بهرام قاسمی در پاسخ به «ایسنا» در مورد آخرین وضعیت بسته پولی و بانکی میان ایران و گروه ۱+۴ و همچنین اتحادیه اروپا با توجه به نزدیک شدن موعد تعیین شده توسط ایالات‌متحده آمریکا برای اجرای دور دوم تحریم‌ها علیه تهران گفت: همان‌گونه که مقامات جمهوری اسلامی مکرر عنوان کرده‌اند، آمریکا هیچ‌گاه تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران را به‌طور کامل ملغی نکرده است و بعد از برجام نیز با ظهور دونالد ترامپ و افکار خودپسندانه و یکسویه‌ای که ارائه کرد، مانع اجرای کامل مصوبات و توافقات برجام و مواهبی که باید ایران از آن بهره‌مند می‌شد، شد.

این دیپلمات ارشد ایران در همین راستا ادامه داد: در دوران اخیر و پس از خروج یکجانبه دولت واشنگتن از برجام، رئیس‌جمهور آمریکا تا حدی که توانسته نسبت به بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه، فرامرزی و خلاف تمامی موازین بین‌المللی علیه ایران اقدام کرده است تاکنون از هیچ کوشش ایذایی و تخریبی نسبت به ایران و دیگر کشورهای مستقل جهان و شرکت‌های اروپایی و غیراروپایی کوتاهی نکرده است. قاسمی با بیان اینکه دونالد ترامپ در این مدت با تهدید به تحریم شرکت‌های غیرآمریکایی در جهان، بزرگ‌ترین توهین‌های ممکن را نه‌تنها نسبت به این شرکت‌ها بلکه به تمامی کشورها روا داشته است، افزود: هیات حاکمه آمریکا علاوه بر این با نقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل و تمامی موازین شناخته شده جهانی، بداخلاقی و بی‌تعهدی خود را در عرصه جهانی به نمایش گذاشته است.

او با تاکید بر اینکه ایران همواره به‌رغم تبلیغات یکسویه برخی کشورهای خاص منطقه و شرکای آمریکا که با صرف هزینه‌های بسیار، ماشین جنگ تبلیغاتی خود را علیه مردم ایران به‌کار گرفته‌اند و انواع دروغ، گفتار کذب و دغل‌کاری را نسبت به ایران روا داشته‌اند و هنوز هم با شدت تمام آن را ادامه می‌دهند، در بحث هسته‌ای و برجام برای نشان دادن تعهد خود به موازین بین‌المللی، به‌رغم خروج آمریکا از برجام، تاکنون در این توافق باقی مانده است، خاطرنشان کرد: ایران براساس سیاست اصولی خود تاکنون برای برقراری صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از رشد گروه‌های تروریستی و تکفیری، در موضوع مبارزه با تروریسم و مقابله با افراط‌گرایی گروه تروریستی داعش و جریان‌های دیگری همچون القاعده و طالبان، هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده است.

قاسمی با بیان اینکه اگر ایران در برجام ماند، به موازین بین‌المللی متعهد ماند و به وظایف خردمندانه خود در قبال تروریسم و مقابله با افراط‌گرایی عمل کرد، به‌خاطر ریشه‌های فرهنگی و تاریخی و عمق تاریخ و تمدن بی‌مثال خود به این امر همت گمارده است، ادامه داد: دیگر اعضای باقی‌مانده در برجام نیز بعد از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی به ایران گفتند: «ماندن در برجام بهتر از خروج از آن است و ما در قالب ۱+۴ عمل می‌کنیم و کاستی‌های نبود آمریکا را جبران خواهیم کرد.»

قاسمی با اشاره به فرصت ایران به گروه ۱+۴ برای تهیه سازوکارهایی جهت بهره‌مندی ایران از مزایای برجام افزود: ایران نه الزاما به این دلیل بلکه به‌دلایل منطقی و تعهدات بین‌المللی‌اش و همچنین آموزه‌های فرهنگی و نوع نگرش خود، تاکنون به انتظار تهیه و تدوین سازو کارهای اروپا نشسته است.

او با اشاره به اینکه آمریکا بعد از خروج از برجام با سرزنش بسیاری از کشورها حتی متحدانش روبه‌رو شد و در این زمینه مورد انزوا قرار گرفت، اظهار کرد: آمریکا همه ترفندهایش را علیه ایران به‌کار گرفته است، شرکای منطقه‌ای او نیز با تمام توان طی ماه‌های اخیر خزانه خود را در جهت تخریب وجهه و اقتصاد ایران به‌کار گرفته و حرکات ایذایی خود را تشدید کرده‌اند اما ایران، ایران است و ایرانی براساس تجربه‌های تاریخی خود می‌داند دشمن را چگونه به دام آورد و آن را در برابر ایستادگی خود وادار به تسلیم کند. قاسمی با اشاره به نزدیک شدن ۱۳ آبان گفت: موعدی که ترامپ در مورد اعمال تحریم‌ها علیه ایران وعده داده است، نزدیک می‌شود و ما معتقدیم هیچ ابزار باقی مانده‌ای، نمانده است تا آمریکا آن را علیه ایران به کار گیرد. این موعد فرا می‌رسد و شکست نهایی با کسانی است که از تاریخ، جغرافیا، مردم‌شناسی و تحولات منطقه ناآگاهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه ایران به هیچ‌کس تعهد نداده است که در قبال این همه نامردمی، کارشکنی عهد و پیمان و زیر پا گذاشتن موازین اصولی و اساسی از سوی دولت واشنگتن تا انتها و تنها، همه تعهدات بین‌المللی، اخلاقی و رسالت‌های تاریخی خود را به این‌گونه ادامه دهد، اظهار کرد: البته به‌نظر می‌رسد مذاکرات ایران و دیگر اعضای باقی مانده در برجام و مجموعه اتحادیه اروپا به نقاط خوبی رسیده است و گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده است. او با بیان اینکه در اراده اروپا برای حفظ برجام تردیدی نیست اما جهان باید آمریکا را وادار کند که از این سیاست یکجانبه‌گرایی دست بردارد، تاکید کرد: ایران نمی‌تواند بهای همه آنچه به مصلحت جهان است را به تنهایی بپردازد.

همزمان و درحالی‌که برخی رسانه‌های خارجی از وجود برخی موانع از جمله اختلاف بر سر محل گشایش دفتر «سازوکار ویژه» (SPV) در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفته جاری خبر دادند، اما به نظر می‌آید تفاهم‌ها و نتایج مثبتی در این رابطه به وجود آمده و محل این دفتر نیز مشخص شده است. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران نیز درخصوص این مکانیسم گفت: مذاکره ایران با اروپا در زمینه مبادلات بانکی مسیر خوبی را طی می‌کند. محمود واعظی، در حاشیه جلسه هیات دولت، با حضور در جمع خبرنگاران، درباره موضوع SPV (مبادلات بانکی ایران و اروپا) گفت: این مساله قطعا هفته آینده انجام می‌شود. مذاکره ما با اروپا مسیر خوبی را طی می‌کند و مسائلی که در چند ماه پیش رخ داده، بیشتر روانی بوده است.