به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، مارک فیتزپاتریک، مقام اسبق وزارت‌خارجه آمریکا در مطلبی با رد ادعای پمپئو مبنی بر اینکه آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، نوشت: ایران در اول دسامبر اعلام کرد که موشک بالستیک میان‌برد خود را با موفقیت آزمایش کرده است و به این ترتیب مهمات بیشتری در اختیار دشمنان حکومت ایران برای تسلیح کمپین خصومت علیه تهران قرار گرفت. اما دولت ترامپ بار دیگر در این مورد به مبالغه‌گویی پرداخته است. مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا ضمن محکوم کردن این آزمایش موشکی مدعی شد که این عمل نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان‌ملل در سال ۲۰۱۵ است. با وجود آنکه این آزمایش را می‌توان تحریک‌آمیز و بر خلاف روح قطعنامه ۲۲۳۱ قلمداد کرد اما این عمل به هیچ‌وجه «نقض» این قطعنامه نیست. برخلاف قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت که ایران را از انجام هرگونه آزمایش موشکی منع می‌کردند، در قطعنامه ۲۲۳۱، تنها از ایران خواسته شده است تا موشک‌های بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش نکند. این لحن توصیه‌ای شورای‌امنیت دلیل آن است که در طول دو سال گذشته پس از هربار آزمایش موشکی ایران آمریکا و متحدان اروپایی آن تنها با انتشار بیانیه‌ای این عمل را در راستای روح قطعنامه ۲۲۳۱ ندانسته‌اند. بنابراین چرا اکنون وزارت‌خارجه مدعی است چنین آزمایشی نقض قطعنامه شورای امنیت است؟ با اطمینان می‌توان گفت که وکلای وزارت‌خارجه به پمپئو توصیه کرده‌اند از چنین اظهارنظری خودداری کند. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اما گزاره محافظه‌کارانه‌تری را انتخاب و این آزمایش موشکی را در راستای نقض «روح» قطعنامه توصیف کرد.

سیاست‌خارجی متناقض آمریکا

پمپئو در سخنان خود با هدف مبالغه در مورد تهدید این آزمایش موشکی اعلام کرد که موشک آزمایش شده در اول دسامبر می‌تواند مناطقی از اروپا را مورد هدف قرار دهد. برای اروپایی‌ها این موضوع می‌تواند ترسناک به‌نظر بیاید. این موشک «خرمشهر» نام دارد و با استناد به اطلاعات محدود می‌تواند فاصله‌ای ۲۲۰۰ کیلومتری را با حمل یک کلاهک هزار کیلوگرمی طی کند. بنابراین در صورتی که این موشک از نقطه مرزی ایران به سمت اروپا نیز شلیک شود تنها قادر به مورد هدف قرار دادن آتن و بخارست است. اما هیچ دلیلی برای اروپایی‌ها وجود ندارد تا نسبت به حمله موشکی ایران نگران باشند.

اگر این موشک توانایی حمل چند کلاهک هسته‌ای را به‌طور همزمان داشته باشد کلاهک‌ها بسیار کوچک خواهند بود و نمی‌توان آنها را کلاهک هسته‌ای دانست. نگارنده این مطلب در ادامه مدعی می‌شود که دو آزمایش موشک خرمشهر در جولای ۲۰۱۶ و ژانویه ۲۰۱۷ ناموفق بوده است. مدل مبالغه در مورد برنامه موشکی ایران موجب منحرف شدن تمرکز بر خطرناک‌ترین وجه موشک‌های ایران یعنی ارسال‌ آنها به یمن و لبنان می‌شود. با این حال سیاست آمریکا برای مقابله با انتقال این موشک‌ها گرفتار تناقض‌هایی است. در واقع با مطرح کردن چند شرط برای ایران که تهران هرگز با مجموع آنها موافقت نخواهد کرد تلاش آمریکا برای توقف انتقال این تسلیحات تضعیف شده است. حتی اگر ایران انتقال موشک و راکت‌ها را متوقف سازد، سیاست کنونی آمریکا به‌نحوی است که امتیازی را به ایران اعطا نمی‌کند مگر آنکه همه شروط از سوی تهران پذیرفته شوند.

از سوی دیگر بهترین راهکار برای جنگ یمن سازماندهی یک آتش‌بس و همچنین آغاز گفت‌و‌گو میان تهران و ریاض است. پمپئو و متیس در ۳۱ اکتبر به‌طور علنی از عربستان خواستند ظرف مدت ۳۰ روز به مذاکرات صلح سازمان‌ملل بپیوندد. این مدت اکنون بدون هیچ دستاوردی به پایان رسیده است. برخی امیدوارند آمریکا با اعمال فشار بر متحدان عرب خود آنها را وادار به مذاکره کند. اما بر خلاف این باور، دولت ترامپ در حال افزایش حمایت خود از ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای جنگ در یمن است با اینکه کنگره دارای نظر متفاوتی در این باره است. برایان هوک، از مقامات ارشد وزارت‌خارجه و مسوول امور ایران تهدید کرد گزینه نظامی علیه ایران می‌تواند روی میز قرار بگیرد. هوک خاطرنشان کرد که ایران هیچ دلیلی برای بودن در یمن ندارد. این گزاره در صورتی که آمریکا نیز وارد مهلکه یمن شود در مورد واشنگتن نیز صادق است.