انتقاد روحانی از نرخ ثابت سوخت

رئیس‌جمهور در ادامه افزایش ایمنی در حمل‌و‌نقل جاده‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این حوزه باید با وزارت ارتباطات همکاری نزدیکی انجام شود تا از طریق سیستم‌های هوشمند کنترل‌ها به گونه‌ای انجام شود که افزایش ایمنی را به دنبال داشته باشیم و اساسا باید از طریق سیستم‌های هوشمند جاده‌ها را امن‌تر کرده و می‌توان از این طریق راننده‌های منظم و دقیق را تشویق و کسانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند به نحوی مورد تذکر قرار داد و برای تشویق راننده‌های منظم می‌توان سوخت ارزان‌تری در اختیار آنها گذاشت و چه اشکالی دارد که در این راستا سوخت دو نرخی اعمال شود. روحانی افزود: سوخت در کشور ما تک‌نرخی است؛ در‌حالی‌که در دنیا در ایام مختلف نرخ‌های متفاوتی دارد.

همچنین رئیس‌جمهوری در این دیدار برای اولین بار از منتقدان تصویب FATF  انتقاد کرد و گفت: کسی که علیه این مساله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست که یک نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود. او همچنین در ادامه سخنانش در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی از تفکیک دو وزارتخانه راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت دفاع کرد و گفت: من تفکیک وزارتخانه‌ها را ضرورت می‌دانستم و می‌دانم،  اما نمایندگان به هر دلیلی در این زمینه با ما همراهی نکردند؛ در‌حالی‌که تفکیک وزارتخانه‌ها به نفع کشور بود.

انتقاد از منتقدان تصویب FATF

حسن روحانی در بخشی از سخنانش در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی که در محل این وزارتخانه و با حضور محمود واعظی  رئیس دفتر رئیس‌جمهور و حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به منتقدان برجام و FATF و با تاکید بر اینکه بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌ها ۲۰ درصد گران‌تر و با وجود همکاری هزینه‌ها کاهش می‌یابد، تصریح کرد: اگر FATF باشد هزینه‌ها ۲۰ درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مساله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد.  به گزارش «ایرنا» روحانی افزود: مگر می‌شود در دنیای امروز ما با بانک‌های دنیا کار نکنیم؟ بعد یک کسی می‌آید و از گوشه‌ای که نمی‌دانیم این تفکر از کجا است مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد یا کنوانسیون امضا شود یا با این گروه مالی کار کنیم اسلام از دست می‌رود. کجا اسلام از دست می‌رود؟ کاش تو اسلام را می‌فهمیدی!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست ‌جمهوری، روحانی اظهار کرد: اینکه برجام باشد یا نباشد باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چقدر سود دارد و نبودنش چقدر می‌تواند ضرر داشته باشد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: اداره کشور با مردم است و باید برای آن از مردم سوال شود. باید هزینه کارها به مردم گفته شود که اگر کاری انجام گرفت یا نگرفت چه تسهیلات و هزینه‌هایی برای مردم به دنبال دارد.

دفاع از تفکیک دو وزارتخانه

روحانی گزارش‌های ارائه‌شده در این جلسه را امیدوارکننده دانست و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه بزرگ و گسترده‌ای است که طبیعتا اداره آن هم دشوار است، از این‌رو از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها  از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کدام به دو وزارتخانه تبدیل شوند و لایحه آن را برای تفکیک مسکن و شهرسازی از راه و حمل‌و‌نقل و بازرگانی از صنعت و معدن به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم. رئیس‌جمهور اضافه کرد: نمایندگان مجلس به هر دلیلی با این لایحه همراهی نکردند، اما تفکیک این وزارتخانه‌ها را امروز هم یک ضرورت و به‌خصوص در شرایط تحریم به نفع کشور می‌دانیم. در شرایط کنونی نیاز داریم که بخش بازرگانی فعال باشد، منتها امروز صنعت و معدن نیز در داخل یک مجموعه قرار دارند و مانند آن است که روی یک خودرویی با ظرفیت ۱۰ تن، باری به وزن ۳۰ تن گذاشته شده باشد که این کار حداقل می‌تواند سرعت این خودرو را کاهش دهد. روحانی خاطرنشان کرد: مسکن و شهرسازی و بخش حمل‌و‌نقل هر کدام مقوله بسیار مهم و گستره بزرگی را شامل می‌شود و در شرایط تحریم نیازمند کارهای ویژه‌ای در این حوزه‌ها هستیم و امیدواریم با توجه به مسوولیت سنگینی که بر دوش دو وزارتخانه مذکور قرار دارد، بهتر از شرایط گذشته شاهد خدمات آنها باشیم.

