رئیس‌جمهور فرانسه گفت که با همتای آمریکایی خود رایزنی‌های خوبی درباره موضوعات مشترک میان پاریس و واشنگتن، از جمله ایران، سوریه و مقابله با تروریسم داشته است. به گزارش «ایسنا» مکرون با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود درباره این دیدار نوشت: «گفت‌وگوی خوبی با رئیس‌جمهور ترامپ درباره مقابله با تروریسم، امنیت اروپا، ایران، سوریه، منطقه خلیج(فارس)، لیبی و مسائل بسیار دیگری که میان آمریکا و فرانسه مشترک است، داشتیم.»

گفت‌وگوی پمپئو و لودریان درباره ایران

همچنین همزمان با سفر ترامپ به فرانسه، مایک پمپئو و ژان ایو لودریان وزیران امورخارجه دو کشور ضمن دیدار با یکدیگر در پاریس درباره ایران رایزنی کردند. وزیران امورخارجه آمریکا و فرانسه ضمن دیدار با یکدیگر درباره موضوعات مختلف، ازجمله ایران، کره‌شمالی، بحران سوریه و تقویت ناتو گفت‌وگو کردند. بنابر اعلام وزارت امورخارجه آمریکا، دو طرف در این دیدار درباره مسائل دوجانبه، شامل همکاری پاریس و واشنگتن برای حل مشکلات امنیتی جهان همچون تقویت ناتو گفت‌وگو کردند. آنها همچنین درباره خلع‌سلاح کره‌شمالی، مقابله با ایران در منطقه و حل سیاسی بحران سوریه رایزنی‌هایی داشتند. فرانسه، به همراه انگلیس و آلمان سه متحد اروپایی واشنگتن به‌شمار می‌آیند که در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای با ایران دست یافتند اما با خروج آمریکا از این توافق موافق نیستند. دونالد ترامپ در ماه مه با ادعای اینکه تهران روح برجام را نقض می‌کند، اعلام کرد که واشنگتن از آن خارج و تحریم‌های آمریکا بار دیگر علیه ایران اعمال می‌شود.

تماس تلفنی لودریان با ظریف

از دیگرسو وزیرخارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با ظریف بر عزم پاریس و سایر کشورهای اروپایی در بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام و ایجاد سازوکارهای ویژه تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این گفت‌وگو طرفین درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، برجام و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل‌نظر کردند. لودریان وزیر امور خارجه فرانسه بر عزم پاریس و سایر کشورهای اروپایی در بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام و ایجاد سازوکارهای ویژه تاکید کرد. در هفته‌ای که گذشت و پس از اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، محمدجواد ظریف با وزرای ‌خارجه انگلیس، آلمان، سوئد، نروژ و دانمارک و همچنین فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با ظریف ضمن تاکید بر پایبندی انگلیس و سایر اعضای برجام به این توافق لزوم اتخاذ و اجرای فوری سازوکارهای ویژه اروپا را برای تداوم همکاری‌های اقتصادی با ایران مورد تاکید قرار داد. وزیر امورخارجه نروژ نیز در گفت‌وگوی تلفنی با ظریف ضمن اعلام حمایت از اجرای برجام‌ بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.

توصیه وزیر انگلیسی

در عین حال وزیر کشور پیشین انگلیس با غیر سازنده خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصریح کرد که لندن باید فاصله خود را از سیاست‌های ترامپ در قبال ایران حفظ کند، چراکه این رویکرد به مسیرهایی خطرناک منتهی خواهد شد. به گزارش «ایسنا» برایان ویلسون وزیر کشور انگلیس در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ در یادداشتی که در نشریه اسکاتزمن (روزنامه ملی اسکاتلند) منتشر شده است، با اشاره به حمایت وزارت امورخارجه انگلیس از توسعه روابط تجاری این کشور با ایران گفت که امیدوار است لندن از پیروی از آمریکا پرهیز کند، چراکه درحال‌حاضر ایدئولوگ‌های متعصب وزارت امورخارجه آمریکا را هدایت می‌کنند. ویلسون در ادامه نوشت: «انتخابات هفته گذشته آمریکا نشان داد که بعید است دونالد ترامپ به این زودی ناپدید شود و او هرچه بیشتر روی کار باشد، در حملاتش علیه آزادی‌های داخلی و انتخاب جنگ‌ها در خارج نامعقول‌تر خواهد بود.»

سفر وزیر امورخارجه پیشین آلمان به تهران

همچنین زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه پیشین آلمان در راس هیاتی به تهران سفر کرده است. به گزارش «ایسنا» طبق برنامه اعلام شده زیگمار گابریل در جریان سفر به تهران با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه دیدار و رایزنی خواهد کرد.