رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از دستور علی لاریجانی رئیس مجلس به این مرکز، برای تدوین طرح اصلاحی جدیدی برای اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خبر داد. لاریجانی این فرمان را پس از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره این قانون، صادر کرد. مجلسی‌ها طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را به منظور محدود کردن دایره مستثناشدگان این قانون تدوین و در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ۶/ ۶/ ۱۳۹۷به تصویب رساندند. رئیس‌جمهوری نیز پس از تایید این قانون از سوی شورای نگهبان، در تاریخ۲۷/ ۶/ ۱۳۹۷ این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد. ماجرا اما از آنجا آغاز شد که برخی مقامات در پی کسب معافیت از شمول این قانون به تکاپو افتادند و در این میان، برخی مشمولان قانون نیز تا موعد ۲۶ آبان ماه، پست‌های خود را ترک کردند؛ از میان افرادی که داوطلبانه استعفا کردند، می‌توان به شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، محمدعلی افشانی شهردار تهران و برخی استانداران اشاره کرد.

با این همه اما انتقادات به معافیت برخی از شمول این قانون، بر شدت انتقادات از نحوه اجرای آن افزود.

دستور لاریجانی

براساس آنچه روز گذشته خبرگزاری خانه ملت گزارش داد، کاظم جلالی درباره دستور لاریجانی به تدوین اصلاحیه‌ای بر این قانون گفت: در پی بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در درس خارج فقه ایشان در مورد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، رئیس مجلس، ملاحظات معظم‌له برای اصلاح قانون را به بنده به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کردند.

او افزود: بر این اساس مقرر شد با همکاری جمعی از نمایندگان، کارشناسان، پژوهشگران و معاون قوانین مجلس طرحی را جهت اصلاح قانون مطابق با نظر رهبر معظم انقلاب تدوین و آماده کنیم. ما بررسی نکات و ملاحظاتی که رهبر معظم انقلاب داشتند را هرچه سریع‌تر در دستور کار گروه کارشناسی قرار می‌دهیم و ان‌شاءالله آن را به مجلس و کمیسیون تخصصی ارائه خواهیم کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته در ابتدای جلسه درس خارج‌فقه ضمن تاکید بر اهمیت و لزوم اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان توضیحاتی درخصوص برخی خلأهای این قانون و درخواست‌های برخی مسوولان از ایشان برای کسب مجوزِ ابقای تعداد معدودی از مدیران بازنشسته، بیان کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از سخنانشان گفتند: «اصل قانون، قانون خوبی است منتها اطلاق قانون، اطلاق درستی نیست یعنی اینکه هر بازنشسته‌ای باید به‌کار گرفته نشود، این اطلاق درست نیست. چون بعضی از افراد هستند بله، مثلا ۳۰ سال هم خدمت کرده‌اند، بازنشسته هم شده‌اند، فرض کنید که ۲۰ ساله بوده، ۱۸ ساله بوده استخدام شده، حالا هم یک مردی ۴۸ ساله، ۵۰ ساله است، وقت کارش است و تجربه خوبی هم پیدا کرده، جایگزین هم ندارد؛ این است دیگر؛ قانون این را هم شامل می‌شود، اما شمول قانون نسبت به این جور آدم‌هایی که کم و بیش پیدا می‌شوند، ممکن است زیاد هم نباشند، درست نیست.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: «خب حالا [آن] مسوول، آن مدیر چه کار کند برخلاف قانون؟ اینجا به فکر ولایت فقیه می‌افتند که بالاخره ولی‌فقیه اجازه بدهد. می‌آیند از ما سوال می‌کنند. و الّا اصل این قانون، قانون خوبی است، باید هم اجرا بشود و بهترش هم همین است که خود نمایندگان محترم مجلس قانون را جوری ترتیب بدهند و اصلاح کنند که دیگر این اشکالات پیش نیاید، مجبور نشوند که به اجازه‌ رهبری متوسل بشوند.»

نحوه بازنگری در قانون

سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو فراکسیون جوانان مجلس و از طراحان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان روز گذشته ضمن تشکر از حمایت مقام معظم رهبری از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: این قانون را جزو افتخارات می‌دانیم چراکه خلأ آن احساس می‌شد بنابراین اجرای آن با در نظر گرفتن شاخص‌های صریح‌تر و دقیق‌تر و متقن ادامه پیدا می‌کند. قاضی‌زاده‌هاشمی به خبرآنلاین گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در این قانون برخی از شرکت‌ها و موسسات مختلف که وابسته به دستگاه‌های اجرایی بودند یا موضوعات شمول نداشتند را اضافه کردیم؛ بنابراین دایره شمول قانون بازنشستگان را قوی‌تر خواهیم کرد و قطعا بر اجرای دقیق آن هم تاکید می‌کنیم. این نماینده مجلس با بیان اینکه قانون فعلی در ۵۰، ۶۰ درصد موضوعات اجرا شده یا درحال اجرا است، گفت: جلسات نهادهای نظارتی درمورد افراد و اسامی تحت شمول نیز در حال بررسی موضوع است.او ادامه داد: برخی از افراد تلاش کردند برای برخی مصادیق اخذ مجوز کنند. در واقع آنها در طول روند بیش از یک سال بررسی این قانون هیچ دغدغه‌ای را با مجلس شورای اسلامی مطرح و اصولا هیچ شاخص دقیقی را به ما ارائه نکردند و بعضا افرادی که پیگیری‌هایی را انجام دادند شاخص‌های مشخصی نداشته‌اند. به هر حال این قانون، یک قانون یک‌شبه نبوده است بلکه چندین جلسه در کمیسیون اجتماعی، صحن مجلس و... بحث شده بود که این دسته از افراد هیچ مراجعه‌ای به مجلس نداشتند. قاضی‌زاده‌هاشمی درباره روال اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: پس از اقدامات مطالعاتی و کارشناسی، ضمن آنکه طرح فعلی به قوت خود اجرا خواهد شد، اصلاحات در قالب طرح جداگانه‌ای در مجلس بررسی می‌شود. از سوی دیگر مهدی مقدسی نماینده اراک هم در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: دیدگاه رهبری این بود که راه برای مدیران جوان بیشتر باز شود. ما این را به فال‌نیک می‌گیریم و در صدد هستیم یک طرح دو فوریتی آماده کنیم که دامنه شمول قانون را وسیع‌تر کند و تعداد افراد بیشتری شامل این قانون شوند ضمن اینکه استثنائاتی که خودشان اجازه دادند محدودتر شود. او همچنین گفت: ما درباره افرادی که در شرف بازنشستگی قرار دارند، سوابق‌شان پر شده و سن‌شان بالاست ولی سوابق‌شان را به صندوق‌های بیمه نبرده‌اند پیش‌بینی‌هایی خواهیم داشت. همچنین مواردی که استثنا قائل شدیم را با نظر رهبری محدودتر می‌کنیم تا نتوانند مجوز بازگشت به‌کار بگیرند از جمله در مورد سازمان صداوسیما. همچنین مواردی که افراد بازنشسته سن کمی دارند و تعدادشان بسیار کم است را می‌شود از این قانون مستثنی کرد.