لزوم شتاب و تحرک در بخش مسکن  

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش  توسعه حمل‌و‌نقل ریلی را به لحاظ ایجاد امنیت و آرامش برای مردم و بهره‌گیری از مزیت‌های ترانزیتی آن، از اولویت فعالیت‌ها در وزارت راه و شهرسازی برشمرد و با اشاره به برنامه‌های گسترده دولت در گسترش خطوط ریلی کشور، تاکید کرد: حدود ۲۰ درصد خطوط راه‌آهن کشور در این دولت احداث شده است. رئیس‌جمهور لزوم شتاب و تحرک در بخش مسکن  را مورد تاکید قرار داد و گفت: از وزیر مسکن و شهرسازی می‌خواهم که عقب‌ماندگی‌های گذشته را در بخش مسکن جبران کند، به نحوی که تحرکات ایجاد شده در این حوزه باعث ایجاد آرامش در بازار مسکن شود.

توجه به بخش حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای

روحانی توجه ویژه به بخش حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: در ۵ سال گذشته در بخش حمل‌و‌نقل کارهای بسیار بزرگی انجام شده و راه‌آهن از اهداف و اولویت‌های مهم دولت یازدهم بوده و امروز هم توسعه آن ضروری است، چراکه وسیله‌ای مطمئن، امن، راحت و با رفاه بیشتر برای جابه‌جایی مسافر و انتقال بار به‌شمار می‌رود. رئیس‌جمهور افزود: یکی از اشکالاتی که در سال‌های گذشته وجود داشته این بوده که در حوزه راه‌آهن، اقدامات کمی انجام شده است. اما در ۵ سال گذشته حدود ۲ هزار کیلومتر خطوط راه‌آهن در سراسر کشور ایجاد شده که نسبت به کل دوره‌های قبل رشد قابل توجهی داشته است و تقریبا ۲۰ درصد خطوط ریلی کشور، در ۵ سال گذشته احداث شده است و مصمم به توسعه روزافزون در این حوزه هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اولویت این دولت توسعه راه‌آهن به‌خصوص اتصال خطوط ریلی به مسیرهای ترانزیت است؛ چراکه از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. راه‌آهنی که به زودی به رشت متصل می‌شود و بخش بعدی آن اتصال رشت به آستارا است، باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود و امیدواریم اینچه برون به گرمسار و برقی کردن راه‌آهن قم به اصفهان و تهران به مشهد نیز به سرعت عملیاتی شود. به گزارش «ایرنا» روحانی گفت: جاده‌های ما ۱۰۰ درصد امن نیست و اگر کسی بخواهد ۲ هزار کیلومتر رانندگی کند بهتر است از قطار استفاده کند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز نیازمند نوسازی در جاده‌ها، وسایل حمل‌و‌نقل، راه‌آهن و لکوموتیو هستیم و این کار باعث رفاه بیشتر مردم، حفظ محیط زیست و امنیت بالاتر می‌شود و باید گام‌های خود را در این زمینه با سرعت بیشتری برداریم. روحانی در ادامه با اشاره به اقدامات خوبی که در زمینه بنادر طی سال‌های اخیر انجام شده، اظهار کرد: در این زمینه ظرفیت بندر چابهار از ۵/ ۲ میلیون تن به ۵/ ۸ میلیون تن افزایش یافته است که می‌تواند تحرک بسیار ارزشمندی را در حوزه حمل‌و‌نقل ایجاد کند. بندر چابهار بخشی از قاره را به  آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا متصل می‌کند و می‌تواند در حوزه حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی کالا نقش بسزایی ایفا کند بنابراین باید توسعه بنادر را با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه توجه به حمل‌و‌نقل هوایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز ۸۰ درصد از پروازهای هوایی، عمدتا از ۱۰ فرودگاه بزرگ کشورمان انجام می‌شود و فرودگاه‌هایی که در شهرهای مختلف ساخته شده و هفته‌ای یکی دو پرواز دارند، عمدتا براساس اولویت‌های اجتماعی و سیاسی بوده است. امروز نیازمند فرودگاه‌های مجهز مخصوصا در شهرهای بزرگ از جمله تهران هستیم و این می‌تواند توسعه حمل‌و‌نقل منطقه‌ای و جهانی را به‌دنبال داشته باشد. روحانی خاطرنشان کرد: در گذشته سرمایه‌گذار خارجی حاضر بود تا تمام فازهای فرودگاه امام را در طول ۲ سال احداث کند و به ازای آن برای چند سال از آن استفاده کند، اما وزیری بود که می‌گفت در سالن‌های ترانزیتی که ایجاد می‌شود، اگر مسافری خارجی برای تغییر مسیر هوایی خود پیاده می‌شود، حتما باید روسری به سر داشته باشد یا مدعی بود که ساختن فرودگاه کار سختی نیست و خودمان می‌توانیم آن را احداث کنیم. از این گونه مشکلات هنوز هم در کشورمان وجود دارد جایی که ورود سرمایه‌گذار و دانشمند خارجی را دارای اشکال می‌دانیم، اما مربی خارجی را برای ارتقای تیم ملی فوتبال خود بدون اشکال می‌شماریم. با چنین کارهایی است که فرصت‌ها را می‌سوزانیم و هدر می‌دهیم. همچنین به گزارش الف، رئیس‌جمهور تاکیدکرد: سال آینده در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی به‌دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

 

انتقاد روحانی از قیمت ثابت سوخت

برندگان و بازندگان یارانه بنزین