باید به اروپا فرصت بیشتری داد

از دیگر سو مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری «کیودو»ی ژاپن از طرح «ایده‌های جدید» درباره سامانه مالی اروپا برای تعاملات تجاری و اقتصادی با ایران خبر داد. وی با اشاره به اینکه «مزایای اقتصادی برجام برای ایران کاهش یافته است»، تاکید کرد: «اگر این وضعیت ادامه یابد این توافق به «مرگ» نزدیک خواهد شد و تلاش‌های اروپا برای حراست از آن دیگر نتیجه‌بخش نخواهد بود.»

تلاش اروپا برای ایجاد سازوکار

از دیگر سو در شرایطی که پیش‌تر، روزنامه آمریکایی وال‌‌استریت‌ژورنال به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده بود که کانال ارتباط مالی با ایران در یکی از دو کشور فرانسه یا آلمان تشکیل خواهد شد، عراقچی در این رابطه گفت که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌تواند خبرها درباره کشورهای میزبان سازوکار ویژه مالی اروپا را تایید کند؛ چراکه آمریکایی‌ها به‌دنبال بستن همه راه‌ها هستند و از هم اکنون، فشارهایشان را بر کشورهایی که برای ایجاد این سازوکار تلاش می‌کنند، شروع کرده‌اند.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا» در الجزیره به ذکر این نکته درباره سازوکار مالی بسنده کرد که اتحادیه اروپا تاکنون راه‌حل عملیاتی برای تعامل با ایران را ارائه نکرده ولی از آنجا که ما را در جریان تلاش‌های خود قرار می‌دهند تصورمان این است که باید به اروپایی‌ها فرصت بیشتری داده شود، البته این فرصت، بی‌پایان نخواهد بود. عراقچی در مورد سازوکار ویژه کشورهای اروپایی برای حفظ برجام و تامین منافع اقتصادی ایران گفت: «سازوکار ویژه مالی یکی از موضوعات کنونی مذاکره ما با کشورهای اروپایی است، آنها در تلاش هستند که این سازوکار را تشکیل بدهند تا یک نظام دریافت و پرداخت برای تعاملات اقتصادی ایران ایجاد شود.»

عراقچی درخصوص نوع تعامل اروپایی‌ها با ایران درخصوص برجام نیز گفت: «ما تاکنون اراده سیاسی در کشورهای اروپایی را شاهد بوده‌ایم و نشانه‌ای نداریم که خلاف این اراده باشد البته آن‌ها هنوز موفق نشده‌اند راه‌حل‌های عملیاتی مورد نیاز برای منافع ایران را در برجام طراحی و عملیاتی کنند. ما شاهد هستیم که فشارهای آمریکا بسیار زیاد است و گره‌های فنی و حقوقی که بر سر این راه وجود دارد، بسیارجدی است و اروپایی‌ها درحال تلاش برای بازکردن این گره‌ها هستند. آنها تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حل‌های عملیاتی معرفی کنند، اما ما هم قرار نیست تا ابد صبر کنیم، حتما در زمان خود، تصمیمات مقتضی را خواهیم گرفت.»

هنوز به‌طور کامل از برجام قطع امید نکرده‌ایم

عراقچی درخصوص منافع برجام برای ایران نیز با اشاره به اینکه منافع ایران از برجام فقط اقتصادی نیست، افزود: «ما منافع سیاسی و منافع دیگری هم داریم که مجموعه منافع ما تا زمانی که تامین باشد، در برجام باقی خواهیم ماند، ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که به‌طور کامل از برجام قطع امید کنیم.» معاون سیاسی وزیر امورخارجه ادامه داد: «تصور می‌کنیم که این توافق ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برجام تاکنون موجب شده که آمریکا در انزوا قرار گیرد و به این لحاظ موفق بوده است. همچنین موجب حمایت و پشتیبانی جامعه بین‌المللی از ایران شده که این خود فی نفسه بسیار ارزشمند است.»

