در همین خصوص، بهرام قاسمی دیروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد. او در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ساز و کار ویژه مالی اروپا اظهار کرد: «این موضوع به خوبی پیش می‌رود و در تماس دائم با اتحادیه اروپا و ۱+۴ هستیم.» سخنگوی وزارت‌خارجه ادامه داد: «این نوع مکانیزم‌های جدید به‌خصوص در حوزه پولی و مالی پیچیده است و وقتی قرار است سازوکار جدیدی ابداع و به‌کار گرفته شود، تا حدی زمانبر است و باید با دقت لازم روی آن کار بشود.» او اضافه کرد: «با توجه به اینکه ایران شرایط مشخصی را از گذشته مشخص کرده بود، باید این شرایط آماده می‌شد و اگر باز هم صبوری کنید باید خیلی زود کلیات SPV مشخص و اعلام شود. امیدواریم در زمان خیلی کوتاه‌تری بتواند به مرحله اجرا برسد.»

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در همین زمینه گفت: «ما در مسیر قبلی خود در حرکت هستیم و به نقاط خوبی رسیدیم و به‌زودی سازوکارها اعلام خواهد شد و اگر با ایجاد این نوع سازوکارهای مالی در ۱۰۰ سال اخیر در سایز و مناطق مختلف آشنا باشید می‌بینید این نوع مکانیزم‌های پولی و مالی حتما کار پیچیده‌ای است به خصوص وقتی که قرار است تعداد زیادی از کشورها مثل اعضای اتحادیه اروپا درباره آن تفاهم کنند و ایران روی آن نظر دارد برای اینکه تضمین‌های لازم را به‌دست بیاورد به همین خاطر قدری زمانبر است و ما از یک واقع‌بینی و درایت لازم پیروی خواهیم کرد.»

آزمون بزرگ برای اروپا

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد اروپا در قبال برجام و انتظار ایران از آن نیز گفت: مقطع فعلی آزمون بزرگی برای اروپاست. اروپا تمام تلاش خود را به لحاظ سیاسی در دوران گذشته درباره برجام و در مواجهه با یکجانبه‌گرایی آمریکا و عدم تمکین آن به معاهدات و تفاهمات بین‌المللی نشان داده و این اراده سیاسی برای ما کاملا محسوس است. او افزود: اروپا در بعد اقتصادی سعی کرده تلاشش را انجام دهد البته توقعات ما در جای خود مطرح بوده و به دنبال این بودیم که ضمانت‌های لازم را برای این همکاری‌ها دریافت کنیم. این آزمونی برای اروپاست که چگونه می‌تواند استقلال اروپا را به خودش برگرداند و به‌عنوان یک واحد مستقل در جامعه جهانی اقدام کند. قاسمی اضافه کرد: علائم نشان می‌دهد اروپا جدی و مصمم است و همان‌طور که سایر کشورهای جهان یکجانبه‌گرایی و تحمیل قوانین داخلی آمریکا بر خود را نمی‌پذیرند، نهایتا در یک صف‌آرایی جدی قرار دارند و امیدواریم بتوانند به‌عنوان جامعه و اقتصاد بزرگ و بخش عظیمی از جمعیت جهان نقش خود را در سطح جهان ایفا کنند. پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ساعاتی بعد از بازگشت تحریم‌های آمریکا در توییتر نوشت: «امروز آمریکا با بازگرداندن تحریم‌هایی که مردم عادی ایران را هدف می‌گیرد، در برابر دادگاه عالی و شورای امنیت سازمان ملل متحد ایستاد. اما قلدری آمریکا دامن خودش را می‌گیرد، نه فقط به این دلیل که برجام مهم است، بلکه به این خاطر که جهان اجازه نخواهد داد ترامپ و متحدانش نظم جهانی را نابود کنند. آمریکا - و نه ایران - منزوی شده است.»

مخالفت اتحادیه اروپا با تحریم‌ها

همزمان با اظهارات قاسمی، مسوول امور اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. به گزارش «ایسنا» به نقل رویترز، پیر مسکوویچی، مسوول امور اقتصادی اتحادیه اروپا چند ساعت پس از اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی آمریکا اظهار کرد: اتحادیه اروپا با این اقدام آمریکا موافقت نمی‌کند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه همزمان با خروج از برجام گفت که تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند. در روزهای اخیر نیز مقامات این کشور بارها تاکید کرده‌اند که بخش دوم این تحریم‌ها در موعد مقرر، یعنی پنجم نوامبر اعمال خواهد شد. واشنگتن همچنین با ارائه جزئیاتی جدید درباره این تحریم‌ها اعلام کرده است که قصد دارد نام ۷۰۰ نهاد و شخص ایرانی را در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار دهد.

تاکید آلمان بر روابط تجاری قانونی با ایران

از سوی دیگر، سخنگوی دولت آلمان همزمان با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد که آلمان معتقد است روابط تجاری قانونی با ایران باید همچنان براساس قوانین اروپایی امکان‌پذیر باشد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که این کشور درحال مذاکره با متحدان اروپایی در ارتباط با همین موضوع است.

تمایل شرکت‌های کره‌ای به ماندن در ایران

خبرگزاری «ایلنا» نیز از قول سفیر کره‌جنوبی در تهران نوشته است که شرکت‌های کره‌ای با وجود تحریم‌ها می‌خواهند در ایران بمانند.

مخالفت روسیه و چین

همچنین نماینده ویژه ولادیمیر پوتین که به تهران سفر کرده، از حمایت کشورش از ایران خبر داده است. بنا بر گزارش خبرگزاری تسنیم، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه آقای پوتین در امور سوریه، گفته است که به ایران رفته تا نتایج مذاکرات روسیه با ترکیه، آلمان و فرانسه درباره سوریه را به تهران اطلاع دهد و همچنین «حمایت قاطع از جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا» را اعلام کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه چین نیز از بازگشت‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرد و این موضع کشورش را تکرار کرد که چین با تحریم‌های یکجانبه مخالف است. هوآ چونیینگ که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، توضیحی در این باره نداد که آیا چین از تحریم‌های آمریکا معاف شده است یا نه. خانم هوآ گفت: «ایران و چین در چارچوب قوانین بین‌الملل به همکاری‌هایشان ادامه می‌دهند.» دولت چین پیش از این با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرده بود. مقامات آمریکایی در اوت اظهار کرده بودند نتوانسته‌اند چین را متقاعد کنند واردات نفت ایران را متوقف کند با این حال چینی‌ها موافقت کرده بودند خریدشان را افزایش ندهند.

مذاکره سوئیس با ایران و آمریکا

همزمان با انتقاد دولت‌های اروپایی، دولت سوئیس اعلام کرده است که با آمریکا و ایران مذاکراتی می‌کند تا به برقراری مجاری مالی برای مبادلات با مقاصد انسان‌دوستانه کمک کند. به گزارش رویترز سوئیس گفته است که برای محافظت از منافعش تحولات مرتبط را از نزدیک دنبال می‌کند و علاوه بر ایران و آمریکا، با اتحادیه اروپا نیز در تماس است.

تشکر وزیر دفاع اسرائیل از ترامپ

در مقابل اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تشکر کرده است. او مدعی شده ترامپ با تشدید تحریم‌ها به نفوذ ایران در سوریه، لبنان، غزه، عراق و یمن «ضربه‌ای کاری» زده است.