جزئیات جدید از ماجرای نماینده زاهدان

البته دیروز مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که شکایت نمایندگان مجلس از درازهی به هیات‌رئیسه واصل نشده است. پزشکیان همچنین بررسی پرونده نماینده سراوان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را رد کرد و در این باره توضیح داد: وقتی نماینده سراوان از رفتاری که داشته عذرخواهی کرده، دیگر پرونده وی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نمی‌رود. هفته گذشته فیلمی از درگیری لفظی نماینده سراوان با یکی از کارکنان گمرک در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت. به‌دنبال آن مجلس شورای اسلامی یک جلسه غیرعلنی را برگزار کرد و در نهایت مقرر شد کمیته‌ای به بررسی درباره این موضوع بپردازد. مسعود پزشکیان در تشریح آخرین وضعیت موضوع محمدباسط درازهی نماینده سراوان، گفت: دراین‌باره جلسه‌ای برگزار شد و آقای درازهی در صحن مجلس عذرخواهی کرد؛ زیرا الفاظی که به کار برده، الفاظ خوبی نبود و خودش نیز قبول کرده است؛ ولی به علت اینکه ناراحتش کرده بودند، عصبانی شده و نتوانسته خودش را در این رابطه کنترل کند.

بر اساس آنچه خبرگزاری خانه ملت گزارش داد، نایب رئیس مجلس البته تاکید کرد که رفتار گمرک نیز در مقابل نماینده سراوان مناسب نبوده است؛ زیرا وقتی یک نماینده مجلس وارد اداره‌ای می‌شود، مسوولان آن سازمان باید با نماینده درست برخورد کنند. او با اشاره به اینکه سازمان‌های مختلف باید برخورد مناسبی با نمایندگان مجلس داشته باشند و به آنها جواب مناسب دهند، افزود: برخورد نامناسب نه تنها با نماینده بلکه با هر مراجعه‌کننده‌ای کار درستی نیست. نماینده تبریز افزود: نماینده یک شهر وقتی به سازمانی وارد می‌شود باید مسوولان آن سازمان وی را تحویل بگیرند، مردم از نماینده خود انتظار دارند که کار آنها را پیگیری کند، آیا باید به این نماینده که به‌دنبال امور مردم است، بی‌احترامی کرد؟ اگر به نماینده‌ای بی‌احترامی شود به یک شهر بی‌احترامی شده است. اگر می‌خواهیم این‌گونه برخورد کردن با نمایندگان را تبلیغ کنیم نباید هیچ وقت انتظار نظارت و پیگیری اجرای قانون را از آنها داشته باشیم.

پزشکیان با بیان اینکه همه کسانی که در ادارات مختلف مشغول فعالیت هستند باید با مراجعه‌کننده برخورد مناسبی داشته باشند، ادامه داد: برخورد مسوولان گمرک با نماینده سراوان در مجلس مناسب نبوده است. رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس درباره تصمیم کمیته حقیقت‌یابی که مجلس برای بررسی حادثه گمرک تشکیل داده است، گفت: اندازه تقصیر هر کدام از طرفین مشخص است. درازهی از روز اول و قبل از اینکه کار به اینجا برسد عذرخواهی کرده، هیچ کسی نمی‌تواند از این نوع صحبت کردن دفاع کند و بحثی در آن نیست.

پرونده مختومه نیست

از سوی دیگر، دیروز محمدجواد جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه نگفته پرونده نماینده سراوان مختومه شده است، توضیح داد: روز سه‌شنبه هفته گذشته که مجلس جلسه غیرعلنی را برای بررسی حواشی فیلم منتشر شده از آقای درازهی نماینده سراوان برگزار کرد، رئیس مجلس در همان روز دستور پیگیری داد. به‌دنبال این دستور جلسه‌ای با حضور پزشکیان رئیس هیات نظارت، دو نفر از اعضای هیات‌رئیسه، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس گمرک، نماینده سراوان و بنده تشکیل شد. جمالی افزود: در آن جلسه از ابتدا تا انتهای فیلم مورد بررسی قرار گرفت. توضیح نماینده سراوان این بود که برای پیگیری مشکلات گمرکات در مرز سراوان و پاکستان به گمرک رفته که این اتفاق پیش آمد. آقای درازهی قبل از این جلسه هم در صحن مجلس عذرخواهی کرده بود. او اضافه کرد: اصلا هیات نظارت جلسه‌ای با حضور اعضا برگزار نکرده است که بخواهد نتیجه را اعلام کند. تنها آن روز یک جلسه برای بررسی این موضوع برگزار شد و تصمیم‌گیری به جلسه هیات نظارت موکول شد. هنوز هیات نظارت جلسه‌ای نگذاشته است؛ کما اینکه تعدادی دیگر از نمایندگان از نماینده سراوان شکایت کردند که ما هم این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

انتشار فیلم جلسه غیرعلنی

ماجرای نماینده سراوان تنها به بازنشر فیلم درگیری لفظی او با کارمند گمرک در فضای مجازی محدود نماند. آنچه این ماجرا را دامنه‌دارتر کرد، انتشار فیلم دوم بود؛ فیلمی از جلسه غیرعلنی که در آن نماینده سراوان پشت تریبون ضمن تهدید وزیر اقتصاد به استیضاح، به سایر نمایندگان تاکید کرد که «اگر من کوتاه بیایم، فردا نوبت شماست.»