وی در عین حال گفت: «البته منافع اقتصادی کشور ما از برجام در اثر تحریم‌های آمریکا به‌شدت کاهش پیدا کرده است اما اروپایی‌ها و دیگران تلاش می‌کنند راه‌های جبرانی پیدا کنند.»

عراقچی به دستاوردهای برجام برای ایران اشاره کرد و گفت: «برجام بسیاری از تحریم‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران را از بین برده است، برنامه هسته‌ای ایران اکنون در محیطی بسیار شفاف و منطقی به حرکت خود ادامه می‌دهد، اتهام‌هایی که سابقا وجود داشته و پرونده پی‌ام‌دی، همه اینها بسته شده است. قطعنامه‌های شورای امنیت که ایران را تهدید معرفی می‌کرد، همه از بین رفته و اینها مزایایی است که باعث شده ماندن ایران در برجام همچنان منفعت داشته باشد.»

وی سپس تاکید کرد تا زمانی که این منافع وجود دارد، ایران به حضور در برجام ادامه می‌دهد اما از لحظه‌ای که به این نتیجه برسد که این منافع وجود ندارد، تصمیم دیگری خواهد گرفت.

تکرار تجربه شکست‌خورده

عراقچی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر ایران نیز گفت: «تحریم‌های آمریکا موضوع جدیدی نیست، نزدیک ۴۰ سال است که ایران با این تحریم‌ها روبه‌رو است و اکنون بسیار خوب می‌داند چگونه راه خود را پیدا کند، طی ۴۰ سال گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران قوی‌تر شده است.»

وی ادامه داد: «روسای جمهوری قبلی آمریکا این مسیر را امتحان کرده‌اند، هر تحریمی که می‌توانستند اعمال کردند و هر گونه تهدیدی کردند اما در نهایت مجبور به آمدن پای میز مذاکره شدند. آقای ترامپ تجربه شکست خورده را تکرار می‌کند.» عراقچی با اشاره به اینکه آمریکا ۴۰ سال پیش نزدیک‌ترین متحد خود را در منطقه از دست داد، تاکید کرد: «شاه در ایران نزدیک‌ترین متحد آمریکا بود و در خدمت منافع آمریکا، از نظر مردم ایران او فقط مهره‌ای در دست آمریکا بود. آمریکایی‌ها ۴۰ سال است که تلاش می‌کنند وضعیت را به دوران قبل بازگردانند اما موفق نشده‌اند. روسای جمهوری آمریکا راه‌های مختلفی را درخصوص برخورد با ایران امتحان کردند اما همه شکست خوردند، بالاخره مجبور شدند واقعیت و قدرت ایران را بپذیرند و با ایران مذاکره کنند.»

با آمریکای عهدشکن مذاکره نمی‌کنیم

این دیپلمات ایرانی درخصوص خروج آمریکا از برجام و سرنوشت آن پس از این سیاست آمریکا نیز گفت: «توافق هسته‌ای نمرده، فقط آمریکا از آن خارج شده است؛ ایران و سه کشور اروپایی، روسیه و چین این توافق را ادامه می‌دهند. این کشورها متعهد شده‌اند که نبودن آمریکا در توافق هسته‌ای را جبران کنند. ایران با آمریکا به‌عنوان کشوری که تعهدات خود را نقض کرده و از توافقی که همه دنیا از آن پشتیبانی می‌کنند، خارج شده هیچ‌گونه مذاکره‌ای نخواهد کرد و حاضر نیست در این‌خصوص عقب‌نشینی کند یا امتیازی بدهد.»

از دیگر سو مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشور از طرح «ایده‌های جدید» درباره سامانه مالی اروپا برای تعاملات تجاری و اقتصادی با ایران خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عراقچی روز پنج‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری «کیودو» ژاپن گفت: «در جریان مذاکرات با طرف‌های اروپایی، ایده‌ها و راهکارهای تازه و جدیدی از جمله در ارتباط با مدیریت بر این سامانه و ثبت آن در اروپا مطرح شده است.»

