براساس گزارش «ایرنا» در این بیانیه آمده است: نامه‌ حضرت آیت‌الله یزدی به مرجع عظیم الشأن حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی (دامت برکاته العالیه) با واکنش‌های متفاوت و البته کم سابقه گروه‌های فکری و سیاسی حوزوی و غیرحوزوی مواجه شد. نامه ایشان که به صورت سرگشاده انتشار یافت سه بخش دارد که در بخش دوم یادآوری افراد مساله‌داری است که می‌توانند نسبت به جایگاه رفیع مرجعیت و شخصیت حضرت آیت‌الله العظمی شبیری،‌ خدشه وارد کنند. این نگرانیِ حضرت آیت‌الله یزدی برآمده از تاریخ و تجربه نه چندان دور سال‌های گذشته است. در این بیانیه آمده است که نامه آیت‌الله یزدی از باب دلسوزی، حراست و صیانت از جایگاه مرجعیت است. در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: بخش سوم نامه - به‌رغم آنکه برخی لحن آن را تند می‌دانند - تقاضایی است از حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی (دامت برکاته) مبنی بر شناخت خطرات این گروه مساله‌دار که باز هم حاکی از حفاظت پایگاه رفیع مرجعیت و جایگاه منیع مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(دامت برکاته) است. البته مجمع عمومی جامعه مدرسین در ادامه این بیانیه تاکید کرد که «نامه» یاد شده «از طرف شخص آیت‌الله یزدی بوده و نه به‌عنوان ریاست جامعه مدرسین». مجمع عمومی جامعه مدرسین در این بیانیه با تاکید بر اینکه «چنین نامه نگاری‌ها با ضعف و شدت بیشتر میان اعلام امری مرسوم و معمول بوده»، به موضوع انتقادات مطرح شده به اقدام آیت‌الله یزدی در نگارش این نامه از سوی برخی افراد اشاره و اعلام کرد: «به محض صدور نامه آیت‌الله یزدی، عده‌ای بی‌محابا و گویی در ترصد چنین اقدامی بوده‌اند، هجمه‌های خود را علیه شخص آیت‌الله یزدی و جامعه محترم مدرسین آغاز کردند، ضرباهنگ سخنان این بزرگواران چنان بلند و رنگ آن چنان تند بود که گویی آقایان دغدغه‌ای غیر از جایگاه مرجعیت ندارند و این همان بستر افراطی‌گری است که دیگران را به آن متهم می‌کنند. به راستی آیا موضوع این نامه به اندازه‌ای بود که برخی «وااسلاما، وامرجعا و برخی استرجاع» خوانند؟»

البته این بیانیه، یکی از اقداماتی بود که در دفاع از نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی صورت گرفت. از سوی دیگر، دیروز یکی از نمایندگان روحانی مجلس که از اعضای فراکسیون اصولگرایان یعنی فراکسیون ولایی است نیز به دفاع از اقدام آیت‌الله یزدی پرداخت. احمد سالک کاشانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آقای شبیری زنجانی نباید در برخی مسائل و عناصر سیاسی جامعه دخالت کنند، گفت: «نامه آیت‌الله یزدی بجا بود و تذکر او به ایشان توجهش به این منظور است که بداند در دام چه کسانی افتاده است. دام کسانی که راس و عناصر فتنه ۸۸ هستند و هدایت و حضور آنها در این فتنه روشن بوده است. بنابراین ملاقات با اینها تایید فتنه و سران فتنه است.»

سالک در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: روحانیت جایگاه رفیعی دارد و در زمان غیبت امام عصر جانشین وی محسوب می‌شود بنابراین این جایگاه نباید دستخوش حوادث و سیاست زدگی شود. او افزود: در کشور ما و در دنیا کسانی که می‌خواهند به اهداف خود برسند به وسایل مختلف چنگ و دست به هر کاری می‌زنند؛ بنابراین برای این نوع جریان سیاسی جایگاه مرجعیت مهم است.

