روحانی: یارانه‌ها باید مدیریت شود

او با اشاره به تقدیم بودجه ۹۸ تاکید کرد: لایحه بودجه در هدف اول بهبود معیشت و زندگی مردم را مورد توجه جدی قرار داده است. باید تلاش کنیم که رنج مردم در فشار تحریم کاسته شود. البته تا زمانی که تحریم برقرار است، نمی‌توان به‌طور صددرصد مشکلات آن را برطرف کرد، اما با اقدامات خود می‌توانیم تبعات ناشی از فشار تحریم را کاهش دهیم و این کاری است که دولت با هماهنگی سایر قوا، فعالان اقتصادی و مردم می‌تواند انجام دهد. روحانی ایجاد استحکام و اصلاح ساختارهای اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید در اقتصاد اقداماتی را انجام داده و راهی را در پیش بگیریم که با زلزله تحریم، فشار و توطئه دشمنان، ساختمان و ساختار آن آسیب نبیند و این کار با همکاری و هماهنگی همه قوا و مشارکت مردم شدنی است. او افزود: باید تلاش کنیم قیمت اجناسی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، کاهش یابد و در حد لازم کنترل صورت بگیرد و در این راستا همه دستگاه‌ها از جمله ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات فعال‌تر باشد و در آیین‌نامه‌ها و چارچوب‌هایی که در دولت تصویب می‌شود، این موارد موردتوجه قرار بگیرد.

رئیس‌‌جمهور خطاب به مردم نیز گفت: دولت تلاش خواهد کرد یارانه‌ای را که در خدمات وجود دارد یا کاهش ندهد یا مقدار کاهش آن اندک باشد. دولت در بخش آب، برق، نفت، بنزین، گازوئیل، خدمات آموزشی و بهداشتی، یارانه‌های بسیار بالایی پرداخت می‌کند و قصد ندارد آنها را حذف کند. روحانی همچنین گفت: ۹۰۰ هزار میلیارد تومان مبلغ یارانه‌ها است و برای سال آینده برای کالاهای اساسی ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهیم کرد، البته باید در بلندمدت به گونه‌ای مدیریت شود که یارانه‌ها به‌صورت حساب شده و هدفمند پرداخت شود. او با تاکید بر اینکه یارانه همیشه باید پرداخت شود، گفت: منتها باید این یارانه‌ها، هدفمند، مشروط و موقت باشند. برای سال آینده شرایط بهداشت و درمان و تحول سلامت را ادامه داده و حقوق کارکنان، شاغلان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان را حدود ۲۰ درصد افزایش خواهیم داد.

روحانی، وزرا و مسوولان را به ارائه گزارش شفاف از اقدامات و فعالیت‌های خود به مردم توصیه کرد و گفت:‌ وزرا باید اقداماتی را که قصد دارند در حوزه‌های مختلف مسوولیت خود در سال آینده انجام دهند، با شفافیت و وضوح و طی هفته‌های آتی به مردم گزارش دهند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم باید با دیدن اقدامات و خدماتی که در کشور انجام می‌شود، احساس امید به آینده و نشاط داشته باشند. رئیس‌جمهور لزوم تقویت بخش خصوصی و واگذاری امور به آنها را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت سهام و مالکیت‌های فراوانی در اختیار دارد که باید به مردم واگذار شود و در این راستا بانک‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید پیشقدم باشند.