اروپا اجازه ندهد برجام به مرگ نزدیک شود

عراقچی با اشاره به اینکه می‌دانیم اروپا برای منزوی کردن ایران، تحت‌فشار آمریکا است تاکید کرد که اما خیلی مهم است که برجام بین ایران و طرف‌های دیگر حفظ شود. معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «مزایای اقتصادی برجام برای ایران کاهش یافته است»، گفت: «اگر این وضعیت ادامه یابد این توافق به «مرگ» نزدیک خواهد شد و تلاش‌های اروپا برای حراست از آن دیگر نتیجه بخش نخواهد بود.»

برنامه به صفر رساندن فروش نفت ایران منتفی است

او با بیان این موضوع که به‌رغم تحریم‌های آمریکا، ایران همیشه برای صادرات نفت راهی یافته است، تاکید کرد: «تردید مشتریان سنتی ایران مثل ژاپن هم که بعضا واردات را متوقف کرده‌اند، باعث نشده است فروش نفت به صفر برسد.» وی گفت: «واقعیت این است که برخی از مشتریان قدیمی ایران، هیچ جایگزینی برای نفت ما ندارند و پالایشگاه‌های آنها با نفت ایران فعال است و نمی‌توانند این وضعیت را تغییر دهند.» معاون وزیر امورخارجه افزود: «مشتریان عمده نفت ایران از جمله چین و هند معافیت دارند و آمادگی خود را برای خرید اعلام کرده‌اند و به این ترتیب برنامه به صفر رساندن فروش نفت ایران منتفی است.»

توصیه به شرکت‌های ژاپنی

معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ میلادی سفیر ایران در توکیو بود در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «شرکت‌های ژاپنی باید در این شرایط، اندیشه خلاق برای ادامه تجارت با ایران داشته باشند و از احتیاط‌های غیرضروری خودداری کنند.» وی ادامه داد: «درباره تحریم‌های آمریکا و شکایت توکیو از این وضعیت لازم است به این موضوع توجه شود که ایران نزدیکی روابط ژاپن و آمریکا را درک می‌کند و به انتخاب ژاپن برای گزینش دوستانش احترام می‌گذارد اما تاکید می‌کند که این نباید به منزله توقف همکاری با ایران باشد و همیشه راه‌هایی وجود دارد و باید خلاقانه ساختارهای جدید همکاری را پیدا کرد.» در ادامه معاون سیاسی وزیر امور خارجه از «حمایت‌ها و پایبندی ژاپن به برجام» تجلیل کرد و افزود: «مجاری ارتباطی هنوز میان دو کشور وجود دارد و فشار آمریکا نتوانسته است همکاری دوستان قدیمی را متوقف کند.» وی تاکید کرد که ایران انتظار دارد ژاپن واردات نفت و تجارت با تهران را ادامه دهد و «تسلیم فشارهای آمریکا» نشود.

هشدار صالحی به اروپا

پیش‌تر نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با انتقاد از کشورهای اتحادیه اروپا به‌دلیل تعلل در بهره‌مندسازی ایران از منافع برجام و مقابله عملی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هشدار داد که صبر ایران درحال تمام شدن است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، صالحی روز سه‌شنبه در مصاحبه با رویترز اعلام کرد در صورتی که ایران از منافع اقتصادی حاصل از برجام بهره‌مند نشود، ممکن است غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را از سر بگیرد. صالحی افزود: «قطعا یک پیام هشدار را به ایشان (موگرینی) منتقل خواهم کرد: فکر می‌کنم زمان صبوری برای مردم ما درحال محدود و محدودتر شدن است... زمان‌بندی موردنظر (توسط اروپا) که در حد چند ماه بود، رو به اتمام است.»