او تاکید کرد: ما با حساسیت ویژه برخی مسائل را که برای برخی ایرانیان در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان اتفاق افتاد در تهران و تفلیس دنبال می‌کنیم و درحال مذاکره هستیم و یک‌بار سفیرشان در این‌باره احضار شده است، همچنین برنامه‌های دیگری را هم در دست اقدام داریم. برای ما این مسائل بسیار حساس است. سخنگوی وزارت امورخارجه درباره ممانعت پلیس فرودگاه گرجستان از ورود یک زن ایرانی و بازداشت به‌مدت بیش از ۲۰ ساعت که با رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس‌ نیز همراه بوده است، اظهار کرد: اخبار مربوط به این خانم را دیده‌ایم و با جدیت مساله را دنبال می‌کنیم و همزمان سفارت‌مان ماموریت گرفته است که از نزدیک این مساله را دنبال کند. قاسمی در پاسخ به اینکه ظاهرا گفته شده که این فرد دیپورت شده و به ترکیه بازگردانده شده است؟ گفت: بله. او گفت: ما در هفته‌ها و یکی دو ماه گذشته این اخبار را داشتیم که در مرزهای هوایی و زمینی این کشور تعدادی ایرانی دیپورت شدند. ما این رفتار دولت گرجستان را مورد انتقاد قرار می‌دهیم و مراتب ناراحتی ما به سفیرشان ابلاغ شد و برنامه‌هایی داریم که ظرف یکی دو روز آینده انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه خطاب به تمام ایرانیان گفت: از هرگونه سفر به گرجستان در صورت عدم نیاز و اجبار خودداری کنند تا ایران بتواند در یک سازوکار مشخص چرایی این مشکل و مصائبی که دولت گرجستان برای اتباع ایرانی ایجاد کرده را روشن کند و آنها تکلیف این رفت و آمد ایرانیان را اعلام کنند، البته ما لغو روادید هستیم اما متاسفانه برخی ایرانیان توسط گروه‌های مافیایی که مجوز لازم را ندارند تحت عناوین خرید مسکن و بحث‌های توریستی به این کشور می‌روند و مدارک لازم را ندارند و بهانه‌ای را به دست نیروهای گرجستان می‌دهند، اما با همه اینها باعث نمی‌شود که نسبت به رفتار دولت گرجستان گلایه نکنیم.

توصیه به شورای همکاری

همزمان و در خبری دیگر سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه رویکرد امیر کویت در سال‌های اخیر عمدتا خیرخواهانه بوده است، گفت: اگر این رویکرد به‌جای بیانیه‌های بی‌محتوای دبیرخانه شورای همکاری خلیج‌فارس مورد پذیرش و عمل این نهاد قرار گیرد، هزینه کمتری به ملت‌های منطقه تحمیل می‌شود. به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، «بهرام قاسمی»در واکنش به بخش‌هایی از بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض که ادعاها و اتهاماتی را متوجه کشورمان کرده است، از ادامه رویکرد غیرسازنده این شورا در قبال جمهوری اسلامی ایران ابراز تاسف کرد. او گفت: به‌نظر می‌رسد شورای همکاری خلیج‌فارس تحت‌تاثیر سیاست‌ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، تبدیل به پوششی برای بیان مواضعی شده است که در راستای محاسبات و سیاست‌گذاری‌های اشتباه گذشته قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: شورای همکاری خلیج‌فارس می‌تواند با در پیش گرفتن رویکردی منطقی، مستقل از ظرفیت خود در مسیر رفع سوءتفاهمات و اختلافات درونی و بیرونی گام بردارد؛ ولی مشاهده می‌شود که نه‌تنها این رویکرد را در پیش نگرفته است بلکه از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه برخی کشورهای فرامنطقه‌ای به‌صورت شرم‌آوری تمجید می‌کند. قاسمی اضافه کرد: شورای همکاری خلیج‌فارس در عمل تبدیل به پوششی برای اعلام سیاست‌های چند عضو آن شده که به هزینه و نام همه اعضا مواضعی را بیان کند که هیچ کمکی به حرکت در مسیر صلح و ثبات منطقه‌ای نمی‌کند. سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران مواضع بیان شده در بیانیه پایانی نشست ریاض الزاما موضع همه اعضای آن نیست و ناکامی عربستان سعودی در تحقق اهدافش در این نشست را می‌توان در تناقض بین متن بیانیه با رویکرد عملی برخی از اعضای آن در قبال جمهوری اسلامی ایران دید. او ادامه داد: برخی از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس با اطلاع و درک درست از سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران و واقعیت‌های منطقه‌ای و الزامات همجواری، همواره برای کاهش سوءتفاهمات پیشگام بوده‌اند.