ادامه می‌دهد. وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد: «این اولین باری است که اروپایی‌ها نه تنها علیه سیاست آمریکا بیانیه می‌دهند بلکه درحال ایجاد سازوکاری برای پرهیز از این تحریم‌ها و جبران تحریم‌ها هستند.»

برجام بهترین‌توافق بود

ظریف با اشاره به اینکه، دو سال و نیم زمان را برای مذاکره بر سر این توافق صرف نکردم تا به راحتی از آن خارج شوم، ادامه داد: «چراکه می‌دانم توافق بهتری وجود نخواهد داشت. هیچ توافق بهتری برای آمریکا به دست نخواهد آمد. من می‌توانم به رئیس‌جمهور ترامپ با تمام مهارت‌های مذاکره‌اش اطمینان دهم که این بهترین توافقی است که می‌توانست به‌دست‌ آید؛ بهترین توافق برای ما، بهترین توافق برای اروپا، همچنین بهترین توافق برای آمریکا، روسیه، چین و بهترین توافق برای جامعه بین‌المللی.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا و نارضایتی‌ها در ایران به‌دلیل فشارهای اقتصادی در این کشور بیان  کرد که  همه بر این باورند که این تحریم‌ها تاکنون نیز بر اقتصاد تاثیر گذاشته است.

پیامدهای توقف خرید نفت از سوی هند و چین

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا بتواند چین و هند را متقاعد به توقف خرید نفت ایران کند چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: «در این صورت آمریکایی‌ها با مشکلی بزرگ‌تر مواجه خواهند بود؛ زیرا ایران در پاسخ دست به اقداماتی خواهد زد.»مجری برنامه از ظریف پرسید ماهیت این اقدامات چیست که ظریف با چاشنی طنز، به تقلید از ترامپ روی آورد و گفت: «همان‌طور که خود پرزیدنت ترامپ گفته، می‌خواهم که او کماکان به حدس زدن مشغول باشد.»دور دوم تحریم‌های آمریکا، صنعت نفت ایران را هدف قرار داده و تا چند هفته پیش گفته می‌شد که فروش نفت ایران را به «صفر» می‌رساند. آمریکایی‌ها اما جدیدا گفته‌اند که این کار به یکباره عملی نیست و برای همراه نگاه داشتن متحدان خود، به آنها برای کاهش تدریجی خرید نفت از ایران، مجوزهای موردی داده است.

مذاکره محرمانه با واشنگتن نداریم

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا مذاکراتی میان تهران و واشنگتن در جریان است، پاسخ داد: «خیر.» ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال که ایران مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان پیش از اصول توافق هسته‌ای را نیز انکار می‌کرد توضیح داد: «من به محض آنکه وزیر امورخارجه شدم اقدام به علنی کردن این رایزنی‌ها کردم.»وی در پاسخ به سوالی درباره وجود هرگونه مذاکرات محرمانه میان تهران و واشنگتن درباره شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران تاکید کرد که هیچ‌گونه مذاکراتی برای آزادی این افراد انجام  نشده اما احتمال مذاکره درباره این مساله را رد نکرد. ظریف تاکید کرد: «ما پیش از این، این کار را انجام دادیم. بنابراین ممکن است باز هم مذاکره کنیم.»

اختلاف‌نظر برجامی بروکسل-واشنگتن

از دیگر سو سفیر فرانسه در واشنگتن در سخنانی با انتقاد مجدد از خروج آمریکا از برجام، گفت اروپایی‌ها نمی‌دانند اگر ایران از این توافق کنار رفته و غنی‌سازی انبوه را آغاز کند، باید چه کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، ژرارد آرو، سفیر فرانسه در آمریکا روز دوشنبه در نشستی در واشنگتن گفت: «اتحادیه اروپا در مساله برجام، با آمریکا اختلاف‌نظر بنیادین دارد.» وی که در اندیشکده «هادسن» در مورد روابط میان اروپا و آمریکا صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره موضع بروکسل در قبال تحریم‌هایی که به‌زودی علیه ایران اعمال می‌شود، گفت: «ما در مساله توافق هسته‌ای، با ایالات‌متحده اختلاف‌نظر بنیادین سیاسی داریم. این اختلاف بنیادین است. بحث تجارت نیست، بلکه مساله‌، بحث سیاسی است. باید این موضوع را بپذیریم. از نظر ما، تصمیم ایالات‌متحده برای خروج از توافق هسته‌ای، یک اشتباه بزرگ بود.» او سپس به هشدار درباره تبعات خروج آمریکا از برجام پرداخت و گفت: «ما همواره این را گفته‌ایم و به آمریکایی‌ها هم عنوان کرده‌ایم که اگر ایرانی‌ها این توافق را ترک کنند، می‌خواهیم چه کار کنیم؟ زمانی که این توافق را امضا کردیم، هدف این بود که با این وضعیت که مجبور باشیم بین بمباران ایران و دستیابی ایران به بمب یکی را انتخاب کنیم، روبه‌رو نشویم. این چیزی بود که می‌خواستیم از آن ممانعت کنیم.» این دیپلمات ارشد فرانسوی در ادامه در مورد واکنش احتمالی ایران به تحریم‌های تازه آمریکا، گفت: «نمی‌دانم وقتی تحریم‌ها بازگردند ایرانی‌ها چه می‌کنند، اما اگر ایرانی‌ها ناگهان تصمیم بگیرند که غنی‌سازی عمده را از سر بگیرند، می‌خواهیم چه کار کنیم؟ این یک مساله است. فعلا ایرانی‌ها را متقاعد کرده‌ایم و گفت‌وگویی فشرده با آنها داریم.» او سپس به واکنش منفی افکار عمومی اروپایی به تحریم‌های آمریکا پرداخت و افزود: «آمریکا شرکت‌های اروپایی را که درگیر تجارت کاملا مشروع در ایران هستند، تحریم می‌کند. شرکت‌هایی که مثلا خودرو می‌فروشند و تجارت عادی دارند. این برای افکار عمومی ما تبعات سیاسی خواهد داشت و افکار عمومی ما از اینکه ایالات‌متحده شرکت‌هایی را که در یک کشور خارجی تجارتی مشروع انجام می‌دهند تحریم می‌کند، خشمگین می‌شوند. خاصیت فرامرزی تحریم‌های ایالات‌متحده هرچه بیشتر و بیشتر از سوی افکار عمومی اروپایی غیرقابل قبول می‌شود و ما هم باید افکار عمومی اروپایی را مد نظر قرار دهیم.»