امضا‌کنندگان این نامه سرگشاده که کارزاری با همین نام، «همصدایی در برابر تحریم‌ها»، را نیز راهبری می‌کنند در جایی از نامه خود که به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر شده است، می‌گویند: «سیاست‌گذاران دیر یا زود می‌روند؛ اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آنها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در طول تاریخ پیش رو، دست به گریبان کابوس آن خواهیم بود.»

اصغر فرهادی سینماگر و فیلمساز ایرانی برنده جایزه اسکار، رخشان بنی‌اعتماد، خسرو سینایی، بهمن فرمان‌آرا و کیانوش عیاری از جمله فیلمسازانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

حسین علیزاده نوازنده و موسیقی‌دان، کیهان کلهر نوازنده و موسیقی‌دان، لیلی گلستان نویسنده و مترجم، پری صابری نویسنده و کارگردان تئاتر، محمد شمس‌ لنگرودی شاعر، فرح اصولی نقاش، ابراهیم حقیقی طراح و گرافیست، فریده غیرت و بهمن کشاورز، از وکلای دادگستری و مینا اکبری، مژگان جمشیدی و پوریا عالمی نیز از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

در این نامه از مردم جهان خواسته شده تا با امضا‌کنندگان این نامه همصدا شوند؛ چراکه به باور امضا‌کنندگان «همصدایی ما و شما در هر گوشه از جهان و توجه‌ دادن به نتایج فاجعه‌بار شرایط تحمیل‌شده بر ملت ایران، می‌تواند سیاست‌گذاران و سیاست‌های غیرانسانی‌شان را متوقف کند.» پیش از این، شمار دیگری از سینماگران و چهره‌های سرشناس فرهنگ و هنر ایران با انتشار تصاویری یکسان از بیمارانی روی تخت بیمارستان، از اعمال تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران انتقاد کرده بودند. هشتگ و شعار مورد استفاده آن حرکت اعتراضی که پرویز پرستویی، باران کوثری، سحر دولتشاهی، مهتاب کرامتی، رضا کیانیان و حبیب رضایی از بازیگران سینمای ایران با آن همراهی کرده بودند، «تحریم من را هدف قرار می‌دهد» بود.

در همه آن پست‌ها و مطالب، ویدئویی درباره کودکان سرطانی منتشر شده و متنی درباره آن نوشته شده که تاکید داشت: «تحریم‌ بانکی علیه ایران باعث کمبود دارو و در نتیجه مرگ کودکان سرطانی خواهد شد.» همراهان و حامیان کمپین «تحریم من را هدف قرار می‌دهد»، با نوشتن این جمله مشترک که «تحریم بانکی فقط یک اقدام و یک خبر در خبرگزاری‌ها نیست... تحریم بانکی یعنی مرگ کودکان سرطانی ایران به خاطر ممنوع شدن فروش دارو.» با این حرکت همراهی کردند. در مقابل شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، حرکت و اقدام هماهنگ این هنرمندان را بخشی از سیاست حکومت جمهوری اسلامی برای مقابله با تحریم‌ها توصیف کردند. مسوولان دولت آمریکا و دست‌اندرکاران تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، در روزهای گذشته اصرار بسیاری داشته‌اند که فروش غذا، دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی به ایران «هرگز تحریم نبوده و نیست.» روز سه‌شنبه گذشته، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با انتشار ویدئویی خطاب به مردم ایران باز تکرار کرد که هدف تحریم‌های ایالات‌متحده تنها «تغییر رفتار مخرب» حکومت جمهوری اسلامی است و این تحریم‌ها دادوستدهای بشردوستانه مانند دارو و غذا را هدف نگرفته است. اما مقام‌های ایرانی می‌گویند حتی بانک‌هایی که «نقش کلیدی در واردات غذا و دارو» داشته‌اند «با ادعای ارتباط با بسیج از طریق هشت واسطه» تحریم شده‌اند.

در سال‌های گذشته و در دوره‌های پیشین تحریم علیه ایران، همواره اخبار و گزارش‌های پرشماری درباره مشکل واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران بر اثر تحریم‌های غرب منتشر شد. از جمله احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در آبان‌ماه ۹۲ اعلام کرده بود که بر اثر تحریم‌ها، داروهای سرطان، بیماری‌های قلبی، تالاسمی، هموفیلی، ایدز و دیگر بیماری‌های خاص در ایران کمیاب شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا سوم مردادماه ۹۲ اعلام کرده بود که در تصمیمی جدید،‌ صادرات صدها ابزار پزشکی و دارویی از جمله دستگاه‌های دیالیز، نوار قلب و مغز را به ایران مجاز شمرده است. اما یک سال پس از آن تصمیم، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی با اشاره به همان تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داد که به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی، مشکل صادرات دارو به ایران حل نشده باقی مانده است.

توییت ظریف خطاب به پمپئو

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران هم با انتشار پستی در توییتر نوشته: «آمریکا باید برای انجام جنایات علیه بشریت، علیه مردم ایران و یمن مواخذه شود.»

ظریف در توییتر در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی نوشت:

«درست مثل یمن، آقای پمپئو، ایران را مسوول عواقب تحریم های غیرقانونی آمریکا که مانع دسترسی مردم ایران به سرویس‌های بانکی برای غذا و دارو شده است، قلمداد می‌کند. طبیعتا ما اینها را برای مردم خود به‌رغم تلاش‌های آمریکا فراهم خواهیم کرد. ولی آمریکا باید برای انجام جنایات علیه بشریت و علیه مردم ایران و یمن مواخذه شود.»