این همان موضوعی است که در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور نیز به آن اشاره شده است. در متن لایحه بودجه ۹۸ آمده است که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۸ و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف نمودن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دریافتی‌ها (منابع) مندرج در جدول ذیل این تبصره، به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مطابق جدول ذیل هزینه می‌شود. استانداران سراسر کشور مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام کنند.

وزیر کشور روز پنج‌شنبه در بوشهر درباره تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها گفت که یکی از این موارد دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر واگذاری اعتبار یارانه‌ها برای ۳ دهک به استان‌ها است تا با هماهنگی مردم یارانه‌ها پرداخت شود. رحمانی فضلی تاکید کرد: در مورد تفویض اختیارات به استان‌ها، هر گونه امکانی را که مدیران فکر می‌کنند به توسعه و حل مشکلات مناطق کمک می‌کند، اعلام کنند تا پیگیری شود. هرچند اظهارات وزیر کشور درباره حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران، با آنچه در لایحه بودجه سال ۹۸ آمده مطابقت دارد اما حسن روحانی عصر چهارشنبه گذشته در جلسه هیات دولت تاکید کرد که یارانه همیشه باید پرداخت شود، منتها باید این یارانه‌ها، «هدفمند»، «مشروط» و «موقت» باشند.

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس نیز پنج‌شنبه گذشته و پیش از ارائه لایحه بودجه به پارلمان از سوی دولت، با اعلام اینکه ما در سال حدود۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم که یارانه مفصلی است، گفته بود: «اما زمان حذف آن نیز الان نیست و باید با تامل حرکت کرد.» این رقم را حسن روحانی نیز عصر چهارشنبه گذشته در جلسه هیات دولت مورد اشاره قرار داده بود. البته سیده فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز هفته گذشته در توییتی اعلام کرد که بر اساس‌ گزارش سازمان برنامه و بودجه، نزدیک به نهصد هزار میلیارد تومان یعنی بیش از دو برابر بودجه عمومی سالانه دولت، به‌صورت یارانه پنهان، یارانه بودجه‌ای و یارانه فرابودجه‌ای هزینه می‌شود.

موضوع یارانه نقدی، یکی از اصلی‌ترین موضوعات در لوایح بودجه سالانه است که معمولا در کمیسیون تلفیق و بررسی در صحن علنی مجلس نسبت به آنچه دولت در لایحه پیشنهادی خود ارائه می‌دهد، با تغییراتی روبه‌رو می‌شود. حال باید دید مجلسی‌ها تبصره پیشنهادی دولت در زمینه یارانه را همان‌گونه که دولت پیشنهاد داده به تصویب می‌رسانند یا آنکه آن را تغییر می‌دهند. هنوز کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در مجلس تشکیل نشده و قرار است این هفته اعضای آن که نمایندگانی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس هستند انتخاب شوند.

ساختار کهنه اقتصاد

رحمانی فضلی در ادامه نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر، به مسائل اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصادی ساختار نامناسب، غلط و کهنه اقتصادی که همانا وابستگی مطلق به نفت بود باید تغییر کند و تا حد زیادی هم شاهد تغییرات هستیم به‌طوری که بسیاری از تجار و بازرگانان ما دارای علم و تجربه هستند و اگر شرایط مساوی باشد کشور ما هم در عرصه اقتصادی پیشرفت‌های چشمگیری دارد. او درباره بخش سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در ۲ تا ۳ سال اخیر توافق برجام نشان داد که سرمایه‌گذاران خارجی علاقه و اشتیاق زیادی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران دارند چراکه ایران ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف دارد.

امنیت کشور مطلوب است

‌وزیر کشور همچنین، امنیت کشور در ابعاد گوناگون را مطلوب دانست و افزود: با وجود اینکه آمریکا و دیگر دشمنان انقلاب اسلامی هر روز توطئه می‌کنند ولی ایران از امنیت مطلوب و قابل‌توجهی برخوردار است و این توطئه در حوزه امنیت داخلی نمی‌تواند خللی ایجاد کند. او با یادآوری اینکه باور همه کشورها است که ایران اسلامی قوی‌ترین کشور منطقه است گفت: آنها شب و روز توطئه می‌کنند و این توطئه‌ها هیچ تاثیری در امنیت ایران ندارد هرچند اتفاقاتی در برخی نقاط حادث می‌شود، ولی این حوادث هیچ اثرگذاری در حوزه امنیتی ندارد.

اعتراضات اخیر سازمان‌یافته نبود

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به برداشت‌های غلط دشمن از طرح برخی مطالبات و احیانا حرکات اعتراضی درون ایران تاکید کرد: نه در دی‌ماه گذشته، نه در اعتراضات کامیون داران و بازار، نه در مسائل اقوام و اقلیت‌ها هیچ‌گونه سازمان یافتگی از سوی اصناف یا جریانات سیاسی یا حضور به‌صورت متشکل در این وقایع مطرح نبوده است. وزیر کشور افزود: این مساله نشان از شعور و آگاهی مردم و علاقه ایشان به انقلاب و امنیت کشور دارد.