در این جلسه که به درخواست فرانسه و بریتانیا برگزار شد، نمایندگان این دو کشور و آمریکا از آزمایش موشکی اخیر ایران انتقاد کردند اما نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای تاکید کرد که همه فعالیت‌های مرتبط با موشک بالستیک ایران کاملا در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است آن هم در شرایطی که آمریکا این قطعنامه را به‌صورت کامل نقض کرده است. همچنین نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد که آزمایش یک موشک بالستیک از سوی ایران خطرناک و نگران‌کننده بود، اما عجیب نبود. جامعه جهانی نمی‌تواند هر بار که ایران قطعنامه‌های سازمان ملل را با بی‌پروایی زیر پا می‌گذارد، این رفتار را نادیده بگیرد. دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای آمریکا را به ایجاد سردرگمی در مورد عبارت‌‌بندی قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرد و گفت که فعالیت‌های موشکی‌اش مشروع و قانونی است. نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد: «این آمریکا است که صددرصد ناقض همین قطعنامه به‌شمار می‌آید چون به‌طور غیرقانونی از آن خارج شده است.»

سیاست آمریکا ابهام در ۲۲۳۱ است

به گزارش «ایسنا» در بیانیه ایران آمده است: «معرفی برنامه موشکی ایران به‌عنوان اقدامی ناسازگار با قطعنامه مذکور یا تهدیدی منطقه‌ای، یک سیاست فریبکارانه و خصمانه از طرف آمریکا است.» همچنین در این بیانیه با اشاره به اینکه آمریکا به‌رغم معرفی خود به‌عنوان یک کشور قانون‌مدار و حافظ حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی، به‌صورت تناقض‌آمیزی «دکترین خروج از سازمان‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی» را در پیش گرفته، تاکید شده است که خروج غیرقانونی آن از برجام که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تایید شده است، فقط یک نمونه است.

در بیانیه مذکور آمده است: «آمریکا تلاش دارد با ارائه اطلاعات ساختگی و مخدوش و نیز استناد به معیارهای نامرتبط، نوعی ابهام و آشفتگی در تفسیر مفاد مربوطه قطعنامه ۲۲۳۱ ایجاد و از آن علیه ایران سوءاستفاده کند.»

در ادامه تاکید شده که ایران هرگونه تفسیر خودسرانه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ را که در آن از ایران خواسته شده است صرفا از انجام هرگونه فعالیت موشک بالستیک «طراحی‌شده برای حمل کلاهک هسته‌ای» خودداری کند، قاطعانه رد می‌کند. همچنین بار دیگر در این بیانیه تاکید شده که برنامه موشکی ایران انحصارا برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی‌شده و در نتیجه هیچ‌یک از موشک‌های بالستیک آن برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند. در نهایت نیز به آمریکا توصیه شده است به جای ایراد اتهامات بی‌پایه به ایران مبنی بر انجام اقدامات ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱، به اجرای همین قطعنامه تن در دهد.

پاسخ ظریف به اتهامات موشکی

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در سخنانی درباره برنامه موشکی ایران گفت: «ما اصلا برنامه سلاح هسته‌ای نداریم، موشکی را هم برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نمی‌کنیم. موشک‌های جمهوری اسلامی با توجه به اینکه نقطه زن هستند فقط برای سلاح‌های متعارف طراحی شده است.»

به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات‌دولت در پاسخ به موضوعات اخیری که درباره مبحث موشکی ایران مطرح شده است، تاکید کرد: «واضح است که آمریکایی‌ها هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلی اعلام کردند که نه برجام و نه قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت موشکی ایران را محدود نمی‌کند.» ظریف ادامه داد: «با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده و ناقض تعهداتش در قطعنامه شورای امنیت و خود برجام است، ناچار است برای اینکه پوششی جهت نقض‌های خود دست و پا کند این ادعاها را انجام دهد؛ اما همان‌طور که دیدیم شورای امنیت حاضر نشد این ادعای بیجا را بررسی کند.» ظریف در پایان تصریح کرد: «ما بر توان دفاعی خود همواره تاکید و اعلام کرده‌ایم سیاست ما بازدارندگی و تدافعی است و سابقه ما این موضوع را نشان داده است. کشورهایی که درباره توان دفاعی جمهوری اسلامی اظهار نظر می‌کنند سلاح را به منطقه ما سرازیر کردند و باعث ناامنی در منطقه شدند؛ این کشورها نمی‌توانند از جمهوری اسلامی بخواهند توان نظامی نداشته باشد.»

استیصال اروپا

از دیگر سو خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی در رابطه با مواضع تهران و تحولات اخیر گزارش داد: «باوجود گذشت بیش از یک سال از مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران، موضع تهران درخصوص برنامه موشکی‌اش محکم و استوار بوده و این مقامات را مستاصل کرده است.»به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، برنامه موشکی ایران در هفته جاری پس از آنکه مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد تهران به تازگی یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده است، در کانون توجهات قرار گرفت. اکنون آمریکا درحال فشار آوردن بر اتحادیه اروپا است تا اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به‌دلیل برنامه موشکی این کشور مورد بررسی قرار دهد. انگلیس و فرانسه نسبت به آزمایش موشکی نسبت داده شده به ایران ابراز نگرانی کردند و آن را بی‌ثبات‌کننده خواندند، اما اتحادیه اروپا روی حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ متمرکز است که آن را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای خود در عرصه سیاست خارجی طی دهه‌های اخیر می‌داند.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا پس از دیدار با قدرت‌های اروپایی در حاشیه نشست ناتو در بروکسل به رویترز گفت: ما خواهان آن هستیم که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را وضع کند که افراد و سازمان‌هایی را که با توسعه و آزمایش موشک‌های ایران همکاری دارند، هدف قرار دهد. به گزارش رویترز، اسناد محرمانه نشان می‌دهد که انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه مارس پیشنهاد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به‌دلیل برنامه موشکی‌اش را ارائه دادند اما این کار با مخالفت اعضای دیگر اتحادیه اروپا ازجمله ایتالیا که خواهان افزایش روابط تجاری با جمهوری اسلامی هستند، مواجه شد.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند توافق را به خطر بیندازد. بنابر این گزارش، انگلیس، فرانسه و آلمان از زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود، با مقامات ایرانی درباره برنامه موشکی بالستیک این کشور و فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش مذاکره کرده‌اند اما به گفته دیپلمات‌ها، به‌رغم گذشت بیش از یک سال از این رایزنی‌های منظم، ایران بر موضع خود محکم و استوار ایستاده و تاکید کرده است که برنامه موشک‌های بالستیکش دفاعی است و قابل مذاکره نیست.