رابطه ایران و فرانسه بحرانی نیست

به گزارش «ایسنا»، ظریف درخصوص روابط ایران و فرانسه، عربستان، بحث آزمایش موشکی و قدرت ایران در خاورمیانه با هفته‌نامه لوپوئن فرانسه گفت‌وگو کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از بحران در روابط تهران و پاریس سخن گفت، تاکید کرد: «نه، ما روابطمان با هیچ بحرانی مواجه نیست. دیالوگ خوبی بین دو کشور وجود دارد اگر چه اختلاف‌نظرهایی هم هست. درخصوص آنچه به ما مربوط می‌شود، فکر می‌کنیم که فرانسه نباید به‌عنوان پناهگاه تروریست‌ها مورد استفاده قرار گیرد. کسانی که بیش از ۱۲ هزار سوءقصد تروریستی در خاک ایران انجام داده‌اند و خون بسیاری از مردم ایران را به زمین ریخته‌اند. ولی این را هم تکرار می‌کنم که روابط ما با فرانسه خوب است و امیدواریم که بهتر هم بشود.»

ائتلاف تهران با دوحه و آنکارا؟

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا امروز می‌توان از ائتلاف جدیدی در خاورمیانه بین تهران، دوحه و آنکارا در برابر محوری از واشنگتن، تل‌آویو و ریاض سخن گفت، اظهار کرد: «ما هیچ‌وقت به‌دنبال درگیری، با هیچ کس نبوده‌ایم. جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع همکاری با همه کشورهای منطقه خلیج‌فارس بوده است. برعکس، عربستان سعودی بوده است که به‌دنبال درگیری با ایران در خاورمیانه است و این کار را با حمله به یمن یا محاصره (اقتصادی) یمن انجام داده است. وقتی همسایه قطری ما با بسته شدن راه‌های ارتباطی‌اش مواجه شد، ما تلاش کردیم مانع از این شویم که مردم قطر از نیازهای اولیه‌شان برای زندگی محروم شوند. این دقیقا همان چیزی است که ما در سال ۱۹۹۰ زمانی که کویت از سوی عراق مورد حمله قرار گرفت انجام دادیم. اگر کسی در آینده هم‌چنین اقدامی را نیز درخصوص عربستان انجام دهد، واکنش ما همین خواهد بود.»

مشکل منطقه عربستان سعودی است

وزیرخارجه ایران در پاسخ به این سوال که شما قصد دارید با همه کشورهای منطقه همکاری کنید اما رهبران و مردمان این کشورها به نوعی احساس ترس واقعی درباره نیات توسعه‌طلبانه جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارند، ابراز کرد: «مشکل منطقه ما عربستان سعودی است. (این کشور) تلاش دارد با حمایت آمریکا، فرانسه و انگلیس، ایران را از خاورمیانه محو یا حداقل منزوی کند. عربستان در هر جایی که اقدامی را انجام می‌دهد فقط با انگیزه خصومت با ایران است. درحالی‌که این سیاست هیچ نتیجه‌ای نداده است. آنچه بر سر منطقه آمده است نتیجه اقدامات ما نیست بلکه نتیجه آن چیزی است که ریاض انجام می‌دهد. ظریف ادامه داد: «آنچه به ما مربوط می‌شود این است که مدت‌ها است به این نتیجه رسیده‌ایم که ما نمی‌توانیم عربستان سعودی را از خاورمیانه حذف کنیم. چون بحث بر سر یک قدرت منطقه‌ای است که نمی‌تواند حذف شود. ما هیچ‌وقت به‌دنبال حذف هیچ کشوری نبوده‌ایم. برعکس، این سعودی‌ها بوده‌اند که به‌دنبال صدمه زدن به ما هستند ولی چون موفق نمی‌شوند، ما را به توسعه‌طلبی متهم می‌کنند.»

آزمایش موشکی ایران

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به این سوال که چند روز پیش ایران تایید کرد که آزمایش موشکی جدیدی داشته است که از سوی غربی‌ها محکوم شد. آیا شما نگرانی‌ای که این برنامه موشکی به‌وجود می‌آورد را درک می‌کنید، افزود: «اول اینکه برنامه موشکی ایران هیچ چیز غیرقانونی در خود ندارد. هیچ چیزی وجود ندارد که خلاف این را ثابت کند. پیش از این، قطعنامه ۱۹۲۹ از ایران می‌خواست این فعالیت‌ها را متوقف کند ولی این متن هم دیگر وجود ندارد.»

