161 پس‌لرزه در کرمانشاه

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم ساعتی پس از وقوع این زمین‌لرزه، در تماس تلفنی با استاندار کرمانشاه، بر ضروت آمادگی هر چه بیشتر نیروهای امدادی تاکید کرد. جهانگیری با تاکید بر انجام اقدامات فوری و اعزام نیروهای امدادی و به‌کارگیری و بسیج همه امکانات به‌منظور کمک به مجروحان و افراد آسیب‌دیده، خواست ضمن اعزام گروه‌های ارزیاب و بررسی دقیق میزان خسارات واردشده، با بسیج امکانات و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استان، اقدامات لازم را جهت کمک به زلزله‌زدگان و مهیا شدن همه زیرساخت‌ها برای امداد‌رسانی انجام دهند.

همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز با ابلاغ دستوری به اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران خواستار ارائه خدمات سریع به سانحه‌دیدگان از‌سوی تمامی واحدها، سازمان‌ها و ارگان‌های امدادرسان شد. ساعت ۲۰:۰۷ یکشنبه شب زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴/ ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) غرب استان کرمانشاه را لرزاند. به گزارش «ایرنا» موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گزارش داد، این زمین‌لرزه در عمق هفت کیلومتری زمین و در فاصله ۱۷ کیلومتری سرپل ذهاب، ۱۸ کیلومتری قصرشیرین و ۳۳ کیلومتری گیلانغرب و ۱۲۷ کیلومتری مرکز کرمانشاه رخ داده است. این زلزله به حدی شدید بود که در تمام نقاط استان کرمانشاه احساس شد و اکثر مردم را به معابر عمومی و بوستان‌ها کشاند. مسوول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه گفت: پس از وقوع زمین‌لرزه ۴/ ۶ ریشتری یکشنبه شب سرپل ذهاب، تاکنون ۱۶۱ پس‌لرزه در استان به وقوع پیوسته است. این زلزله، پس‌لرزه زمین‌لرزه ۳/ ۷ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته بوده که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد و ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

زمین‌لرزه فوتی نداشت

براساس آنچه احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است، آنچه به عنوان آمار فوتی‌های زلزله کرمانشاه در برخی کانال‌های خبری منتشر می‌شود مورد تایید نیست. او گفت که خوشبختانه زمین‌لرزه شامگاه یکشنبه کرمانشاه هیچ‌گونه خسارات جانی چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است و هیچ گزارشی از فوت حادثه‌دیدگان مورد تایید پزشکی قانونی نیست. همچنین هوشنگ بازوند دیروز با بیان اینکه آب، برق و گاز مناطق زلزله‌زده وصل است، گفت: زمین‌لرزه ۴/ ۶ ریشتری یکشنبه شب هیچ کشته‌ای نداشته و ۹۸ درصد از مصدومان حادثه به صورت سرپایی درمان شده‌اند. بازوند افزود: تعداد اندکی از مصدومان زلزله در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حال همه آنها خوب است. به گفته وی، درخواست زلزله‌زدگان برای اسکان موقت زیاد نبوده است. همچنین «ایرنا» به نقل از رسانه‌های عراق اعلام کرد که بر اثر زلزله اخیر تاکنون ۲ نفر در استان سلیمانیه کشته و ۵۲ نفر زخمی شده‌اند.

۷۷۱ مصدوم

براساس آنچه محمودرضا مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عصر دیروز به «ایرنا» اعلام کرد، آخرین آمار مصدومان زلزله کرمانشاه تا ساعت ۱۰ صبح دوشنبه به ۷۷۱ تن رسید. به گفته او، از این تعداد مصدوم ۳۷ نفر برای مراقبت‌های بیشتر به مرکز استان اعزام شده بودند که پس از درمان و ترخیص پنج نفر از آنان، اکنون ۳۲ نفر در این مراکز بستری هستند. او آمار مصدومان را به تفکیک نیز اعلام کرد و گفت: در سرپل ذهاب تاکنون ۳۲۳ نفر، قصرشیرین ۱۰۹ نفر، دالاهو ۲ نفر، گیلانغرب ۱۷۴ نفر، ثلاث باباجانی ۵ نفر و پاوه ۲ نفر مصدوم شده‌اند. به گفته مرادی، همچنین در اسلام‌آباد غرب ۴۷ نفر، جوانرود یک نفر و روانسر نیز ۱۰ نفر مصدوم شده و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. مرادی افزود: همچنان تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان در حالت آماده‌باش قرار داشته و مشکل خاصی وجود ندارد.

