در متن این بیانیه آمده است:

«هیات نظارت بر مطبوعات، یکی از ارکان اصلی فعالیت رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که در طول حیات مطبوعات، از جایگاه و نقش بسیار مهمی برخوردار است. بر‌اساس قانون، یکی از اعضای هفت نفره هیات نظارت بر مطبوعات، از میان مدیران مسوول رسانه‌ها و با رای مستقیم آنها برگزیده می‌شود.

در دوره اخیر نحوه انتخاب مدیران مسوول رسانه‌ها به گونه‌ای بوده که شرایط لازم برای برگزاری یک رقابت عادلانه و منطقی از بین رفته و این روند در انتخابات دوره جدید هیات نظارت بر مطبوعات نیز تداوم یافته است. ما امضاکنندگان این اطلاعیه، به‌رغم شرایط ناعادلانه و نابرابر موجود، بنا به درخواست جمعی از مدیران رسانه‌های تاثیرگذار و در راستای تفکیک نماینده دولت از بخش خصوصی در این هیات و اصل بدیهی گردش مسوولیت‌ها، برای حضور در این انتخابات نسبت به تدوین برنامه و کاندیداتوری اقدام کرده‌ایم. البته با توجه به  شرایط غیرمنطقی این انتخابات، تعدادی از تشکل‌های رسانه‌ای طی بیانیه‌ای هشدار داده و از ریاست این هیات جناب آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار مهلت سه‌ماهه برای هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری برای رفع نقایص و کاستی‌ها شدند. حتی تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر دادند. اما متاسفانه تاکنون اقدام عملی برای رفع این ایرادات و کاستی‌ها صورت نگرفته است.

در عین حال به‌رغم اشکالات و انتقاداتی که به نحوه برگزاری این انتخابات وارد است و یقینا می‌توانست در شرایط رقابتی عادلانه و منطقی‌تر برگزار شود، اما با عنایت به اهمیت فراوان این انتخابات برای اهالی رسانه و به‌منظور دعوت از مدیران مسوول محترم رسانه‌ها برای مشارکت فعال و اثربخش در این انتخابات، اینجانبان امضا‌کنندگان این اطلاعیه، ضمن احترام به سایر کاندیداها، با آگاهی از مراتب تعهد، تجارب، توانمندی‌ها و ویژگی‌های جناب آقای مهدی رحمانیان، مدیر مسوول محترم روزنامه شرق، به‌منظور حمایت از ایشان از کاندیداتوری انصراف داده و ضمن دعوت از مدیران مسوول محترم رسانه‌ها برای مشارکت در این انتخابات، پیشنهاد می‌کنیم به آقای رحمانیان رای دهند.»

توضیحات رحمانیان

مهدی رحمانیان هم در ارتباط با شرکت خود در انتخابات توضیحاتی ارائه کرده است که متن کامل آن در پی می‌آید:

«اواسط آبان ماه بود که در بیانیه‌ای خطاب به همکاران صنفی، دلایل حضورنیافتن در انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات، شرح داده شد. یکی از اصلی‌ترین این دلایل، بی‌فایده‌بودن ورود به انتخاباتی است که در آن نتیجه از قبل معلوم باشد و فقط ظاهر قانون رعایت شود. در آنجا اشاره شد زمینه‌سازی برای ورود مجدد یک چهره دولتی در قالب نماینده مدیران‌مسوول علاوه‌بر ضایع‌کردن حق مطبوعات در انجام یک رقابت برابر، موجب افزایش احتمال تعارض منافع در این نهاد کلیدی و حساس می‌شود. بعد از آن بیانیه نیز روسای هیات‌مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور، انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی، انجمن مدیران نشریات کشور و انجمن نشریات تخصصی کشاورزی در کنار مدیرعامل شرکت تعاونی مطبوعات کشور  بیانیه دیگری صادر کردند و نسبت به دولتی‌شدن انتخابات مذکور، هشدار دادند. بعد از این دو اقدام، تماس‌ها و ملاقات‌های بسیاری با ما امضاکنندگان بیانیه اول صورت گرفت که بیش از گذشته، خواستار تداوم حضور ما در میدان انتخابات برای جلوگیری از تضییع حقوق صنف مهم مطبوعات در هیات نظارت بر مطبوعات شدند. مراجعان، دو دسته بودند؛ دسته نخست همان همکاران صنفی و رسانه‌ای که در روز نخست به‌عنوان مشوق و حامی، ما را به‌عنوان نمایندگان خود برای این رقابت برگزیدند و گروه دوم، افرادی که در جریان وضعیت ایجادشده در انتخابات نبوده و درست بعد از این بیانیه‌ها بود که برای ضربه نخوردن صنف، خواهان کنارنکشیدن ما از فرآیند انتخابات بودند. با توجه به همگرایی و همصدایی ایجاد شده میان همه طرفداران صنف تاثیرگذار مطبوعات برای جلوگیری از انتخاب فردی دولتی که مصالح و منافع رسانه‌های مستقل را در نظر نمی‌گیرد، مدیران مسوول انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی به شکل فعال وارد عرصه شده و خواستار آن شدند تا فردی از جنس مطبوعات مستقل، نامزد اجماعی همه حامیان تغییر در کرسی نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات شود. با آنکه همه تلاش خود را کردم یکی از شایستگان انجمن یعنی مدیران مسوول توانمند کشور، این وظیفه را بر عهده بگیرد اما اصرار و پافشاری همه دوستان، قرعه فال را به نام نگارنده زد. به‌عنوان نامزد انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی حتما تلاش خواهم کرد در این مسیر اعتقادات جمعی خود را بار دیگر و با صدای بلندتری اعلام کنم.

۱-چرخش نخبگان به‌عنوان یک اصل آزمون شده در جهان امروز، به‌عنوان یک هدف راهبردی مد نظر ائتلاف ما قرار دارد و از همین رو، خواستار تغییر در کرسی نماینده قبلی مدیران مسوول هستیم تا گمان نرود این یک جایگاه مادام‌العمر است

۲-نماینده مدیران مسوول باید فرازوفرودهای این مسوولیت دشوار از منظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را تجربه کرده و مستظهر به پشتیبانی مخاطبان، افکار عمومی و اعضای صنف خود باشد نه نهادهای دولتی و غیر.

۳-دولت و نهادهای دیگر به اندازه کافی کرسی در این هیات هفت‌نفره دارند. حال لازم است مدیر مسوولی روی این صندلی بنشیند تا صدای واقعی این صنف و بیان‌کننده نظرات و منویات آنان باشد.

۴- گزارشی دوره‌ای از روند کار هیات نظارت حتما باید در دستور کار نماینده منتخب باشد و بنده در صورت انتخاب حتما این کار را خواهم کرد.

با تاکید بر این چهار محور و به‌رغم باقی‌بودن عمده ایراداتی که در بیانیه سه نفره طرح شده بود، در انتظار حضور همکاران ارجمند خود خواهیم بود تا خودمان برای سرنوشت صنف خودمان تصمیم بگیریم نه آنکه نتایج از پیش تعیین‌شده برای انتخابات را پذیرفته و از این حق مهم و قانونی، چشم‌پوشی کنیم.»