یه گزارش «ایسنا» به نقل از واشنگتن‌فری‌بیکن، با استناد بر برخی منابع آگاه سناتورهای تندرو کنگره آمریکا در مراحل ابتدایی برنامه‌ریزی برای اقدامی آشکار در تحریم‌کردن، منزوی کردن و وارد لیست سیاه کردن آن‌دسته از بانک‌های ایرانی هستند که ادعا شده است در تامین بودجه تروریسم و پولشویی دست دارند. برخی منابع به واشنگتن فری بیکن گفته‌اند که مجلس قانون‌گذاری جدید برگزار شده با ریاست سناتور تد کروز و متحدانش در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، در پی قطع ارتباط دسته‌ای از بانک‌های ایرانی با سیستم مالی جهانی است که ادعا می‌شود در آنچه اقدامات تروریستی جهانی ایران خوانده شده است، نقش دارند. این قانون‌گذاری که فری بیکن ناظر آن بوده است، همچنین بانک‌های ایرانی را به‌عنوان یک تهدید در زمینه تروریسم و پول‌شویی تلقی خواهد کرد که دامنه تحریم‌های آمریکایی را افزایش داده و فراتر از اقدامات دولت ترامپ در این زمینه می‌رود؛ این نشان می‌دهد افراد تندرو در کپیتول‌هیل در رابطه با مساله ایران، از تلاش دولت برای کند کردن روند تحریم‌ها در راستای دعوت به آرامش متحدان اروپایی که با تهران تعامل دارند، بیزار شده‌اند.

این تصویب قانون جدید همچنین روش‌های جایگزین مالی به‌کار گرفته شده توسط ایران و متحدان اروپایی برای دور زدن تحریم‌های جدید آمریکا را به‌عنوان به‌کارگیری ارز نشانه‌گذاری شده درنظر می‌گیرد. قانون جدید سنا بلافاصله به‌دنبال اخباری به میان آمد که مدعی بودند ایران در بازار مبادلات ارز جهانی به‌منظور نجات دادن ارز درحال سقوط خود، ریال، مداخله می‌کرده است. به گفته یک منبع آگاه، این قانون همچنین به‌دنبال آن است که از طریق وارد کردن بخش مالی ایران به لیست سیاه، با این اقدام  ادعا شده مبارزه کند. دولت ترامپ در اقدامی که به ایران اجازه داد تا ارتباط خود را با سیستم بانکی بین‌المللی سوئیفت حفظ کند، افراد تندرو در مورد مساله ایران را به خشم آورد. همچنین دولت برخی از کشورها را از معافیت‌ تحریم‌های نفتی ایران برخوردار کرد که منبع مشاجره دیگری با این افراد به‌وجود آورد.

کروز و متحدانش با در نظر گرفتن این اقدامات به‌عنوان تسلیمی غیرقابل قبول در برابر ایران که با لفظ اغراق‌آمیز دولت ترامپ، «اعمال فشار حداکثری» بر ایران، مغایرت دارد، درحال کار کردن روی تصویب قانونی هستند که «فلج کردن اقتصاد ایران» را به‌دنبال داشته باشد. یک نسخه همسو با قانون کروز در مجلس نمایندگان توسط مایک گالاگر معرفی شده و حمایت نمایندگان جمهوری‌خواه داگ لمبورن، جیم بنک، الیس استفانیک، جکی والورسکی، استیو کینگ و دان بیکن را به‌دنبال داشته است. کروز در این باره گفت که این قانون از اقدام دولت ترامپ فراتر رفته و پیش‌بینی می‌کند این طرح قانونی در جلسه بعدی کنگره تصویب شود.

وی همچنین در اظهارات بی‌اساس خود مدعی شد: «توافق هسته‌ای انجام شده توسط اوباما، صدها میلیارد دلار در اختیار مقامات ایرانی گذاشته و ارتباط آنها را با سیستم مالی جهانی دوباره برقرار کرد که از آن برای پولشویی و تامین مالی تروریسم بیشتر استفاد کردند.»

کروز همچنین گفت: «جبران آن خسارت مستلزم اعمال بیشترین فشار بر حکومت ایران است؛ رئیس‌جمهور ترامپ کار بسیار درستی انجام داد که با خروج از توافق هسته‌ای این پروسه را آغاز کرد.»

وی در این باره افزود: «قطع ارتباط ایران از سیستم مالی جهانی به‌گونه‌ای موثر که همان اقدام این قانون است، قدم لازمی است که باید پس از این برداریم.»

گالاگر با اظهارات بدخواهانه خود، تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای را قدم اول تلاش ایالات‌متحده‌ آمریکا برای «فلج ساختن» اقتصاد ایران خواند. این عضو مجلس نمایندگان آمریکا با اظهار اینکه خروج از برجام تنها اولین قدم در راستای افزایش فشار بر حکومت ایران بود، مدعی شد: ما اکنون فرصت مهمی برای اعمال بیشترین فشار اقتصادی و کاهش سطح توان حکومت ایران برای «صادر کردن خشونت در منطقه» داریم.

وی افزود: «این قانون دقیقا همین کار را از طریق قطع ارتباط موثر ایران از سیستم مالی بین‌المللی انجام می‌دهد.»

گالاگر همچنین با طرح ادعای اینکه ایران باید بهای گزافی برای آنچه «رفتار متجاوزانه و کارشکنانه» می‌خواند، بپردازد گفت: «ایالات‌متحده آمریکا هیچ‌گاه دستیابی این کشور به سلاح‌های هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد.»

برخی منابع از میان افراد ارشد کنگره که با این موضوع آشنایی دارند به فری بیکن گفتند: «این اقدام قانونی همچنین به سمت وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تیری روانه می‌کند که به ادعای منتقدان اخیرا در زمینه سیاست خارجی رویکرد منعطف‌تری در رابطه با تحریم‌های ایران در پیش گرفته است.»

گفته می‌شود برخی مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا با روش سرسختانه ترامپ در مقابل ایران مخالف بوده و دنبال آن هستند تا جای گریزی در تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا باقی بماند. یکی از مقامات کنگره که مجاز نبود درباره فرآیند پشت پرده این قانون‌گذاری اظهارات خود را ضبط کند، گفت: «وزارت خزانه‌داری دست از مخالفت با اروپا برداشت و ایران را به سیستم مالی جهانی متصل نگه داشت.»

این منبع آگاه همچنین افزود: «ایران با آزمایش موشکی و تهدید به بستن تنگه هرمز پاسخ داد؛ فکر می‌کردند چه اتفاقی می‌افتد؟ اکنون با این قانون که مورد حمایت مجریان سیاست خارجی در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بوده، قدم به قدم موجب قطع ارتباط بانک‌های ایرانی می‌شود که این امر با وجود گسترش اقدامات ایران در مجلس کنگره بعدی شتاب می‌گیرند.»

به گزارش «ایسنا» این درحالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان به تازگی گفت که ایران با افتخار تحریم‌ها را دور می‌زند و این تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. همچنین محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها تاکید کرد که رئیس‌جمهور آمریکا همانند پیشینیانش خواهد فهمید که به‌‌رغم تلاش‌های واشنگتن، ایران نه‌تنها بدون قربانی کردن تمامیتش دوام خواهد آورد، بلکه پیشرفت نیز خواهد کرد.