کاهش امضاهای طرح استیضاح ظریف

ابطحی اظهار کرد: مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در حال رایزنی برای پس گرفتن امضای استیضاح‌کنندگان وزیر امور خارجه است. وی افزود: بنده در نامه‌ای که در دست وی دیدم، مشاهده کردم که ۶ نفر امضای خود را پس گرفتند، ولی خودم امضایم را پس نگرفتم. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: حتما این استیضاح از حد نصاب می‌افتد. جواد ابطحی در گفت‌وگو با «ایسنا» نیز اظهار کرد: اکثر امضا‌‌کنندگان استیضاح آقای ظریف از فراکسیون ولایی هستند، اما این بدان معنا نیست که موضع این فراکسیون استیضاح وزیر خارجه باشد، کما اینکه آقای ذوالنور از اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون ولایی به‌دنبال پس گرفتن امضاهاست چون معتقدم استیضاح در شرایط کنونی به صلاح نیست. وی افزود: با این وجود بنده پای امضای استیضاح آقای ظریف ایستاده‌ام البته آقای ذوالنور هم توانسته تعدادی از امضاها را پس بگیرد. از سوی دیگر کمال دهقان فیروز‌آبادی عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استیضاح ظریف گفت: حدود 8 نفر از درخواست‌کنندگان استیضاح با توجه به شرایط فعلی کشور و همچنین توضیحات وزیر در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت امضاهای خود را پس گرفتند. او گفت: در صورت از حد نصاب خارج نشدن استیضاح وزیر امور خارجه، اولین یکشنبه بعد از تعطیلات مجلس با حضور ظریف و درخواست‌کنندگان استیضاح این موضوع بررسی خواهد شد. در همین ارتباط حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: نمایندگانی که طرح استیضاح وزیر امور خارجه را ارائه دادند، پس از شنیدن سخنان دکتر ظریف در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی و مشورت با سایر نمایندگان قانع شدند و به نظرم این طرح به صحن علنی نخواهد آمد. طرح استیضاح محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با ۲۴ امضا و در ۱۱ محور روز سه‌شنبه ششم آذرماه ۹۷ تحویل هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه یکشنبه این هفته که با حضور ظریف برگزار شد، مقرر کردند که در مورد استیضاح وزیر امور خارجه تا ۲ هفته دیگر بررسی‌های بیشتری انجام شود. حسینعلی حاجی دلیگانی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم طراح این استیضاح است.

تقدیم طرح استیضاح وزیر علوم به هیات‌رئیسه

در کنار بررسی طرح استیضاح ظریف، استیضاح وزیر علوم با ۱۰ محور نیز روز گذشته تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد. به گفته علی‌اصغر یوسف‌نژاد، بیش از ۸۰ نماینده طرح استیضاح وزیر علوم را تقدیم هیات‌رئیسه کرده‌اند. به گفته یوسف‌نژاد، هیات‌رئیسه این استیضاح را برای بررسی به کمیسیون آموزش ارجاع کرده است.

زمان حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای ارائه لایحه بودجه

در خبر دیگر از مجلس بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت: رئیس‌جمهوری روز یکشنبه ۲۵ آذرماه با حضور در مجلس، لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را تقدیم می‌کند. نعمتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس توافق دولت و مجلس، لایحه بودجه سال آینده پس از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس ارائه می‌شود. به گزارش «ایرنا» وی یادآور شد: نمایندگان مجلس هفته آینده برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند و خانه ملت تعطیل است، رئیس‌جمهوری نیز آخر این هفته سفر استانی دارد، بنابراین بنا شد لایحه بودجه۹۸، روز ۲۵ آذرماه به مجلس تقدیم شود.