دیروز احمد امیرآبادی عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره چگونگی انتشار فیلم جلسه غیررسمی یادشده گفت: طبق گفته علیم یارمحمدی نماینده زاهدان، او فیلم جلسه غیررسمی مجلس را در اختیار درازهی گذاشته بنابراین مسوولیت سایر موارد همچون پخش برعهده ایشان بوده است. امیرآبادی در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز در جمع خبرنگاران توضیح داد: یارمحمدی به من گفت که ما با آقای درازهی، نماینده سراوان هماهنگ کرده بودیم که بخشی را که او از مردم عذرخواهی می‌کند، پخش کند. او همچنین گفت که کل فیلم را در اختیار آقای درازهی گذاشته است. بنابراین مسوولیت سایر موارد همچون پخش برعهده ایشان بوده است و من فقط از جلسه فیلمبرداری کرده‌ام.

امیرآبادی همچنین گفت: جلسه مذکور، جلسه غیرعلنی محسوب نمی‌شود؛ چراکه جلسه غیرعلنی مقدماتی دارد و باید در هیات‌رئیسه تصمیم‌گیری شود؛ ولی آن روز صبح پیش از آنکه آقای لاریجانی زنگ جلسه علنی را بزند، جمعی از نمایندگان سروصدا به پا کردند و حالت تشنج در صحن ایجاد شد؛ به همین دلیل آقای رئیس اجازه داد تا بعضی نمایندگان در این جلسه صحبت کنند و از آقای درازهی خواستند تا توضیح دهد که چه اتفاقی رخ داده است. نمایندگان آن روز می‌گفتند که فیلم پخش‌شده در شبکه‌های اجتماعی، تقطیع شده است؛ به همین جهت آقای لاریجانی در جلسه غیررسمی این مساله را بررسی کرد.  همچنین علیم یارمحمدی نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره فیلمبرداری از جلسه غیرعلنی مجلس هنگام صحبت‌های درازهی نماینده مردم سراوان گفت: اولا آن روز جلسه غیرعلنی رسمی نبود و جلسه پیش از دستور غیر‌رسمی بود. بخشی را که آقای درازهی از ملت ایران عذرخواهی کرد، فیلم گرفتم و کل فیلم را به خود او دادم، گفتم «صلاح دانستی این را پخش کن که از ملت ایران معذرت خواهی کردی» بنابراین فیلم دست خود آقای درازهی بود. او درباره اینکه چرا فیلم ابتدا در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور به‌طور مشخص بی‌بی‌سی پخش شد، گفت: به هیچ وجه این طور نبود. آقای درازهی فیلم را روی سایت خودش گذاشت تا نشان دهد که از ملت ایران عذرخواهی کرده است.

تکذیب تعلیق کارمند گمرک

دامنه دیگر ماجرای نماینده سراوان، نوع برخورد با دو طرف ماجرا یعنی محمدباسط درازهی نماینده سراوان و نیز کارمند گمرک است. برخی از برخورد با نماینده سخن می‌گویند و برخی از برخورد با کارمند گمرک. البته برخی دیگر برخورد با هر دو را درست می‌دانند. با این حال دیروز برخی رسانه‌ها به ویژه برخی کانال‌های خبری از تعلیق کارمند گمرک خبر دادند؛ خبری که سایت انتخاب در باره آن نوشت: «پیگیری‌ها نشان می‌دهد، تعلیق همکاری کارمند وظیفه‌شناس گمرک در ماجرای نماینده سراوان، تکذیب شد.»

اتهام سرقت علمی نماینده سراوان

بعد حاشیه‌ساز دیگری نیز بر ماجرای نماینده سراوان اضافه شده و آن اتهامی مبنی بر سرقت علمی است. یک استاد آلمانی گفته است که «درازهی» از او سرقت علمی کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، ولفرام بوگارد استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی اعلام کرده که محمدباسط دُرازهی نماینده مردم سراوان مقاله او را سرقت کرده است. حال باید دید مجلس چه تصمیمی درباره این ماجرا اتخاذ خواهد کرد.