جدیدترین تصویر از دغدغه‌ها و وعده‌های دولت عكس: امیر پورمند

مراسم بعدازظهر شنبه، سه سخنران اصلی داشت: رحمت‌الله اکرمی، اسحاق جهانگیری و فرهاد دژپسند. در لابه‌لای سخنان، می‌شد رد دغدغه‌ها و وعده‌های جدید را زد. کلیدواژه‌های مشترک دولتمردان را می‌توان در سرفصل‌های «مولدسازی دارایی‌های دولت»، «تسهیل فضای کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی»، «اصلاح نظام بانکی»، «مانع‌زدایی از سرمایه‌گذاری خارجی» و «کناره‌گیری دولت و بخش عمومی از بنگاه‌داری» دسته‌بندی کرد.

سخنران اول: متولی اصلی اقتصاد باید اینجا باشد

اکرمی به‌عنوان سخنران اول و کسی که سرپرستی وزارتخانه را پس از استیضاح کرباسیان عهده‌دار بود، گزارشی از عملکرد وزارتخانه ارائه داد و از دشواری‌ها و وظایف متعدد این وزارتخانه گفت. اکرمی که اکنون رئیس خزانه‌داری کل کشور است، به برخی موفقیت‌های وزارت اقتصاد در سال‌های اخیر اشاره کرد که نمونه‌ای از آن، بازپرداخت اوراق بدهی دولت بدون حتی یک روز تاخیر است. اکرمی از این گفت که در همین وضعیت نیز وزارتخانه اقتصاد و دارایی به علت عملکرد مثبتش، ۲ بار در سال‌جاری‌ مورد تشویق رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. او از دوستی ۳۰ ساله‌اش با وزیر جدید اقتصاد گفت و به این نکته هم کنایه زد که کارکرد و مسوولیت‌های این وزارتخانه با انتظار مردم همخوانی ندارد و انتظار مردم نیازمند این است که متولی اصلی اقتصاد کشور در این وزارتخانه حضور داشته باشد. اکرمی پس از ارائه عمکلرد، تاکید کرد که کارهای نکرده زیادی نیز وجود دارد که در برنامه‌های وزیر جدید همگی موجود است، اما مستقیما اشاره‌ای به آن نکرد.

سخنران دوم: دولت پولداری هستیم

پس از تقدیر از زحمات اکرمی و تقدیم حکم وزارت به فرهاد دژپسند، نوبت به سخنرانی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری رسید. جهانگیری هم طبق معمول ابتدا به تقدیر از زحمات مدیران قبلی پرداخت و سپس به نکات مثبت مدیریتی فرهاد دژپسند اشاره کرد. او به تودیع و معارفه وزیر قبلی هم اشاره کرد و تودیع علی طیب‌نیا را به‌عنوان کاری سخت توصیف کرد. معاون اول رئیس‌جمهور پس از این مقدمات، به بحث اول این روزها، یعنی بازگشت تحریم‌ها پرداخت. جهانگیری معتقد است که آمریکا پس از خروج از برجام دو مسیر را پیش گرفت: جنگ رسانه‌ای و جنگ اقتصادی. از نظر معاون اول رئیس‌جمهور، آمریکا در جنگ رسانه‌ای در برخی نقاط تا حدودی هم موفق عمل کرد و باعث ناامید کردن مردم ایران از آینده شد، اما مردم خیلی زود با شناخت اثر مثلث آمریکا، اسرائیل و سعودی در این جنگ رسانه‌ای، دست دشمن را خواندند. جهانگیری حتی یکی از اهداف پشت پرده قتل خاشقجی توسط دشمن را به ایران ربط داد و مدعی شد که اطلاعات آن در آینده افشا خواهد شد. جهانگیری درخصوص جنگ اقتصادی نیز بر این نکته تاکید کرد که هدف دشمن، نه دولت و بلکه ملت ایران است و مانع‌تراشی آمریکا در تهیه دارو را مصداق ادعای خود قرار داد. معاون اول رئیس‌جمهور معتقد است که در شرایط کنونی، سرنوشت ملت، دولت و نظام به یکدیگر گره خورده است و از تمامی دوستداران ایران درخواست کرد که به این دولت و نظام کمک کنند تا از چالش فعلی با موفقیت خارج شود. جهانگیری تاکید کرد که ایران از منظر سیاسی و اخلاقی به دنیا نشان داد که کشوری قابل اعتماد است و آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد است که نمی‌شود با آن توافق کرد. او تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ستاد مقابله با تحریم را ابزارهای لازم برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن توصیف کرد. جهانگیری هدف به صفر رساندن فروش نفت ایران را هدفی شکست خورده برای آمریکا دانست و خبر داد که ایران به اندازه مورد نیاز در ماه‌های اخیر نفت فروخته است. معاون اول رئیس‌جمهور سپس اولویت‌های جبهه اول جنگ اقتصادی یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی را تشریح کرد. اولویت اول از نظر جهانگیری، بهبود فضای کسب‌و‌کار است؛ به عقیده او در شرایط فعلی که فعالان اقتصادی تحت‌فشار خارجی قرار دارند، باید با کم‌کردن بار مقررات فشار داخلی را به حداقل رساند. اولویت دوم، توانمندسازی بخش خصوصی و مساله سوم ساماندهی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است. به اعتقاد معاون اول رئیس‌جمهور، اقتصاد ایران در شرایط فعلی نیاز مبرمی به جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد و این اولویت چهارم وزارت اقتصاد است. اولویت پنجم توسعه بازار سرمایه از طریق خروج کامل نیروهای مسلح و دولت از بنگاهداری و عرضه سهام آنها در بازار بورس است. جهانگیری اولویت ششم را مولدسازی دارایی‌های زیاد دولت عنوان کرد و گفت: «ما دولتی هستیم که در شرایط فعلی بدهی خارجی‌مان بسیار اندک است، همچنین دارایی‌های دولت بسیار زیاد است و به نوعی دولتی پولدار هستیم.» معاون اول رئیس‌جمهور بسط پایه مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را اولویت هفتم این وزارتخانه دانست و کمک به بانک مرکزی در اصلاح نظام بانکی را آخرین اولویت در شرایط فعلی اعلام کرد.