بازگشت به وضعیت عادی

از سوی دیگر امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: وضعیت شهرهای زلزله‌زده استان کرمانشاه به حالت عادی بازگشته است. به گزارش «ایرنا» حیدری توضیح داد: نیروی زمینی ارتش از زمانی که متوجه وقوع زلزله شد سه تیپ را وارد منطقه کرد. او با بیان اینکه این سه تیپ اکنون در منطقه مستقر هستند و امنیت شهرها برقرار است، تاکید کرد: تا این لحظه آمادگی کامل داریم که هوانیروز و بیمارستان‌های صحرایی را وارد منطقه کنیم.  همچنین دیروز سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه به «ایرنا» اعلام کرد یگان‌های سپاه که در منطقه مستقر هستند به‌منظور امداد‌رسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه وارد عمل شدند. او افزود: براساس برآورد‌های انجام‌شده این زلزله خسارت چندانی به همراه نداشته است و هیجانی که در میان مردم ایجاد شده به‌خاطر خاطره‌ای است که از زلزله تلخ سال گذشته داشته‌اند.

با این حال فرهاد تجری، نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرد که زلزله اخیر، باقی‌مانده منازل سرپل ذهاب را تخریب کرد. او گفت: این زلزله استان کرمانشاه، روستاهای اطراف آن و سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب را لرزاند و باعث شد خسارات قابل‌توجهی به باقی‌مانده ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده وارد شود. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با اعلام آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی امدادگران و نجات‌گران اعزامی به مناطق زلزله‌زده غرب کرمانشاه گفت: از زمان وقوع این زمین‌لرزه تاکنون 6 تیم ارزیاب، 9 تیم آنست (سگ‌های تجسس و نجات)، 10 تیم واکنش سریع، 23 تیم آوار، 20 تیم اسکان و 2 تیم درمان اضطراری به مناطق یادشده اعزام شده‌اند. او عصر دیروز گفت که تعداد خودروهای عملیاتی و امدادی به‌کارگیری شده در امدادرسانی ٧٩‌دستگاه است و تا 14 هزار و 124 تخته چادر نیز در استان کرمانشاه آماده توزیع است. به گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر همچنین ۱۰‌هزار بطری آب معدنی،۲۰ هزار کیلوگرم نایلون، ۵‌هزار کیلوگرم برنج و ١٧٠٠ بسته غذایی به مناطق زلزله‌زده ارسال شد. سعید متانی، معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم در گفت‌و‌گو با «ایرنا» از بارگیری و ارسال چهار هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته و یک‌ماهه شرایط اضطراری عمومی به مناطق زلزله‌زده غرب کرمانشاه خبر داد. او ادامه داد: هدف از توزیع بسته‌ها و سبدهای غذایی آماده و بسته‌بندی شده از سوی امدادگران و نجات‌گران هلال احمر مستقر در مناطق زلزله‌زده، کاهش یا پیشگیری از سوءتغذیه و همچنین توان‌بخشی افرادی است که دچار سوءتغذیه متوسط هستند.

متانی اضافه کرد: در مرحله دوم اصول مدیریت تغذیه در بحران نیز استقرار سیستم‌های تقسیم و رساندن مواد غذایی به زلزله‌زدگان (نظم‌بخشی به سیستم تغذیه و توزیع در بحران)، کنترل، نظارت و پایش دقیق دسترسی تمام مردم آسیب‌دیده به نیازهای اولیه تغذیه‌ای، جلوگیری و کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای یا اجتماعی مربوط به غذا و هماهنگی‌های لازم برای اداره انبارها و مراکز نگهداری مواد غذایی در دستورکار گروه‌های امدادرسان قرار می‌گیرد.

۱۶۱ پس‌لرزه‌

از سوی دیگر فرهاد فروزی مسوول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه به «ایرنا» گفت که پس از وقوع زمین‌لرزه ۴/ ۶ ریشتری یکشنبه شب سرپل ذهاب، تا عصر دیروز ۱۶۱ پس‌لرزه در استان به وقوع پیوسته است. او همچنین گفت که از این تعداد پس‌لرزه ۲ مورد بالای ۵ ریشتر، ۷ مورد بین ۴ تا ۵ ریشتر، ۳۷ مورد بین ۳ تا ۴ ریشتر و مابقی کمتر از ۳ ریشتر بوده است. فروزی با بیان اینکه با توجه به شدت، زلزله اخیر در نوع خودش یک زلزله محسوب می‌شود، گفت: اما این زلزله هم ناشی از پس‌لرزه‌های زلزله ۳/ ۷ ریشتر ۲۱ آبان سال گذشته است. به گفته او روند پس‌لرزه‌های استان کرمانشاه روند کاهشی دارد.

همدردی کانادا

پس از وقوع زمین‌لرزه شامگاه یکشنبه در غرب ایران، وزارت امور خارجه کانادا با انتشار پیامی با مردم ایران همدردی کرد. به گزارش «ایلنا» وزارت خارجه کانادا با انتشار پیامی در توییتر خود نوشت: «کانادا، همدردی خود را با خانواده‌ها و قربانیان زلزله در ایران ابراز می‌دارد. ما امیدواریم همه کسانی که مجروح شده‌اند، هر چه سریع‌تر بهبود یابند.»