محمدعلی پورمختار، نماینده کبودر‌آهنگ به‌عنوان یکی از متقاضیان تشکیل این کمیسیون در توضیح دلایلش گفت: ما باید با تحریم‌ها مقابله کنیم. امروز می‌توانیم با تشکیل کمیسیون ویژه بر این موضوع متمرکز شویم. پورمختار توضیح داد: کمیسیون‌های تخصصی درگیر رسیدگی به طرح‌ها و لوایح خود هستند به همین دلیل باید کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شود تا با تحریم‌ها مقابله شود. قطعا می‌توان از ظرفیت بزرگ دیپلماسی پارلمانی در این راه استفاده کرد و با ورود مجلس اثرات تحریم را کاهش داد و آن را دور زد.

طرح اصلاح قانون صدور چک اصلاح شد

همچنین مجلسی‌ها در جلسه علنی دیروز، طرح اصلاح قانون صدور چک را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. نمایندگان در ماده ۴ این طرح مقرر کردند بانک‌ها و موسسات اعتباری حسب مورد مکلفند تا هنگام رفع سوء‌اثر از چک نسبت به مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا موسسه اعتباری قرار دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی ازسوی بانک مرکزی اقدام کنند. نمایندگان همچنین با اصلاح ماده ۸ این طرح مقرر کردند در مورد چک‌هایی که پس از گذشت دو سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون صادر می‌شوند، تسویه چک صرفا در سامانه تسویه چک (چکاوک) طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهایی چک براساس استعلام از سامانه صیاد انجام خواهد شد و در صورتی که مالکیت آنها در سامانه صیاد ثبت نشده باشد مشمول این قانون نبوده و بانک‌ها مکلفند از پرداخت وجه آنها خودداری کنند.

انتخاب ناظران مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات

نمایندگان همچنین در جلسه علنی دیروز ناظران مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، شورای نظارت بر صدا و سیما و ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات را انتخاب کردند. بر این اساس محمدعلی وکیلی به‌عنوان عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلامرضا کاتب به‌عنوان اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما و منوچهر جمالی و ذبیح‌الله نیک‌فر نیز به‌عنوان ناظران مجلس در ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات انتخاب شدند.

حضور واعظی در فراکسیون مستقلین

در خبری دیگر، روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در جلسه فراکسیون مستقلین حضور یافت. مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به حضور واعظی گفت: رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با حضور در جلسه این فراکسیون گفت که هماهنگی‌های لازم برای ملاقات کمیسیون‌ها با رئیس‌جمهور را انجام خواهد داد. به گزارش مهر، سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی گفت: واعظی می‌گوید دولت به‌دنبال آن است که سیاست‌های آمریکا را تحت هیچ شرایطی نپذیرد.

اعلام وصول ۲ سوال از وزیر خارجه

همچنین سوال ملی نمایندگان از وزیر امور خارجه در مورد عدم موضع‌گیری نماینده ایران در محکومیت نقض حقوق بشر مسلمانان میانمار و اقدامات این وزارتخانه درباره موضع‌گیری خصمانه آمریکا و کشورهای اروپایی درخصوص حوادث دی‌ماده ۹۶ در جلسه علنی دیروز مجلس اعلام وصول شد.  همچنین دیروز محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از انصراف ۱۶ نماینده مجلس از استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور خبر داد.