استقبال ایران از برگزاری مذاکرات صلح یمن در سوئد

به گزارش «ایسنا» وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه خواستار اعمال فشار جامعه جهانی برای قطع صادرات جنگ‌افزار به ائتلاف عربی شده و گفته است که این امر می‌تواند «روند صلح را تسهیل» کند.

در این بیانیه آمده است: «وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه آغاز گفت‌وگوهای یمنی - یمنی در سوئد تحت نظارت سازمان ملل متحد، ضمن استقبال و اعلام حمایت از این گفت‌وگوها، تمامی طرف‌های یمنی را به مشارکت سازنده و مسوولانه در گفت‌وگوهای استکهلم دعوت کرده و از آنها می‌خواهد با برداشتن گام‌های اعتمادساز، زمینه لازم را برای دستیابی به یک تفاهم جامع فراهم کنند که به درد و رنج و محاصره ظالمانه مردم یمن پایان دهد.»

در عین حال جمهوری اسلامی ایران با یادآوری رویکرد جامع خود نسبت به حل بحران یمن که از آغاز جنگ و تجاوز ظالمانه به یمن در قالب ارائه طرح صلحی ۴ ماده‌ای بروز یافت و خواهان توقف فوری جنگ، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، آغاز گفت‌وگوهای یمنی - یمنی و تشکیل دولت فراگیر یمنی شد، در این بیانیه بار دیگر تاکید می‌کند که بحران یمن راه‌حلی جز راهکار سیاسی مبتنی بر گفت‌وگوهای یمنی - یمنی ندارد و از جامعه جهانی می‌خواهد با ایفای نقش موثر و جدی از جمله از طریق اعمال فشار به کشورهای صادر‌کننده سلاح به متجاوزان، روند صلح را تسهیل کرده و اجازه دهند مردم یمن به دور از دخالت بیگانگان، سرنوشت و آینده کشور خود را رقم زنند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه تجربه تلخ نزدیک به چهار سال جنگ و تجاوز ویرانگر علیه مردم یمن، هیچ‌یک از اهداف سیاسی و سیطره‌جویانه جنگ‌طلبان را محقق نکرده و تنها به نابودی منابع اقتصادی و زیرساخت‌ها و کشته شدن هزاران نفر از زنان و کودکان و دیگر اقشار مردم مظلوم اما ایستاده و مقاوم یمن و بروز یک فاجعه تمام‌‌عیار انسانی منجر شده، تاکید شده است: «وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با اغتنام فرصت، آمادگی خود را برای همکاری با جامعه بین‌المللی برای حل هر چه سریع‌تر بحران یمن اعلام و بر ضرورت تسریع در روند ارسال کمک‌های انسانی به این کشور تاکید و بر این اعتقاد است که تلاش برای پایان بخشیدن به بحران و فاجعه انسانی در یمن، مسوولیت تاریخی جهان امروز ماست.»

تاکید بر طرح چهار ماده‌ای ایران

همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در نشست خود با رسانه‌ها با بیان اینکه ایران از انجام مذاکرات یمنی – یمنی در استهکلم سوئد استقبال می‌کند، اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاشی که بتواند در کاهش آلام مردم یمن موثر باشد استقبال می‌کند.»

به گزارش «ایسنا» این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به طرح چهار ماده‌ای که توسط ایران در سال‌های اولیه بحران یمن برای حل این بحران ارائه شد، گفت: «ما فکر می‌کنیم این طرح چهار ماده‌ای می‌تواند راهکار مشخصی برای حل این بحران، انجام گفت‌وگوهای یمنی – یمنی و پایان فاجعه‌ای که در این کشور درحال رخ دادن است، باشد و ما از هر تلاش صادقانه‌ای در این زمینه که مبتنی بر حفظ تمامیت ارضی یمن، حفظ حقوق مردم یمن، ایجاد آتش‌بس در این کشور و انجام گفت‌وگوهای یمنی – یمنی باشد استقبال می‌کنیم و به تحقق آن کمک خواهیم کرد، چراکه علاقه‌مند نیستیم که وضعیت نا‌هنجار کنونی در این کشور همچنان ادامه پیدا کند.»

