به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، در گزارش منتشر شده از سوی شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) که در روزنامه ایندیپندنت به چاپ رسیده آمده است: دونالد ترامپ با انتصاب افراد تندرو در دولتش خود را در محاصره مقاماتی می‌بیند که به‌طور آشکار خواستار حمله نظامی به ایران شده‌اند و سیاست تغییر رژیم در این کشور را دنبال می‌کنند. این افراد درصدد هستند تا با انجام اقدامات تحریک‌آمیز بستر لازم برای حمله نظامی به ایران را فراهم کنند. مقامات ارشد دولت آمریکا که موجب شدند تا واشنگتن به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شود همواره از تمایل خود برای فلج کردن اقتصاد ایران سخن گفته‌اند.

این گزارش اما این احتمال را مطرح می‌کند که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که به پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان منجر شد ممکن است بتواند از بروز یک سناریوی خشونت‌آمیز در رابطه با ایران جلوگیری کند. با این حال جمهوری‌خواهان زیادی مانند دموکرات‌ها از موضع جنگ‌طلبانه برخی از مقامات دولت ترامپ نسبت به ایران نگران هستند. درچنین شرایطی، ایجاد یک رویکرد فراحزبی می‌تواند به حفظ برجام منجر شود و حتی احتمال بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران در آینده را نیز فراهم کند.

این گزارش در ادامه خاطرنشان می‌کند که همه طرف‌های باقی‌مانده در برجام از جمله فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین به‌علاوه سازمان‌ملل، همواره بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود مهر تایید زده‌اند. موضع ترامپ در رابطه با برجام باعث ایجاد یک شکاف میان متحدان غربی شده است و اکنون اروپا به همراه روسیه و چین در تلاشند تا با انجام اقدامات قانونی و تجاری شرکت‌های خود را که به تجارت با ایران ادامه می‌دهند از تیر رس تحریم‌های ثانویه آمریکا خارج کنند.

همچنین تعامل مجدد میان واشنگتن و تهران به همراه حمایت‌ اروپا راه‌حل‌هایی را برای تغییر رفتار ایران در منطقه به آمریکا می‌دهد. ادامه تحریم‌ها نه تنها موجب لطمه دیدن مردم ایران به‌واسطه کمبود مواد غذایی و دارویی خواهد شد بلکه واکنش‌های ضدآمریکایی ایران را نیز تقویت می‌کند. جرمی‌هانت که به‌تازگی برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده است علاوه بر گفت‌و‌گو در مورد خاتمه دادن به جنگ در یمن، بر تعهد بریتانیا به ادامه اجرای برجام نیز تاکید کرده است. چنین تعاملی می‌تواند روشی صحیح برای پاسخ به شرایط کنونی باشد.

اسرائیل و عربستان سعودی طی دو سال گذشته برای ترغیب ترامپ به خروج از برجام لابی کردند و به نظر می‌رسد که موفق هم شدند. این دو از دیرباز همواره واشنگتن را به اقدام نظامی علیه تهران ترغیب کرده‌اند. دولت پیشین آمریکا (باراک اوباما) مجبور شد بارها در برابر درخواست‌های اسرائیل و بلوک سنی برای حمله به ایران مقاومت کند. جان کری، وزیرخارجه دولت اوباما در این باره گفت: «من با بسیاری از رهبران مخالف ایران گفت‌و‌گو کرده‌ام و تقریبا همه آنها از من درخواست می‌کردند تا آمریکا علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد.»

مقامات ارشد دولت ترامپ که او را به ماندن در توافق هسته‌ای ترغیب می‌کردند از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشین و ژنرال مک مستر، مشاور ارشد امنیت ملی پیشین، هیچ‌یک دیگر در دولت حضور ندارند. انتظار می‌رود یکی از چهره‌های متعادل‌تر در دولت ترامپ یعنی ژنرال جیمز ماتیس نیز در آینده نزدیک دولت را ترک کند. از سوی دیگر اما جان بولتون، مشاور امنیت‌ملی آمریکا همواره یکی از مدافعان اقدام نظامی آمریکا بوده است و همچنان نیز از حمله نظامی آمریکا علیه عراق حمایت می‌کند. در گزارش نایاک آمده است: «درحالی‌که ترامپ خود از تصمیم دولت آمریکا در رابطه با حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ انتقاد می‌کند، اما افرادی را دور خود گرد آورده که به‌دنبال رقم زدن سرنوشتی مشابه برای ایران هستند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر امورخارجه پیش‌تر به‌صورت آشکار تغییر نظام در ایران و بمباران این کشور را خواستار شده‌اند.»

این گزارش در ادامه با هشدار در مورد تلاش دولت ترامپ برای تحریک ایران به ترک توافق هسته ای می‌نویسد: «اگر آنها موفق شوند ایران را به ترک برجام تحریک کنند، بولتون و پمپئو همه مهمات لازم برای اجرای مجدد کتاب جنگ عراق را در اختیار خواهند داشت و جنگی پیشگیرانه را برای جلوگیری از آنچه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران می‌خوانند، آغاز خواهند کرد. اگر شکست بخورند هم در نبود کانال‌هایی برای توقف درگیری، جرقه‌ها برای آغاز مواجهه نظامی گسترده با ایران از جهت‌های گوناگون قابل انتظار خواهد بود. درگیری در مسیر آبی در خلیج‌فارس، رزمایش‌های ایالات‌متحده برای وادار کردن ایران به خروج از سوریه، اقدامات تلافی جویانه ایران در مواجهه با آنچه حمایت خارجی از تروریسم در داخل مرزهای خود می‌پندارد، همگی می‌توانند همان بهانه‌ای باشند که مخالفان ایران در واشنگتن و ریاض برای پیشروی به سمت یک جنگ فاجعه‌آمیز به آن نیاز دارند.» نایاک در ادامه گزارش خود کنگره را ترغیب کرده است که هرچه سریع‌تر در این زمینه اقدام کند. باتوجه به اینکه اقدامات ترامپ و دولت او می‌توانند به سقوط کامل برجام یا جنگ با ایران منجر شوند، لازم است که برای تحت کنترل در آوردن کاخ سفید و ممانعت از جنگی سهمگین، در کوتاه‌ترین زمان اقدامی صورت بگیرد. در این زمینه، اولویت باید ابراز تمایل و اراده سیاسی واشنگتن برای پیوستن مجدد به برجام باشد.