بی‌اطلاعی از بیانیه

با این حال همچنان برخی اعضای جامعه مدرسین حتی از وجود بیانیه «مجمع عمومی جامعه مدرسین» که در ابتدای این گزارش تشریح شد، اظهار بی‌اطلاعی کردند. آیت‌الله سید محمد غروی، عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از بیانیه مجمع عمومی این تشکل در دفاع از آیت‌الله یزدی در خصوص نامه او خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی، ابراز بی‌اطلاعی کرد و به «انتخاب» گفت: بنده از این بیانیه اطلاعی ندارم. قاعدتا هیات‌رئیسه این کار را کرده است. آیت‌الله غروی همچنین تصریح کرد: اعتقادم این است که اصولا باید این مساله را رها کرد. یعنی اگر واقعا ما برای این حضرات دلمان بسوزد، بهترین راه این است که قضیه را رها کنیم. بعضی نکات باید گفته می‌شد که گفته شد و تمام شد. دیگر پرونده این موضوع را باید جمع کرد.

پیش از این یکی از اعضای جامعه مدرسین در‌حالی‌‌که نخواست نامش فاش شود، به «ایرنا» گفته بود که آیت‌الله یزدی قبل از نگارش نامه در جلسه جامعه مدرسین، موضوع دیدار آیت‌الله شبیری زنجانی با رئیس دولت اصلاحات را مطرح و نسبت به آن ابراز ناراحتی کرده بود، اما نگفت که قصد نامه نگاری دارد. انتساب نامه آیت‌الله یزدی به جامعه مدرسین را یکی دیگر از اعضای جامعه مدرسین نیز رد کرد. دیروز جواد امام مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌و‌گو با «ایلنا» تاکید کرد: آیت‌الله محمدعلی فیض گیلانی اعلام کردند که این نامه منتسب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیست. او ادامه داد: آیت‌الله فیض گیلانی اعلام کردند که نه ایشان و نه بسیاری از اعضای جامعه مدرسین، آن رفتار را قبول ندارند. در مجموع، این دیدار، دیداری دوستانه و همراه با ابراز علاقه طرفینی بود.

انتقاد تلویحی آیت‌الله علوی گرگانی

همچنین دیروز آیت‌الله علوی گرگانی نیز از نامه آیت‌الله یزدی انتقاد کرد. به گزارش شفقنا، آیت‌الله علوی گرگانی در تماس با آیت‌الله شبیری زنجانی، بر حفظ جایگاه مرجعیت تاکید کرد و گفت: تبادلات میان علما و بزرگان حوزه در فضایی صمیمانه و محترمانه و بعضا مخفیانه باشد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

ماجرای این نامه جنجالی به انتشار تصویری از دیدار آیت‌الله شبیری زنجانی با رئیس دولت اصلاحات، حجت‌الاسلام عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات و برخی دیگر از چهره‌های نزدیک به این جریان باز می‌گردد. این دیدار، شنبه گذشته با واکنش تند آیت‌الله یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در قالب نامه‌ای سرگشاده مواجه شد؛ نامه‌ای که آغازگر واکنش‌ها، تحلیل‌ها و بیانیه‌های بی‌شماری طی روزهای گذشته بوده است. شخصیت‌های سیاسی، حقیقی و نیز احزاب و تشکل‌های حقوقی بسیاری نسبت به ادبیات به کار رفته در این نامه انتقاد کردند و آن را مناسب شخصیت دینی و علمی آیت‌الله شبیری زنجانی ندانستند.  علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به نامه آیت‌الله محمد یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی، اظهارات آیت‌الله یزدی را تهدیدآمیز و موجب وهن روحانیت و حوزه توصیف کرده و گفته بود: «چه کسی گفته ملاقات یک مرجع تقلید با افراد سابقه‌دار در انقلاب که احیانا انتقاداتی نیز دارند خلاف شئون مرجعیت است؟ آیا شئون مرجعیت را جنابعالی بهتر از خود مراجع تشخیص می‌دهید؟ مگر مردم باید با اجازه شما به ملاقات این و آن بروند؟!»

آیت‌الله یزدی در نامه خود خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی نوشته بود: «پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مساله‌دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است. حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات‌رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!. یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمایید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.ان شاء الله» دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی هم در واکنش به حاشیه‌های به‌وجود آمده اعلام کرد: آیت‌الله شبیری زنجانی موضع خاصی درباره نامه آیت‌الله یزدی اتخاذ نکرده‌اند و ترجیح ایشان سکوت است.