دولت برای کاهش فشارها برنامه دارد عكس:پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول

اشاره جهانگیری به ۸ کشوری است که با آغاز مرحله دوم تحریم‌های آمریکا در قبال ایران، به‌طور موقت از تحریم نفتی ایران معاف شده‌اند. آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری از توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ به‌صورت یکجانبه خارج شد و فرمان بازگشت تحریم‌های ایران را در دو مرحله امضا کرد که اولین دور آنها مردادماه سال‌جاری آغاز شد.

دور جدید تحریم‌های آمریکا نیز از چهاردهم آبان علیه ایران اجرایی شد و به موجب آن تحریم‌هایی که عمده‌ترین آن تحریم خرید نفت ایران، بخش انرژی، بانک مرکزی و کشتیرانی و بیمه و ارائه خدمات پیام‌رسان‌های بین بانکی (موسوم به سوئیفت) به اجرا درآمد. همزمان با اجرای این تحریم‌ها مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به‌منظور کمک به ثبات در بازار نفتی جهان، کشورهای ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره‌جنوبی، هند و یونان را به مدت شش ماه از تحریم واردات نفت ایران معاف کرده است. او همچنین با وجود اعطای معافیت موقت به این هشت کشور، تاکید کرده است که عواید ناشی از خرید نفت ایران نباید در اختیار دولت این کشور قرار گیرد. در همین راستا، روز گذشته جهانگیری در جمع مدیران آبادان با اشاره به رویکرد آمریکا در خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ملت ایران اظهار کرد: آمریکا پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید تلاش کرد فضای ناامنی روانی در ایران ایجاد کند و به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این پیام را بدهد که تحریم‌های ایران بازگردانده خواهد شد و ایران مکان امنی برای سرمایه‌گذاری نیست. به گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: آمریکا از اردیبهشت ماه چند موضع‌گیری و رویکرد را در پیش گرفت و در ۱۳ مرداد ماه بخشی از تحریم‌ها و در ۱۳ آبان نیز بخش دیگری از تحریم‌ها بازگردانده شد و تلاش کرد با استفاده از جنگ رسانه‌ای فضای روانی در داخل کشور و خارج از کشور را متشنج کند.

جهانگیری ادامه داد: با اقدامات خوبی که در شش ماه اخیر در داخل کشور انجام شد، بخش زیادی از توطئه‌های دشمنان خنثی شد و به‌عنوان مثال یکی از ادعاهای آمریکا که اعلام کرده بود فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند با شکست مواجه شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول، جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با تبیین رفتارهای ناجوانمردانه آمریکا و سیاست‌های آنها در تحریم کشورمان گفت: برخی‌ها تصور می‌کردند با این محدودیت‌ها ایران خفه خواهد شد و کارش تمام می‌شود اما امروز و در پی به اتمام رسیدن دو دوره تحریمی آنان مشخص شد که آمریکایی‌ها در به صفر رساندن فروش نفت ایران ناکام مانده‌اند و ما به هر میزان که نیاز داشتیم صادرات انجام دادیم.

جهانگیری افزود: حتی کشورهایی که خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند توسط خود آمریکایی‌ها از قانون منع خرید مستثنی شدند. در تجارت خارجی نیز ما بدون وقفه در حال صادرات و واردات کالا و محصولات مورد نیاز هستیم چنانچه خللی در جریان داد و ستد کشور ایجاد شده بود حتما مردم آبادان و خرمشهر نیز که شاهد مبادلات تجاری هستند می‌توانستند این اختلال را مشاهده کنند؛ اما این گونه نشد.  معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در جابه‌جایی و نقل و انتقال پول نیز با مشکل مواجه نشده‌ایم؛ زیرا ایران کشوری بزرگ در منطقه و جزو ۲۰ اقتصاد برتر جهان است و‌ نمی‌توان چنین کشوری را از چرخه اقتصادی جهان کنار گذاشت.

بازی باخت- باخت آمریکا

وی با تاکید بر اینکه آمریکا درخصوص ایران وارد بازی باخت ــ باخت شده و منزوی شده است، تصریح کرد: هیچ دولتی به‌جز رژیم صهیونیستی و برخی دولت‌های منطقه از آمریکا در قبال تحریم ایران حمایت نکردند؛ بلکه حمایت خود را از رویکرد ایران در این مبارزه اعلام داشته‌اند. به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری درخصوص اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران گفت: آمریکا با این اقدام تخلف مرتکب شده؛ زیرا برخلاف عرف بین‌الملل و اخلاق عمل کرده است. جهانگیری در حاشیه افتتاح خط دوم طرح آبرسانی غدیر نیز با بیان اینکه مردم شرایط دولت را درک می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها فشار وارد می‌کنند تا مهم‌ترین منبع درآمد دولت را که نفت است،کاهش دهند و این مساله قطعا روی برخی از پروژه‌ها اثرگذار خواهد بود.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ضرورت لایروبی اروند و تبدیل آن به مرکز کشتیرانی برای دو کشور ایران و عراق تصریح کرد: خوشبختانه روابط صمیمانه‌ای میان ایران و عراق وجود دارد و این موضوع باید از طریق مذاکره و پیگیری‌های مجدانه به نتیجه برسد. در همین حال روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور کارخانه پخت کک سبز اولین تولید‌کننده کک نفتی کلسینه شده در ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین فاز دوم طرح آبرسانی غدیر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته به‌منظور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح و پروژه مهم عمرانی و صنعتی، وارد استان خوزستان شد.قرار است در دومین روز از این سفر، فاز اول طرح احیای۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام، با حضور جهانگیری افتتاح شود. همچنین معاون اول رئیس‌جمهوری  از طرح نهال‌کاری مقابله با ریزگردها بازدید کرد. افتتاح ورزشگاه فولاد خوزستان، بهره‌برداری از کارخانه نمک دریایی دلفین، افتتاح کارخانه ام‌دی‌اف نوین چوب و شرکت در جلسه شورای راهبردی استان خوزستان از دیگر برنامه‌های سفر معاون اول رئیس‌جمهور به استان خوزستان خواهد بود. وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این سفر معاون اول رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.