افزایش انتقادها از ظریف

آنها چند روز پیش با تدوین طرحی درخواست کرده بودند که وزیر امورخارجه با حضور در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه توضیحاتی ارائه کند و در صورتی که از توضیحات ظریف قانع نشوند، این درخواست برای بررسی بیشتر به قوه‌قضائیه ارجاع شود. حسینعلی حاجی دلیگانی، احمد علیرضا بیگی، محسن کوهکن، نادر قاضی‌پور، اکبر ترکی، مجید ناصری‌نژاد، ضیاءالله اعزازی، محمد حسن‌نژاد، سیدجواد حسینی‌کیا، اکبر رنجبرزاده و محمدعلی پورمختار امضاکنندگان این درخواست بوده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد حضور ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در روز یکشنبه هم برای این نمایندگان کافی نبود و در نهایت طرح استیضاح او را کلید زدند. دیروز حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به تدوین طرح استیضاح ظریف به خبرگزاری تسنیم توضیح داد: این طرح در حال تدوین است و قرار است در روز‌های آینده برای این طرح امضا جمع‌آوری شود. او ادامه داد: با توجه به اینکه آقای ظریف در چند روز گذشته اظهاراتی درباره وجود پولشویی گسترده در کشور عنوان کرده بود به وی تا سه‌شنبه ۲۹ آبان فرصت داده شده بود که مدارک خود را در این باره در اختیار نمایندگان قرار دهد. نماینده شاهین شهر تصریح کرد: با توجه به اینکه آقای ظریف مدارک خود را در این زمینه به نمایندگان ارائه نکرد نمایندگان نیز طرح استیضاح وی را تدوین و پس از جمع‌آوری امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس می‌کنند.

تکذیب یک شایعه

البته در این میان دیروز خبرگزاری فارس به نقل از شنیده‌هایی خبر داد که بر اساس رویه جدید قوه‌قضائیه چنانچه کسی ادعایی درخصوص وقوع جرم در کشور داشت مثل ادعاهای آقای ظریف، قوه‌قضائیه رسما نامه‌ای را از سوی دادستانی برای فرد ارسال کرده و از وی می‌خواهد ظرف ۱۰ روز تا دو هفته مستندات را برای پیگیری، ارائه کند. بر اساس این خبر، برای وزیر امور خارجه هم به لحاظ اهمیت موضوعی که عنوان کرده است همین اقدام صورت گرفته و از او خواسته شده تا مستندات خود را ارائه کند.

این در حالی است که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با «ایسنا» با رد این شایعه گفت: ما تاکنون در این ارتباط نامه‌ای از قوه‌قضائیه دریافت نکرده‌ایم. از سوی دیگر در جلسه علنی دیروز مجلس، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در تذکری از ظریف خواست تا مستندات پولشویی را به مجلس ارائه کند تا موضوع پیگیری شود؛ زیرا این امر برای نظام هزینه ایجاد کرده است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

حمایت نوبخت از ظریف

با این همه محمد باقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در توییتی به دفاع از وزیر امور خارجه پرداخت. او در این توییت نوشت: «پس از سخنان آقای ظریف درخصوص پولشویی و ضرورت مبارزه با آن، عده‌ای معترض و متقاضی ارائه سند از وزیر امورخارجه شدند.» نوبخت در این توییت دو سوال از منتقدان مطرح کرد؛ او نوشت: «آیا معترضان میلیاردها دلار قاچاق در کشور را که همواره مسوولان نظام درباره آن هشدار داده‌اند، نفی می‌کنند؟ یا برخلاف قانون درآمد حاصل از آن‌را پول کثیف نمی‌دانند؟!»

این اما پایان حمایت مقامات دولتی از آنچه ظریف درباره پولشویی در کشور گفته بود نیست. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز در توییتی به دفاع از وزیر امور خارجه پرداخت. او در این توییت که با جمله «برای محمد جواد ظریف» آغاز می‌شود، نوشت: «از انسانی موفق خواستند تا راز خود را با دیگران در میان بگذارد. لبخندی زد و گفت: موفقیت من زمانی آغاز شد که نبردهای کوچک را به جنگجویان کوچک واگذار کردم. دست از جنگیدن با کسانی کشیدم که کوچکی خود را با تهمت به بزرگان پنهان می‌کردند. سعی نکردم انتظارات دیگران را برآورده کنم و همه را شاد و راضی نگه دارم. دیگر سعی نکردم کسی را راضی کنم که درباره من اشتباه می‌کند. آنگاه شروع کردم به جنگیدن برای: اهدافم، رویاهایم، ایده هایم و سرنوشتم.روزی که جنگ‌های کوچک را متوقف کردم روزی بود که مسیر موفقیتم آغاز شد. هر نبردی ارزش زمان و روزهای زندگی ما را ندارد.»

حمایت سفیر از آقای وزیر

همچنین مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه هم در واکنشی توییتری در رابطه با هجمه‌ها علیه ظریف، نوشت: «جواد ظریف دیپلماتی در تراز جهانی است که نه تنها شنوندگانش در غرب را به تحسین وامی‌دارد؛ بلکه در شرق نیز مورد توجه و احترام است. نگاه وی به سیاست خارجی فراگیر است و ۲۴ سفرش به روسیه طی ۵ سال شاهد این واقعیت است. نماینده‌ای خوب در دفاع از کشور و نظام است و از جان مایه می‌گذارد.»

ماجرای این انتقادها و حمایت‌ها به گفت‌و‌گوی ۲۰ آبان‌ماه امسال محمدجواد ظریف با خبرآنلاین باز می‌گردد که در آن گفته بود: پولشویی در کشور یک واقعیت است و هشدار داد که دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود منافع اقتصادی افراد است.

او در این گفت‌وگو با بیان اینکه «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند»، تاکید کرده بود: «من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جا‌هایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صد‌ها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند.»

وزیر امور خارجه همچنین روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه نیز در گفت‌و‌گویی دیگر در واکنش به اظهارات منتقدان و درخواست مستندات از وی گفته بود: «کسانی که به من ایراد گرفتند، به نظام اتهام زدند و مستندات سخنانم در دسترس عموم است.» ظریف تاکید کرد که «من کاملا مشخص صحبت کردم، اما برخی دوستان برای اهداف سیاسی خود همه چیز را فدا می‌کنند. نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد؛ درخواست می‌کنم افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته اند».  ظریف در این زمینه توضیح داد که آخرین مستند در ارتباط با این موضوع هم مربوط به افرادی است که با داشتن شبکه پولشویی گسترده اخیرا مجازات شدند، علاوه‌بر این شبکه‌های پولشویی گسترده دیگر نیز مستند شده است، لذا نیازی به توضیح بیشتر من نیست.»

هجمه‌ها علیه ظریف در شرایطی افزایش یافته که مجلس ۴ لایحه از پیش شرط‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را تصویب کرده و اگر این لوایح به تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص برسد، می‌تواند زمینه ساز خروج ایران از فهرست سیاه FATF باشد؛ لوایحی که همچنان بر سر تایید آنها اختلافات زیادی وجود دارد. مهم‌ترین ماموریت گروه ویژه اقدام مالی FATF مقابله با پولشویی در کشورهای دنیا است.