به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود بهمنی، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگو با برنامه «پارک شهر»، درباره سیر نزولی نرخ ارز گفت: نرخ ارز در حال کاهش است منتها مدیریتی را می‌طلبد که بتوان این روند را حفظ کرد. اصلا به‌فکر این نیستیم که ارز خیلی پایین بیاید یا خیلی بالا برود، ما به‌دنبال ثبات قیمت‌ها هستیم. اگر ثبات نرخ ارز داشته باشیم تمام معاملات ما و تمام سرمایه‌گذاری‌های ما شروع می‌شود. وی در ادامه افزود: کسی که سال گذشته در ایران سرمایه‌گذاری کرده است اگر امسال بخواهد سرمایه خود را از ایران ببرد، سرمایه او نصف شده است. اینها ناشی از عدم ثبات اقتصادی و نرخ ارز است. نباید برای ثبات نرخ ارز، رقمی اعلام کنیم که نتوانیم آن را اجرا کنیم. ما به رقم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از ابتدا انتقاد داشتیم. این رقم زمانی می‌تواند مفید باشد که بتوانیم قیمت کالاهای وارداتی ناشی از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و کالاهای ناشی از توافق را کنترل کنیم. بهمنی درباره قیمت واقعی ارز گفت: من نمی‌خواهم بگویم که قیمت واقعی ارز چقدر است. حرف من این است که اگر کالایی وارد کشور شد بتوانیم کنترل کنیم که آن قیمت به بازار تزریق شود، فرضا اگر دارویی با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شد ما بتوانیم دارو را ضربدر نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان کنیم و به مردم بفروشیم نه اینکه با چند دست واسطه ضربدر ۱۰ هزار تومان شود و به‌فروش برسد.

وی افزود: کنترل و نظارت اینجا شدیدا مهم است. ما نمی‌توانیم بگوییم قیمت ارز واقعی امروز چقدر است. قیمت ارز را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، قیمت ارز را درآمد‌های ارزی مشخص می‌کند. ما در حال حاضر کمبود ارز نداریم. مشکل ما این است که ارز ناشی از صادرات ما باید وارد بشود. بهمنی با اعلام اینکه «در سال گذشته، چیزی حدود ۵۱ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم»، گفت: ۴۷ میلیارد نیز درآمدهای غیرنفتی داریم. کل واردات ما در سال گذشته ۵۴ میلیارد است اما چرا نرخ ارز این‌گونه است، باید مدیریت شود. ما کمبود ارز نداریم درست است که تحریم اثر دارد اما مدیریت، نقش خیلی مهم‌تری در این مسائل دارد. بهمنی با توجه به حضور و تأثیر افرادی مانند جمشید بسم‌الله، مه‌آفرید خسروی و مظلومین در عرصه پولی و ارزی کشور، گفت: اصلا این‌گونه نیست که این افراد به‌تنهایی بتوانند آن‌قدر تأثیرگذار باشند که بازار ما را متأثر کنند، منتها این یک نفر‌ها را دولت‌ها باید تحت کنترل داشته باشند و اگر به‌موقع وارد شوند نباید اجازه دهند این افراد در بازار اخلال وارد کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با توجه به اینکه می‌گویند، دولت می‌خواسته کسری بودجه خود را تأمین کند، اظهار کرد: هیچ وقت هیچ دولتی آبروی خود را نمی‌گذارد تا از مابه‌التفاوت این نرخ، خودش استفاده کند چرا که در این میان بالاترین هزینه را خود دولت در افزایش نرخ دلار باید بپردازد، پس این موضوع منتفی است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی ورود ارز خود را کنترل نکنیم این مشکلات به‌وجود می‌آید. در سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار قاچاق داشتیم. ارز این قاچاق از دولت و صرافی تأمین می‌شود. تقاضای ارز، قیمت ارز را بالا می‌برد. خود این عدم کنترل باعث عرضه بیشتر و برابری تقاضا و عرضه می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود، بنابراین مجموعه باید دست به دست هم بدهند و مدیریت بکنند. بهمنی درباره نقدینگی گفت: در پایان سال ۹۱ معادل۴۳۰هزار میلیارد تومان نقدینگی داشتیم و الان این میزان به چیزی حدود ۱۷۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر آن را کنترل نکنیم حتما به ۲۰۰۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید، این میزان نقدینگی می‌تواند در یک کشور فاجعه ایجاد کند. بهمنی در انتها در پاسخ به این گفته که «چند وقت پیش شما اعلام کردید که مظلومین را نمی‌شناسید اما اعلام شد که با او جلسه داشتید» گفت: یک رئیس کل بانک مرکزی هیچ وقت نمی‌تواند با امثال آقای مظلومین جلسه داشته باشد حتی در این دوره. کمیته‌های متعدد و معاونان متعددی وجود دارد که ممکن است با این افراد دیدار یا جلسه داشته باشند و درست است که رئیس کل بانک مرکزی ممکن است در نهایت در جریان قرار گیرد اما این‌که این‌گونه باشد که در جریان ریز صحبت‌ها با افراد مختلف باشد قطعا چنین چیزی صحت ندارد. بالاخره اینجا یک سیاستی است که باید خودمان هم در عرضه سکه و طلا مدیریت کنیم. اما وقتی خودمان می‌خواهیم نامحدود سکه بفروشیم این موارد هم پیش می‌آید.