سخنران سوم: سهام دولت در یک بانک و دو شرکت بزرگ واگذار می‌شود

سخنران سوم جلسه دیروز، وزیر جدید اقتصاد بود. فرهاد دژپسند به صحنه آمد تا جدیدترین برنامه‌های اقتصاد کشور را به اطلاع عموم برساند. دژپسند به نوعی تمامی اولویت‌های ذکر شده از سوی جهانگیری را به‌عنوان اولویت‌های برنامه خود معرفی کرد. او با یادآوری خاطراتی از حضور خود در دوران دفاع مقدس، سعی کرد مختصات مدیریت در شرایط بحرانی را نشان دهد. وزیر جدید اقتصاد در اولین گام، یکی از برنامه‌های بااهمیت خود را تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی اعلام کرد و گفت: «در یک تعامل ۴جانبه از ظرفیت دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاه استفاده خواهد شد تا در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی برای عبور از بحران و اجرای سیاست‌های اقتصادی بهره ببریم.» او بر جایگاه بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: «نباید دارندگان کارت طلایی پشت در اتاق وزیر اقتصاد بنشینند.» دژپسند یکی از اولویت‌های دیگر وزارت اقتصاد را استفاده بهینه از دارایی‌های دولت خواند، به گفته او نرخ ثبتی دفتری اموال و دارایی‌های دولت حدود ۷ هزار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. دژپسند تاکید کرد که باید در دوره ۳ ساله وزارتش، ۲۰ درصد این دارایی‌ها به‌عنوان اهرم استفاده شوند. تاکید دیگر وزیر جدید، شتاب در امر خصوصی‌سازی بود؛ او معتقد است که باید از همین امروز کار را شروع کرد. دژپسند وعده داد که در کوتاه مدت سهام دولت در یک بانک و دو شرکت واگذار شوند که پذیره‌نویسی آن به‌زودی اعلام می‌شود. اصلاح نظام بانکی کلیدواژه مشترک دیگر سخنان دژپسند با سخنان جهانگیری بود. وزیر اقتصاد از بنگاه‌داری بانک‌ها انتقاد کرد و حرکت بانک‌های دولتی به سمت سبک‌سازی و افزایش تسهیلات‌دهی را وعده داد. تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی نیز برنامه دیگر وزیر جدید در وزارتخانه اقتصاد است؛ به گفته دژپسند باید تعدد مجوزها را کاهش داد و از سرمایه‌گذار خارجی به موازات سرمایه‌گذار داخلی حمایت کرد. او در این مورد توضیح داد: سرمایه‌گذار اگر در انبوهی از موانع درگیر شود اگر با موانع گمرکی، مالیاتی، بانکی روبه‌رو شود، نمی‌تواند به هدف خود برسد، بهبود فضای کسب‌و‌کار با هدف برنامه ششم و وزارت اقتصاد خیلی فاصله دارد. نمی‌توان در یک جلسه بگوییم ۴۰۰ مجوز کاهش یافته و آنها را از در خارج کنیم اما از پنجره بیایند. علت بالا و پایین شدن رتبه کسب‌و‌کار ایران همین است.»