مخالفت 3 فراکسیون با استیضاح ظریف

دیروز محمدجواد ابطحی یکی از نمایندگان عضو فراکسیون ولایی که از طراحان و امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر امور خارجه است، در گفت‌و‌گویی از تلاش مجتبی ذوالنور دیگر عضو این فراکسیون برای پس گرفتن امضاهای طرح استیضاح ظریف خبر داد. مجتبی ذوالنور که پیش از این طرح سوال از رئیس جمهوری را تدوین و به صحن علنی کشاند، همان نماینده‌ای است که شهریورماه امسال نیز تلاش کرد طرح استیضاح سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش را از دستور کار خارج کند.  البته عصر دیروز و پس از حضور ظریف در کمیسیون امنیت ملی برای پاسخ به متقاضیان استیضاح، مسعود گودرزی عضو این کمیسیون اعلام کرد که بررسی استیضاح ظریف به بعد از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس موکول شده است. او دلیل این امر را تعداد بالای سوالات از وزیر امور خارجه خواند.

فراکسیون ولایی مخالف استیضاح

طرح استیضاح وزیر امور خارجه که هفته گذشته با امضای ۲۴ نفر از نمایندگان و در یازده محور تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد، البته حمایت هیچ یک از فراکسیون‌های مجلس را جلب نکرده است؛ با وجود آنکه ۲۴ امضا‌کننده این طرح، از اعضای کمیسیون نمایندگان ولایی یعنی اصولگرایان مخالف دولت هستند؛ اما دیروز حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که طرح استیضاح ظریف نظر فراکسیون نمایندگان ولایی نیست. او تاکید کرد که برهه فعلی زمان حساسی است و در شرایط فعلی چنین استیضاح‌هایی به نفع کشور نیست.

نظر منفی هر ۳ فراکسیون

همچنین کاظم جلالی، رئیس فراکسیون مستقلین هم دیروز در میان خبرنگاران تاکید کرد که فراکسیون‌های مجلس اقبالی به استیضاح ظریف نشان نداده‌اند. جلالی درباره این استیضاح توضیح داد: فارغ از آنکه اظهارات ظریف درباره پولشویی صحیح است یا غلط، در شرایط فعلی سیاست خارجی ما در خط مقدم مبارزه با تحریم‌ها است و همه برنامه‌هایی که خصوصا در حوزه اقتصاد طراحی می‌شود، یک پایه اصلی آن وزارت خارجه است. او با بیان اینکه بر این اساس استیضاح وزیر امور خارجه به مصلحت کشور نیست، ادامه داد: در شرایط فعلی بیشتر از همیشه نیاز به همدلی و وحدت داریم و همه مسوولان باید توان خود را برای عبور از شرایط تحریم بگذارند، بنابراین همه باید وزارت خارجه را تقویت کنیم تا وظایفش را به خوبی انجام دهد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: بنده با فراکسیون‌های دیگر مجلس هم درباره استیضاح ظریف صحبت کرده‌ام که آنان هم اقبال زیادی به این استیضاح نشان ندادند و امیدوارم کسانی که متقاضی استیضاح وزیر امور خارجه هستند، از پاسخ‌های وی قانع شوند و بحث به صحن علنی کشیده نشود.

جلالی در عین حال تاکید کرد که اگر استیضاح ظریف به صحن علنی کشیده شود، مجلس شورای اسلامی با آرای بالاتر از گذشته به آقای ظریف اعتماد می‌کند اما به هر صورت این میزان وقت‌گیری مجلس به مصلحت نیست.

از سوی دیگر دیروز جلال میرزایی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با اشاره به حضور ظریف در جلسه روز گذشته این فراکسیون، توضیحات ظریف در خصوص پولشویی به اعضای فراکسیون امید را قانع‌کننده خواند. او با بیان اینکه در این جلسه اعضای کمیته‌های سیاسی و روابط خارجی و هیات‌رئیسه فراکسیون امید دغدغه و نگرانی‌های خود را در حوزه سیاست خارجی مطرح کردند، یادآور شد: ظریف درباره مسائل مورد نظر نمایندگان پاسخ‌های خود را ارائه کرد و توضیح داد که سیاست خارجی چگونه در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای از منافع جمهوری اسلامی و امنیت ملی دفاع می‌کند.