ظریف در پاسخ به این سوال که برخی تایید می‌کنند که این موشک‌ها می‌توانند حامل سلاح اتمی باشند و آزمایش‌هایی که شما انجام می‌دهید بر خلاف «روح توافق هسته‌ای» ایران است، ابراز کرد: «قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در هیچ موردی از «روح» یا هر چیز دیگری در این باره حرف نمی‌زند. متن قطعنامه از ایران می‌خواهد موشک حامل کلاهک هسته‌ای نسازد. ما برنامه هسته‌ای (نظامی) نداریم. در عین حال، هدف توافق هسته‌ای ایجاد اعتماد (بین روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و جمهوری اسلامی ایران) است تا ایران به سلاح اتمی مجهز نشود.

در نتیجه، کشوری که بمب اتمی نداشته باشد، نمی‌تواند حامل‌های این بمب‌ها را هم داشته باشد. چرا که اگر شما به ساخت سلاح‌های کشتارجمعی علاقه‌مند باشید دیگر روی موشک‌های دقیق (نقطه‌زن) سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. زیرا موشکی که کلاهک هسته‌ای حمل می‌کند، می‌تواند در یک یا ۱۰ کیلومتری هدفش هم برخورد و عمل کند. بنابراین موشکی که ما توسعه می‌دهیم برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای نیست.» وزیرخارجه ایران درباره خریدهای تسلیحاتی در منطقه و نگرانی‌های بی‌دلیل فرانسه درباره موشک‌های ایران نیز گفت: «فرانسه هر سال میلیاردها دلار اسلحه به امارات‌متحده‌عربی و عربستان سعودی می‌فروشد. سال گذشته بودجه نظامی امارات‌متحده‌عربی بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار بوده و بودجه نظامی عربستان به ۶۹ میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که بودجه نظامی ایران زیر ۱۶ میلیارد دلار است.»

ظریف ادامه داد: «از منظر درصدبندی خریدهای تسلیحاتی یا بودجه نظامی سرانه، کشوری هستیم که کمترین رقم‌ها را به‌خود اختصاص داده است. از بعد بودجه نظامی جهانی نیز در رده کشورهای دارای کمترین بودجه نظامی در منطقه خاورمیانه هستیم و (اما) درحال‌حاضر سوال این است که آیا فرانسه آمادگی دارد به ایران هواپیماهای پیشرفته‌ای را که به عربستان یا به امارات می‌دهد، بفروشد تا ما هم بتوانیم از خودمان دفاع کنیم؟ یا شاید هم آقای مکرون به این موضوع خیلی ساده که ما نیز بتوانیم از خودمان دفاع کنیم، علاقه‌ای نداشته باشد؟»

خروج آمریکا از توافق

ظریف درخصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و ایجاد بحران اقتصادی و نارضایتی مردمی نیز گفت: «مردم مشکلاتی را می‌بینند که متوجه زندگی روزمره آنان است و از خود می‌پرسند که چرا دولت آنها را حل نمی‌کند. این نشان‌دهنده پختگی مردم ما است که به‌خود می‌گویند به‌رغم سیاست‌های اشتباه آمریکایی‌ها، این ایرانی‌ها هستند که خودشان مشکلاتشان را حل می‌کنند. مردم از دولت انتظارات فراوانی دارند. مردم نمی‌پذیرند که دولت همه این مشکلات را به گردن خارجی‌ها بیندازد. به نظر من این تغییر مثبت است. ولی واقعیت این است که دولت آقای ترامپ تلاش می‌کند جمعیت ایران را زیر فشار قرار دهد و مردم علیه دولت به پا خیزند. ولی این موضوع هیچ‌وقت اتفاق نخواهد افتاد.»

او درخصوص تلاش اروپایی‌ها برای حفظ برجام نیز گفت: «من فکر می‌کنم که اروپایی‌ها تلاش‌هایی کرده‌اند ولی آمادگی این را ندارند که بهای آن را بپردازند. آنها می‌خواهند شنا کنند بی‌آنکه خیس شوند.