برگزاری موفق رزمایش پیامبر اعظم(ص) عكس: تسنیم

مرحله پایانی رزمایش پیامبر اعظم (ص) در حالی روز گذشته در قشم برگزار شد که خبرها از ورود ناو هواپیمابر آمریکایی یو اس اس جان سی استنیس به منطقه خلیج‌فارس حکایت می‌کند. سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص)، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و فرماندهان نیروهای مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در جریان برگزاری این رزمایش در جزیره قشم حضور داشتند. در این رزمایش یگان‌های واکنش سریع، نیروی مخصوص و تکاوری، پهپاد‌های رزمی و شناسایی، بالگرد‌های هجومی، ترابری و بارریز، جنگال، مکانیزه، واحد‌های مهندسی و تخریب، سیستم‌های کنترل و فرماندهی و ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه شرکت داشتند.

هشدار فرمانده سپاه به دشمنان

همزمان با برگزاری این همایش، فرمانده سپاه گفت: امیدواریم دشمنان بیش از گذشته به توان پاسخ ما و پاسخ کوبنده به تعقیب بعد از آن پی برده باشند. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمدعلی جعفری در حاشیه برگزاری دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم نیروی زمینی سپاه و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این رزمایشی که انجام شد پاسخی بود به ادعاهایی که دشمنان دارند و این را باید بدانند که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک توان بازدارنده است و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر بخواهند یکی بزنند حتما ١٠ تا خواهند خورد. وی افزود: این توانمندی اینجا اثبات شد که جمهوری اسلامی و رزمندگان ما می‌توانند چنین کاری را انجام دهند. این توانمندی به‌نظر ما موجب بازدارندگی می‌شود. سرلشکر جعفری تاکید کرد: امیدواریم دشمنان جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته به توان پاسخ ما و پاسخ کوبنده به تعقیب بعد از آن پی برده باشد.

سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) نیز با تاکید بر اینکه قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در چارچوب اهداف و منافع ملی کشور، برای مقابله با هرگونه تهدید، سازماندهی شده است، گفت: قدرت دفاعی ایران برای مقابله با هرگونه اقدامات تحریک‌کننده و مداخله‌آمیز در منطقه، در دفاع از اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و منافع ملی، همواره آماده و رو به افزایش است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با استفاده از کلیه‌ ابزارهای قدرتی که در اختیار دارند، با اشراف اطلاعاتی و رصد تحرکات دشمن، نه تنها تهدیدات را دائما رصد و ارزیابی می‌کنند، بلکه از آمادگی رزمی لازم برای استفاده از قدرت در مقابله با هر تهدیدی برخوردارند. سرلشکر رشید با تاکید بر اینکه قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در چارچوب اهداف و منافع ملی کشور، برای مقابله با هرگونه تهدیدات، سازماندهی شده است، گفت: قدرت دفاعی ایران برای مقابله با هرگونه اقدامات تحریک‌کننده و مداخله‌آمیز در منطقه در دفاع از اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و منافع ملی، همواره آماده و رو به افزایش است.

تاکید بر روابط دوستانه با همسایگان

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که با همه‌ همسایگان خود روابط برادرانه و حسنه داشته باشیم، اظهار کرد: ما امنیت همسایگان را امنیت خود می‌دانیم؛ اما از این صحنه و میدان رزمایش نیروی زمینی سپاه هشدار می‌دهیم، هر کشوری که زمینه‌های مداخلات قدرت‌های استکباری را در منطقه فراهم کند، در قدم نخست، بیشترین هزینه را برای رفتارهای غیردوستانه و تحریک‌آمیز خود پرداخت خواهد کرد.

توسعه قدرت دفاعی

در واکنشی دیگر سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل‌سپاه در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم ۱۲ نیروی زمینی سپاه و در جمع خبرنگاران تاکید کرد: دشمنان ما را تهدید می‌کنند و در همان حال از ما می‌خواهند که از قدرت دفاعی خود بکاهیم که این منطقی نیست. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه همواره قدرت براساس تهدید شکل می‌گیرد، گفت: ما اگر تهدید شویم قدرت خواهیم ساخت و این دیوانگی است که وقتی همواره تهدید می‌شویم، خود را خلع سلاح کنیم و در اختیار دشمن قرار دهیم. جانشین سپاه پاسداران ادامه داد: قطعا تجربیات ناشی از نبرد با تکفیری‌ها به ویژه در نیروی زمینی سپاه اثرات ویژه‌ای در پیشرفت و عملکرد نیروهای ما داشته و باعث شده که نیروها از یک میدان تاکتیکی خلاقانه برخوردار شوند. همچنین دکترین دفاعی خود را براساس تغییر شکل جنگ‌ها از لحاظ فنی و عملیاتی تغییر شکل دادیم. وی برنامه آینده سپاه را عدم‌توقف در توسعه قدرت دفاعی دانست و افزود: در حوزه دستاوردها، فناوری‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها در حال تلاش برای پیشرفت هر چه بیشتر هستیم و برنامه همیشگی ما پیشرفت در امتداد این موارد خواهد بود.

