به گزارش «ایسنا» او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه چپ‌روی و راست‌روی هر دو باطل است، گفت: ما هرگز در پی تاسیس جناح سوم نبودیم و هنوز هم در فکر این کار نیستیم. همیشه این چپ‌روی و راست‌روی است که میانه روی را به شکست می‌کشاند. ما با چپ و راست مخالف نیستیم. هر جامعه‌ای به احزاب سوسیالیست یا محافظه‌کار نیاز دارد. بد آن است که چپ‌زدگی یا راست‌زدگی و حذف چپ و راست به دست یکدیگر انجام شود.

کرباسچی افزود: ما از دولت سازندگی، دوران آقای هاشمی و کارگزاران سازندگی چهره‌ای آرمانی و رویایی ارائه نمی‌کنیم، حتما انتقادات بسیاری به دهه ۷۰ وارد است. کرباسچی گفت: آنچه امروز در اثر چپ‌روی و سیاست‌زدگی در حال تکوین است دموکراسی نیست؛ بلکه آنارشیسم است. آنارشیسم بزرگ‌ترین خدمت را به توتالیتاریسم می‌کند و در واقع آنارشیسم جاده صاف کن توتالیتاریسم است. کرباسچی افزود: راه‌حل مشکلات، کار کردن است. من جناح مقابل را تبرئه نمی‌کنم، اما مقاومت آنها و قدرت خود را می‌شناختیم و تجربه‌ دولت‌های آقای هاشمی و آقای خاتمی را داشتیم که به دولت آقای روحانی رای دادیم و وارد میدان شدیم پس عذری پذیرفته نیست. وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی اسم مستعار هیچ حزب و گروه سیاسی نیست، گفت: اصلاح‌طلبی به معنای جدید خود حرکت و نهضتی است که بعد از تاخیر ده ساله ناشی از جنگ تحمیلی و در امتداد انقلاب اسلامی از دهه هفتاد برای بازسازی و نوسازی ایران شکل گرفت و همه جریان‌های چپ و راست اصلاح‌طلب در دولت‌های هاشمی و خاتمی و روحانی کارگزاران هستند.

محسن هاشمی نیز در این کنگره با اشاره به اینکه اگر مشکلات کشور را درست تبیین نکرده و نتوانیم کارآمدی حاکمیتی را افزایش دهیم ممکن است مشروعیت نظام کاهش یابد، اظهار کرد: آنچه ما را دچار مشکل کرده، چالش ناکارآمدی است، کارگزاران از مدت‌ها قبل به این نتیجه رسید. همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید لیلاز نیز در این کنگره گفت: اگر بار‌ها و بار‌ها در معرض انتخاب سال ۹۶ قرار بگیریم، بار‌ها و بار‌ها به روحانی رای خواهم داد، اما به هر حال شرایط از سال ۹۶ به بعد تغییر کرده، بعد از سال ۹۶، به‌طور کلی سیاست‌های دولت آقای روحانی هم تغییر کرد. قرار بود در بودجه سال ۹۷، مهم‌ترین تغییرات اقتصادی تاریخ ایران در بودجه رخ دهد، اما حتی قبل از این اقدام، اتفاقات سال ۹۶ رخ داد، یک بخشی از حاکمیت برای بخش دیگر آن چراغی روشن کرد و بودجه سال ۹۷ به کلی دگرگون شد. وی افزود: رذیلانه‌ترین دروغ این است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی امروز حاصل تحریم است، در حالی که چنین نیست. همچنین در جریان برگزاری سومین کنگره حزب کارگزاران از شمارش ۳۴۶ رای اعضای دارای حق رای کنگره سوم، اعضای جدید شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی انتخاب شدند.