روسیه مانع تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

همچنین معاون وزیر امورخارجه روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود گفت که کشورش در تلاش است با گسترش روزافزون روابط در حوزه‌های مختلف و حفظ توافق هسته‌ای مانع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران شود. به گزارش «ایرنا» سرگئی ریابکوف در دیدار با سیدعباس عراقچی و مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه مهم‌ترین موضوعات سیاسی، منطقه‌ای، بین‌المللی و روابط دوجانبه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد. ریابکوف ضمن ابراز تمایل برای توسعه گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور گفت: رایزنی‌های ایران و روسیه اهمیت زیادی نه تنها برای دو کشور بلکه ‌برای تامین امنیت و شکوفایی در منطقه و جهان دارد. به گفته وی، روسیه و ایران شرکای مطمئنی هستند و از همکاری و حمایت ایران از روسیه در سطح بین‌المللی و در مسائل مهم تشکر می‌کنیم. معاون وزیرخارجه روسیه تاکید کرد: ما تلاش‌های خود را برای ممانعت از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران انجام‌ می‌دهیم و بر اجرای برجام مصمم هستیم.

عراقچی نیز در این دیدار گفت: همکاری‌های ما در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی در سطح خوبی قرار دارد‌ و دو کشور از مواضع عمدتا مشترک در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند. به گفته معاون سیاسی ظریف، مشکلات جهان عمدتا ناشی از سیاست‌های غلط آمریکا و برخی متحدان آن ‌در ‌منطقه است. عراقچی ضمن تشکر از مواضع منطقی، مقتدرانه و منصفانه روسیه در‌ موضوع برجام افزود: برجام دستاورد دیپلماسی است و آمریکا با تلاش خود برای از بین بردن آن، دیپلماسی را در سطح بین‌المللی تضعیف می‌کند. برجام در سال ۲۰۱۵ بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شد. ایران مفاد این توافق بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای خود را اجرا کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بارها آن را تایید کرده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا‌کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند. ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به‌دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ‌گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

نشست مشورتی سفرای ایران در سوئد، دانمارک و نروژ

پیش از سفر عراقچی به مسکو و دیدار با همتای روس خود، نشست مشورتی سفرای جمهوری اسلامی ایران در سوئد، دانمارک و نروژ درباره آخرین تحولات سیاست خارجی روز پنج‌شنبه با حضور سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیرخارجه ایران در محل سفارتخانه ایران در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد.  در این نشست محمدحسن حبیب‌الله‌زاده سفیر ایران در نروژ، مرتضی مرادیان سفیر ایران در دانمارک و سید رسول مهاجر سفیر ایران در سوئد حضور داشتند. عراقچی پس از سفری یک روزه به فنلاند در روز سه‌شنبه و گفت‌وگو و ملاقات با مقامات فنلاندی، سفری دو روزه به سوئد داشت و با مقامات این کشور نیز درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه به‌خصوص گفت‌وگوهای اخیر یمنی - یمنی در استکهلم و برجام به رایزنی پرداخت و پنج‌شنبه شب نیز از سوئد راهی مسکو شد تا با سرگئی ریابکوف همتای روس خود به رایزنی درباره مسائل دوجانبه، تحولات منطقه و برجام بپردازد.