تا لحظه تدوین این گزارش خبری مبنی بر تایید رسمی این استعفا از سوی دولت منتشر نشده و از سوی دیگر، دیروز یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد که حسن روحانی این استعفا را نمی‌پذیرد. یعقوب شیویاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت با توجه به مسائلی که در حوزه سلامت وجود داشته استعفا داده است، گفت: «ولی قطعا این استعفا مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. البته نظرات در این زمینه متفاوت است همچنان‌که نظرات درباره دلایل این استعفا متفاوت است.»

استنباط رسانه‌ای؟

در این میان، عباس زارع‌نژاد مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگویی تاکید کرد که خبر استعفای وزیر بهداشت و درمان و مباحث مطرح مبنی‌بر خداحافظی وزیر، استنباط رسانه‌ای است. این در حالی است که روز دوشنبه خبرگزاری فارس در خبری اعلام کرد که وزیر بهداشت در جلسه معاونان وزارت بهداشت از همکاران خود خداحافظی کرد. البته‌این موضوع را انتخاب نیز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود؛ «انتخاب» در این زمینه نوشته بود که صبح دوشنبه حسن قاضی‌زاده هاشمی برای آخرین بار در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت شرکت کرد و در پایان جلسه با خداحافظی ‌از معاونان، این وزارتخانه را ترک کرد. البته‌این مقام آگاه همچنین گفته بود که قاضی‌زاده هاشمی بعد از استعفا و تا مشخص شدن وضعیت استعفا، همچنان در وزارت بهداشت مشغول به کار بوده و در هفته گذشته سه سفر استانی به سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کهکیلویه و بویراحمد داشته است. روز دوشنبه هم پس از خداحافظی با همکاران خود، به سایر فعالیت‌های خود ادامه داد. انتخاب در این زمینه نوشت که قاضی‌زاده هاشمی پس از ترک وزارتخانه، از یک آسایشگاه معلولین به‌عنوان آخرین اقدامش به‌عنوان یک وزیر بازدید کرد. قاضی‌زاده هاشمی همچنین دیروز اعضای ستاد اقامه نماز وزارت بهداشت را منصوب کرد.

باوجود آنکه عباس زارع‌نژاد، مشاور وزیر بهداشت خبر استعفای وزیر بهداشت و درمان و مباحث مطرح مبنی بر خداحافظی وزیر را استنباط رسانه‌ای خواند، دیروز علی نوبخت حقیقی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با تایید این موضوع که اخیرا قاضی‌زاده هاشمی، از سمت خود استعفا داده است،گفت: البته‌این استعفا هنوز از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته نشده است.

پیشنهاد سرپرستی به نوبخت

علی نوبخت حقیقی در ادامه ‌این گفت‌وگو همچنین از پیشنهاد دولت برای سرپرستی وزارت بهداشت به او خبر داد و گفت: به بنده نیز پیشنهاد شد تا سرپرستی وزارت بهداشت را بپذیرم که بنده‌این موضوع را نپذیرفتم. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: با توجه به اوضاعی که وزارت بهداشت دارد، صلاح ندانستم، سرپرستی آن را بپذیرم. با این همه روز گذشته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به استعفای وزیر بهداشت و درمان گفت: در شرایط و مقطع فعلی، جابه‌جایی وزیر مشکلی را حل نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی شهریاری در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از استعفای وزیر بهداشت، در واکنش به مطرح شدن اسامی برخی از افراد به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد: قطعا رئیس‌جمهور باید ابتدا استعفای وزیر را بپذیرد و سپس در مورد سرپرست این وزارتخانه بحث صورت گیرد، در حالی که روحانی هنوز استعفای وی را نپذیرفته است. 

فرار از استیضاح؟

از سوی دیگر، همچنان که گفته شد، دلایل متعددی برای این استعفا گمانه زنی می‌شود. هرچند اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که کاهش بودجه سلامت در لایحه بودجه ۹۸ و اختلافات این وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه علت اصلی این استعفا است، اما دیروز برخی این استعفا را فرار وزیر بهداشت از استیضاح خواندند. این در حالی است که روز دوشنبه معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هنوز جزئیات موضوع استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی مشخص نیست، به‌ «ایرنا» گفته بود که استعفای وزیر بهداشت فقط به موضوع بودجه سلامت مربوط نیست. دیروز هم علی نوبخت حقیقی در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد که استعفای وزیر بهداشت برای فرار از استیضاح است. او در این گفت‌وگو با بیان اینکه قاضی زاده هاشمی در شورای معاونان وزارت بهداشت خداحافظی کرده‌اند و گفته دیگر نمی‌تواند ادامه دهد، گفت: استیضاح قاضی‌زاده هاشمی کلید خورده و حدود یک هفته پیش، ۳۵ نماینده برگه استیضاح وزیر بهداشت را امضا کردند؛ به‌نظر من فرار رو به جلوی ایشان به همین منظور است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای درباره‌اینکه برخی دلیل این استعفا را کاهش بودجه سلامت عنوان می‌کنند، گفت: لایحه بودجه به تازگی به مجلس آمده و نهایی هم نشده است و نمایندگان هم اگر چیزی دیگری صلاح بدانند، می‌توانند آن را انجام دهند. وزیر می‌تواند در کمیسیون‌های ذی‌ربط حضور پیدا کند و دلایل خود را بگوید و اعضا را قانع کند. با همین مقدار بودجه‌ای که در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه به مجلس فرستاده است، هم بودجه بیمه سلامت و هم پول کل وزارت بهداشت افزایش پیدا کرده است. نوبخت با بیان اینکه من مخالف افزایش بودجه وزارت بهداشت هستم؛ زیرا معتقدم بودجه زیادی به‌این وزارتخانه داده شده است و این پول در این وزارتخانه حیف و میل می‌شود، گفت: به‌عنوان یک کارشناس می‌گویم بودجه‌ای که به وزارت بهداشت داده شده است زیاد است اگر در این وزارتخانه قانون را رعایت کنند، خرج شان زیاد نمی‌شود اما چون این کار را رعایت نمی‌کنند، هزینه‌هایشان زیاد است. باوجود آنکه برخی، دلایل این استعفا را میزان بودجه سلامت عنوان می‌کنند، اما همزمان با انتشار گمانه‌هایی درباره دلیل بودجه‌ای استعفای قاضی‌زاده هاشمی، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس، از افزایش ۱۳ درصدی بودجه سلامت در سال ۹۸ خبر داد و تاکید کرد که‌ در سال ۹۲ کل اعتبار بخش سلامت و بهداشت بالغ‌بر ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۹۸ به ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح جزئیات بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومانی طرح تحول سلامت در سال ۹۸ گفت: ۵/  ۳ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی مختص کالاهای اساسی در سال آینده، به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد. او با اشاره به‌اینکه سهم کل بودجه سلامت از کل بودجه عمومی ۱۴‌درصد است که ۱۳ درصد رشد برای آن منظور شده است، یادآوری کرد: در بودجه سلامت فصل بهداشت ۲۲ درصد، سهم فصل درمان با ۷۷درصد بیشترین سهم و تحقیق و توسعه یک درصد سهم دارد که البته نسبت به سال ۹۷، ۱۷ درصد رشد دارد.