آینده یمن

سردارسلامی در پاسخ به سوالی درباره آینده مساله یمن اظهار کرد: هرگونه دخالت، فرآیند صلح در یمن را با مشکل مواجه می‌کند و ایران نیز همواره به‌دنبال حل موضوع یمن از طریق گفت‌و‌گوی‌های سیاسی و مشارکت مردم یمن بوده است. وی با اشاره به دخالت‌های بیگانگان در امور یمن افزود: حضور آنها در یمن فقط به شعله‌ور شدن جنگ کمک می‌کند. آنها با سیاست‌هایشان ناامنی را توسعه می‌دهند و با اقداماتشان پل تسلیحاتی ایجاد کرده‌اند و قطعا با این روند نمی‌توانند امنیت منطقه را تامین کنند. جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: دشمنان احساس می‌کنند که منافعشان در به آتش کشیدن منطقه است و همواره با سیاست خطرناک ارسال سلاح به منطقه، این جغرافیا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

عامل بازدارندگی ما

در واکنشی دیگر سردار محمد خاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: این رزمایش در سطح عملیاتی تهاجمی بوده؛ به این معنا که اگر دشمن بخواهد به تهدید و اعمال آن روی بیاورد، ما سراسر تهاجمی و آفندی خواهیم شد و هدف‌ها را در عمق جبهه دشمن تعقیب می‌کنیم. در این رزمایش برای نخستین بار از عملیات تهاجمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: وقتی دشمن علیه کشورمان نیتی داشته باشد، باید به آن هجوم ببریم؛ چراکه عامل بازدارندگی ما همین هجوم خواهد بود. او همچنین تاکید کرد: اصول و راهبرد اصلی ما دفاعی است؛ اما در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی است. همچنین به گزارش میزان، سردار پاکپور تصریح کرد: بنابر این هرگاه به نیت سوء‌دشمنان پی ببریم به آنها حمله خواهیم کرد؛ بنابراین به برخی کشور‌های منطقه اعلام می‌کنیم که فریب استکبار جهانی را نخورند و به این نکته واقف باشند که چنانچه نیت سوئی علیه کشورمان داشته باشند، با واکنش ما مواجه می‌شوند. او همچنین تاکید کرد در این رزمایش به همه اهدافی که از پیش تعیین کرده بودیم، رسیدیم.

 


 

 

تشریح چگونگی تعقیب و شناسایی ناو هواپیمابر آمریکایی

به‌دنبال ادعای برخی رسانه‌ها مبنی‌بر تعقیب ناو هواپیمابر آمریکایی ازسوی یک فروند پهپاد ایرانی و شلیک چند راکت به سمت آن، امیر دریادار رستگاری فرمانده ارشد وزارت دفاع چگونگی تعقیب و شناسایی این ناو هواپیمابر آمریکایی را تشریح کرد. به گزارش «ایسنا»، وی گفت: اساسا وقتی هر شناوری وارد منطقه خلیج‌فارس می‌شود چون از تنگه هرمز و از مسیر آب‌های سرزمینی ما عبور می‌کند، طبق عرف نظام دریایی، زمان ورود و حتی خروج شناورها، از ملیت، ماموریت و مقصد آن سوال و شناسایی می‌شود. امیر رستگاری افزود: این شناسایی از طریق نزدیک شدن شناورهای کشورمان به شناورهایی است که در حال ورود به خلیج‌فارس هستند و این طبق اصول دیپلماتیک و عرف بین‌الملل نظامی در آبراه‌های جهان انجام می‌شود و اصلا چیز جدیدی نیست.

امیر رستگاری گفت: از 10 ماه پیش ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج‌فارس حضور نداشتند و نخستین بار بود که پس از این مدت دوباره ناو هواپیمابری وارد خلیج‌فارس شد و طبیعی است که گشت‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران به آن نزدیک شدند، سوال کردند و تاییدیه گرفتند و آنها نیز به‌طور صلح‌آمیز از مسیر عبور کردند و اکنون مسیر خودشان را طی می‌کنند.

وی با رد ادعای برخی رسانه‌ها که یک فروند پهپاد، ناو هواپیمابر آمریکایی را تعقیب کرده و حتی چند راکت به سمت آن شلیک شده، تصریح کرد: سه جزیره قشم، هرمز و لارک دقیقا در دهانه تنگه هرمز قرار دارند که منطقه رزمایش پیامبر اعظم(ص) است و از حدود 8 روز پیش از آغاز رزمایش در سطح بین‌المللی اعلام شده که در این منطقه رزمایش برگزار می‌کنیم تا شناورهای خارجی از آن مطلع باشند. وی افزود: بر این اساس همه آگاهی دارند که آنجا منطقه رزمایش است و این که پهپاد و بالگرد در آنجا پرواز می‌کردند ربطی به ناو هواپیمابر آمریکایی نداشته است. امیر رستگاری تاکید کرد: پهپاد به سمت منطقه رزمایش خودش فعالیت می‌کرده و اصلا معلوم نیست که در آن هنگام شلیکی صورت گرفته باشد و اگر باز هم این موضوع را مطرح می‌کنند اصلا ربطی به حضور آنان و ورودشان به این منطقه ندارد چون اصلا برای این کار منطق و توجیه درستی نیست.