طرح صلح

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز نهم آبان، خواهان آتش‌بس در یمن و آغاز گفت‌وگوهای صلح طی ۳۰ روز پس از این تاریخ شد. او با اظهار اینکه «ما به اندازه کافی و طولانی شاهد این منازعه بوده‌ایم» خبر داد که عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی آماده‌اند در مذاکرات صلح شرکت کنند. وزیر دفاع آمریکا اضافه کرده بود که چنین آتش‌بسی باید براساس عقب‌نشینی به مرزها باشد و حملات و بمباران‌ها متوقف شود تا مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، بتواند آنها را در سوئد گرد هم بیاورد.

در همان روز، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای خواستار پایان درگیری در یمن و آغاز مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل شد. پمپئو در این بیانیه گفت: «اکنون زمان پایان دادن به تخاصم فرارسیده است. از جمله اینکه حملات موشکی از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها به عربستان سعودی و امارات متوقف شود ومتعاقب آن نیروهای ائتلاف (به رهبری عربستان) نیز حملات به مناطق پرجمعیت را متوقف کنند.»

اظهارات این دو وزیر آمریکایی با استقبال شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شد و ازجمله دولت قطر در بیانیه‌ای ضمن استقبال از دعوت آمریکا برای پایان جنگ، از هرگونه تلاش دیپلماتیک بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت، ابتکارهای منطقه‌ای و گفت‌وگو بین طرف‌های درگیر حمایت کرد. پیش‌تر بریتانیا و نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیز از اظهارات مقام‌های آمریکایی استقبال کرده بودند.

طرح سنا

اعضای سنای آمریکا چهارشنبه هفتم آذرماه پس از شنیدن اظهارات وزیر امورخارجه و وزیر دفاع این کشور درباره جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، با ۶۳ رای موافق در مقابل ۳۷ رای مخالف به بررسی قطعنامه پایان دادن حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن رای داد. بنا بر گزارش‌ها جیمز متیس وزیر دفاع و مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا، استدلال‌هایی را در دفاع از ادامه حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن مطرح کردند اما این توضیحات «تاثیر کمی در تغییر نظر سناتورهای مخالف داشت.»

به گزارش آسوشیتدپرس، این قطعنامه به پیشنهاد برنی سندرز سناتور مستقل، مایک لی سناتور جمهوری‌خواه از یوتا و کریس مورفی سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت مطرح شده است و اکنون این قطعنامه قرار است برای بررسی نهایی در صحن علنی سنا به رای گذاشته شود. حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در جنگ یمن انتقاد شماری از اعضای کنگره ایالات‌متحده را درپی داشته است.

روز ۲۳ آبان، انور قرقاش، وزیر مشاور در امورخارجه امارات، بار دیگر از حمایت کشورش از گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد خبر داد و همزمان با اظهارات او، سه فرمانده نیروهای دولتی یمن به خبرگزاری فرانسه گفتند که به آنها دستور داده شده تا عملیات در بندر الحدیده علیه حوثی‌ها را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند. مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن هفته گذشته در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت طرف‌های درگیر در جنگ یمن به او «تضمین‌های محکمی» داده‌اند که در دور بعدی مذاکرات صلح در سوئد، شرکت کنند. در سال ۲۰۱۵ به‌دنبال تصرف صنعا پایتخت یمن توسط حوثی‌ها و متحدان آنان و پیشروی آنها به سمت جنوب، عربستان سعودی و امارات متحد عربی برای حمایت از دولت عبدربه منصورهادی وارد جنگ داخلی یمن شدند.

به گفته سازمان ملل متحد در طول جنگ یمن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و بیش از ۲ میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

همزمان سازمان ملل متحد هشدار داده است که نیمی از مردم یمن، یعنی حدود ۱۴ میلیون نفر، با قحطی روبه‌رو هستند.

مذاکرات صلح یمن در ژنو، در ماه سپتامبر امسال به‌دلیل امتناع حوثی‌ها از حضور در این مذاکرات بدون نتیجه پایان یافت.

عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی را متهم کرد که از سفر نمایندگان این گروه برای شرکت در مذاکرات صلح جلوگیری کرده‌است. حوثی‌ها همچنین گفته بودند که سازمان ملل نتوانسته است بازگشت هیات مذاکره‌کننده این گروه به صنعا را تضمین کند به همین دلیل آنها در این مذاکرات حضور نیافتند.