تشییع پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام عکس: Khamenei.ir

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این مراسم که با حضور روسای سه قوه، مسوولان و قشرهای مختلف مردم برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماز اقامه کردند و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم از خداوند مسالت کردند. پیکر این استاد بزرگ حوزه علمیه قم پس از تشییع بر دستان مردم مؤمن و قدرشناس، جهت تدفین در جوار مضجع نورانی حضرت معصومه (س) به قم منتقل خواهد شد.

مجلس بزرگداشت آیت‌الله هاشمی‌ شاهرودی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی هم روزگذشته بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار شد. همچنین امروز (پنج‌شنبه) نیز از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ صبح مراسم بزرگداشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت وجمع کثیری از مردم نیز روز گذشته در مراسم تشییع پیکر مطهر عالم مجاهد حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردند.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، دوشنبه شب (سوم دی‌ماه) بعد ازتحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. به گزارش «ایسنا» پیکر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی با حضورگسترده مردم از در مصلای امام خمینی‌(ره) به سمت خیابان ولی‌عصر (عج) تشییع شد. همچنین به گزارش «ایرنا» شرکت‌کنندگان در این مراسم تصاویری از آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در کنار رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری در دست داشتند.

پیکر رئیس اسبق قوه‌قضائیه پس از تشییع درتهران برای خاکسپاری به قم منتقل شد وپس از تشییع باشکوهی با حضور مردم از مسجد امام حسن عسگری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه‌(س)، در جوار مضجع پاک و مطهر بانوی کرامت به خاک سپرده شد.

سید محمدعلی شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید ‌و امور ایثارگران وسید محمود علوی وزیر اطلاعات، روز گذشته به نمایندگی از رئیس‌‌‌جمهور و دولت در مراسم تدفین و ترحیم آیت‌‌الله هاشمی‌شاهرودی در شهر مقدس قم شرکت کردند.به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله محمدی گلپایگانی، آیت‌الله خاتمی امام‌جمعه موقت تهران، آیت‌الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه علمیه، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، آیت‌الله اراکی رئیس مجمع تقریب مذاهب، حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه و همچنین امیرآبادی عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، سرپرست استانداری قم و فرمانده ناجای استان از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

همچنین به گزارش «ایلنا» بسیاری از عراقی‌های مقیم قم حضور چشمگیری در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی داشتند که از جمله آنها می‌توان به گروه نجبا که با پرچم‌های زردرنگ در این مراسم حضور داشتند اشاره کرد. درهمین حال روزگذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور درسخنانی درجلسه هیات دولت، با تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی گفت: ایشان از فقها و علمای نواندیش و از شاگردان نزدیک شهید آیت‌الله صدر بود که ایشان جزو علمای نوآور در تفکر اسلامی، مسائل فلسفی و اقتصادی به‌شمار می‌رفت و از جمله مبارزان در برابر رژیم استبدادی صدام محسوب می‌شد که در نهایت جان خود را در این مسیر فدا کرد و برادران آیت‌الله شاهرودی نیز از یاران و دوستان شهید صدر بودند و چه‌بسا اگر آیت‌الله شاهرودی نیز از عراق خارج نمی‌شد برای ایشان هم خطر جانی وجود داشت.

روحانی تاکید کرد: آیت‌الله شاهرودی تلاش‌های فراوانی در حوزه علمیه قم داشته و در حوزه فقه و اصول، تحقیقات بسیار ارزشمندی دارند و فهرست بسیار مهمی را در کتاب بسیار مهم جواهر نگاشته است به نحوی که مورد استفاده فقها، مدرسان و محققان قرار می‌گیرد. آیت‌الله شاهرودی در کارهای اجرایی و مدیریتی از جمله خبرگان رهبری، قوه‌قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هماهنگی بین قوای سه‌گانه تلاش‌های فراوانی داشتند و ارتحال ایشان را به خانواده محترم، شاگردان، دوستداران و مردم ایران تسلیت می‌گویم.

محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در جمع خبرنگاران گفت: مردم هنوز با انقلاب و علما هستند. ایشان رسما از مراجع بودند. به گزارش «ایلنا» وی تاکید کرد: ایشان در هر کجا که بودند سعی کردند که خدمتگزار باشند و این مهم است. عنصری بسیار موفق و عالم، واقعا ایشان عالم بود و جزو مراجع بود اما تواضع می‌کرد و اجازه نمی‌داد کسی از مرجعیتشان اسم ببرد. خدا ان‌شاءالله ایشان را رحمت کند.

 

02-01
عکس: leader.ir