از سوی دیگر، روند حمایت از ظریف در خارج از مجلس نیز ادامه دارد. محمد مهاجری از چهره‌های اصولگرا در گفت‌و‌گو با جماران، در این باره گفت: اینکه امروز هجمه‌ها به ظریف هم از طرف براندازان و هم از طرف تندروهای داخلی صورت گرفته و حتی بعضی از رسانه‌های ضدانقلاب نیز ورود کردند، نشانگر این است که آنها با همدیگر هم‌سو هستند. به گفته مهاجری حرف آقای ظریف تنها نقدی بر وجود مواردی از پولشویی در داخل کشور بود، اما جریان تندرو در این ماجرا، خود را معادل نظام گرفت و گفت حالا که به من می‌گویید پولشو، در واقع به نظام چنین انگی می‌زنید.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در واقع جریان تندرو آدرس داد که پولشویی که ظریف متهمش کرده، خود این جریان است.

مهاجری افزود: آقای ظریف، فردی پرقدرت است و حتی بدون چنین کمپین‌هایی نیز از پس هجمه‌های [نسبت به] خود برمی‌آید. زیرا وی در استدلال، نحوه بیان و هم به لحاظ پشتوانه‌های نظام دستش پُر است؛ بنابراین وی با چنین هجمه‌هایی از دور خارج نخواهد شد. از سوی دیگر آیت‌الله غروی، از چهره‌های اصولگرا و عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره استیضاح ظریف از سوی عده‌ای از نمایندگان متعلق به طیف جبهه پایداری در مجلس، با تاکید بر اینکه باید افرادی را که در بخش خاکریز روابط بین‌الملل فعال هستند، تقویت کنیم‌،گفت: نباید افرادی را که نقش مهمی در مسائل بین‌المللی دارند تضعیف کنیم؛ چراکه این موضوع به صلاح کشور نیست.

او با بیان اینکه استیضاح ظریف جلوه خوبی ندارد و مورد تایید نیست، تاکید کرد: مجلس شان خود را حفظ کند؛ قطعا برای سخنان ظریف مدارکی وجود دارد.  محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه چندی پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته بود: «پولشویی یک واقعیت در کشور ماست... من نمی‌خواهم پولشویی را به جایی نسبت بدهم... آنجا‌هایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صد‌ها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور کنند. من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم به این کار، من افرادی را که در این قضیه منافع دارند فکر می‌کنم پشت القای این تصورات هستند.» همین اظهارات بهانه‌ای شد تا مخالفان سیاست‌های او، در مجلس استیضاح ظریف را به جریان بیندازند.

دفاع ظریف در کمیسیون امنیت ملی

وزیر امور خارجه که برای پاسخ به سوال متقاضیان استیضاح دیروز در جلسه عصر کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافت، در پاسخ به سوالات نمایندگان گفت: من به‌عنوان فردی که همواره از نظام جمهوری اسلامی دفاع کرده‌ام می‌گویم که در ایران مانند همه دنیا پولشویی وجود دارد؛ اما امیدوارم با تصویب لوایحی که توسط دولت به مجلس ارائه شده جلوی رخنه این کار را بگیریم.

بر اساس آنچه خبرگزارس فارس از اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی گزارش داد، با اشاره به محورهای استیضاح، گفت: تعدادی از سوالات در خصوص پولشویی بود و من اعلام کردم که حرف‌هایم در این خصوص کاملا واضح است و برخی از حرف‌هایی که در صحبت من وجود نداشت از سوی برخی افراد دیگر مطرح شده است. وزیر امور خارجه گفت:‌ من به‌عنوان فردی که همواره از نظام دفاع کرده‌ام و همه جا واقعیت‌ها را گفته‌ام اعلام می‌کنم که این واقعیت که پولشویی در ایران مانند همه کشورها وجود دارد به معنای همراهی ما نیست. مهم آن است که با پولشویی برخورد لازم صورت گیرد.

ظریف افزود: پولشویی از سوی گروه‌های مواد مخدر و فسادهای موجود در کشور صورت می‌گیرد ضمن اینکه افرادی که فرار مالیاتی دارند هم در مسیر پولشویی فعال هستند.  وزیر امور‌خارجه همچنین گفت: البته گروه‌هایی ممکن است منافعی داشته باشند و به‌دنبال فضاسازی علیه این کار باشند.